• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical and Comparative Study on How to Foster Logical Thinking Skills and Equitable Decision Making Skills in Social Studies

Research Project

Project/Area Number 23531218
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionToyo Eiwa University

Principal Investigator

TSUBOI Ryuta  東洋英和女学院大学, 国際社会学部, 准教授 (30440374)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) KAWASAKI Seiji  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (10282782)
Project Period (FY) 2011-04-28 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords多文化教育 / 社会科教育 / 公民教育 / シチズンシップ教育 / 道徳教育 / エクィティ / 公正 / エクイティ / コンプリヘンシブ / Language Arts / 公正な社会的判断力
Outline of Final Research Achievements

In this research project, how to implement a social studies education program was examined in regard to raising students’ recognition and awareness of intolerance. Furthermore, the researchers attempted to increase students’ understanding of what attitudes are needed to combat intolerance in multicultural societies. After a four-year observation in Hawaiian public elementary schools in the U.S.A., it was made clear that not only the concept of "equity " but also that of "comprehensive (ness)" is important for multicultural education. Based on such findings, a hypothesis was generated that learning about the history of the restrictions, institutionalization, and medical discrimination against Hansen's disease patients in Japan is effective in social studies education and moral education to raise awareness of intolerance, and to concretely implement multicultural education in Japan.

Report

(5 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2015 2014 2013 2012 2011

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (4 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 教師としての力量を高める教職実践演習の実現に向けて2014

    • Author(s)
      坪井龍太
    • Journal Title

      東洋英和女学院大学教職課程研究年報第6号

      Volume: 1 Pages: 35-40

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 多様な学校現場を知り教職の理解を深める2014

    • Author(s)
      坪井龍太
    • Journal Title

      SYNAPSE

      Volume: 12月号 Pages: 12-15

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 映画評 ピクチャーブライド2014

    • Author(s)
      坪井龍太
    • Journal Title

      法学館憲法研究所 http://www.jicl.jp/now/cinema/backnumber/20150309.html

      Volume: 3月 Pages: 1-1

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教職の理解を深める試み~夜間定時制高校見学の5年間を振り返る~2013

    • Author(s)
      坪井龍太
    • Journal Title

      東洋英和女学院大学教職課程研究年報

      Volume: 第5号 Pages: 40-46

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 東京都小学校教員の授業に対する意識 -社会科と理科を中心に-2013

    • Author(s)
      川崎誠司
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 第31集 Pages: 213-228

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校社会科教育における歴史的分野と公民的分野の接続に関する授業検証研究2013

    • Author(s)
      坪井龍太・水谷悟
    • Journal Title

      東洋英和女学院大学 大学院紀要

      Volume: 第9号 Pages: 43-62

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 新学習指導要領に対応した中学生のための博学連携へのアプローチ2013

    • Author(s)
      坪井龍太・水谷悟
    • Journal Title

      東洋英和女学院大学 人文・社会科学論集

      Volume: 第31号 Pages: 27-58

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 特別活動の指導法におけるテーマパークの活用2012

    • Author(s)
      坪井龍太
    • Journal Title

      東洋英和女学院大学 教職課程研究年報

      Volume: 第4号 Pages: 41-49

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] アメリカにおける多文化教育の理論と実践 ― 公正な社会的判断力をどう育てるか ―2012

    • Author(s)
      川崎誠司
    • Journal Title

      社会科教育研究

      Volume: 116号 Pages: 13-24

    • NAID

      130005179145

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 異文化間教育におけるエクイティ ―高等学校教育における公正さの構築-2012

    • Author(s)
      川崎誠司
    • Journal Title

      異文化間教育

      Volume: 36号 Pages: 19-25

    • NAID

      130007844209

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 多文化社会における公正な社会的判断力 ― アメリカの「エクイティ教授」の実践を手がかりとして ―2011

    • Author(s)
      川崎誠司
    • Journal Title

      異文化間教育

      Volume: 34号 Pages: 6-21

    • NAID

      130007844247

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 社会科における教育実習の課題(課題研究)2014

    • Author(s)
      川﨑誠司
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2014-11-30
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 公正な社会的判断力の育成のための方法論的検討―ICT機器とクラウド環境を活用した小学校の授業実践を手がかりとして―2014

    • Author(s)
      川﨑誠司
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2014-11-29
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 「教職の意義等に関する科目」における夜間定時制高校見学の試み2014

    • Author(s)
      坪井龍太
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Year and Date
      2014-09-27
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] アメリカにおける多文化教育の理論と実践 ― 公正な社会的判断力をどう育てるか ―2011

    • Author(s)
      川崎誠司
    • Organizer
      日本社会科教育学会第61回全国研究大会  (招待講演)
    • Place of Presentation
      北海道教育大学札幌校
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Book] 教科教育学シリーズ 社会科教育2015

    • Author(s)
      川﨑誠司
    • Total Pages
      300
    • Publisher
      一藝社
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 『新版 社会科教育事典』2012

    • Author(s)
      川崎誠司
    • Publisher
      「多文化教育」
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 『新版 社会科教育事典』2012

    • Author(s)
      川崎誠司
    • Publisher
      「授業の質的研究」
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi