• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A case study on mid-career teachers' practical knowledge in the Japanese language

Research Project

Project/Area Number 23531222
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionDoshisha Women's College of Liberal Arts

Principal Investigator

MATSUZAKI MASAHARU  同志社女子大学, 現代社会学部, 教授 (20219421)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2011: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords実践的知識 / 教師教育 / 中堅期 / メンター / 暗黙知 / 学校文化 / 同僚性 / 初任期
Research Abstract

By describing the interview and observation data to the process of growing a practical knowledge while learning to veteran teachers as mentors colleagues, becoming a mid-career teacher, teacher of first term of office, was analyzed. Results of the case study, as an opportunity to grow the practical knowledge, I revealed the four points.
It was also a case study in about ten years of hiring after the training period, how teachers themselves as mentors to foster in the first term teacher, whether went grown themselves as mid-career teacher. As a result, as an opportunity of growth of practical knowledge, I revealed the five points.

Report

(5 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Products Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results) Book (4 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] メンターとしての教師はいかに育ったか―女性教師の事例研究から―2014

    • Author(s)
      松崎正治
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 第506号 Pages: 50-57

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] メンターとしての教師はいかに育ったか―女性教師の事例研究から―2014

    • Author(s)
      松崎正治
    • Journal Title

      日本国語教育学会 月刊国語教育研究

      Volume: 第506号

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 協働性・共同性・同僚性と教師の成長2012

    • Author(s)
      松崎正治
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 第71集 Pages: 112-114

    • URL

      http://ci.nii.ac.jp/els/110009437011.pdf?id=ART0009913956&type=pdf&lang=jp&host=cinii&order_no=&ppv_type=0&lang_sw=&no=1399425625&cp=

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 同僚に学びながら教師になっていく―初任期から中堅期への成長2012

    • Author(s)
      松崎正治
    • Organizer
      第22回日本教師教育学会
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Year and Date
      2012-09-09
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 初任期から中堅期へ移行する時期の教師の力量形成の研究2011

    • Author(s)
      松崎正治
    • Organizer
      第121回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2011-10-30
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 初任期から中堅期へ移行する時期の教師の力量形成の研究2011

    • Author(s)
      松崎正治
    • Organizer
      全国大学国語教育学会・第121回高知大会
    • Place of Presentation
      高知大学(高知県)
    • Year and Date
      2011-10-30
    • Related Report
      Products Report
  • [Presentation] 初任期から中堅期へ移行する時期の教師の力量形成の研究2011

    • Author(s)
      松崎正治
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第121回高知大会
    • Place of Presentation
      高知大学(高知県)
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 同僚に学びながら教師になっていく―初任期から中堅期への成長

    • Author(s)
      松崎正治
    • Organizer
      日本教師教育学会 第22回大会
    • Place of Presentation
      東洋大学(東京都)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 国語科教育学研究の成果と展望II2013

    • Total Pages
      574
    • Publisher
      学芸図書
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 国語科教育学研究の成果と展望II2013

    • Author(s)
      全国大学国語教育学会
    • Total Pages
      574
    • Publisher
      学芸図書
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 教師になること・教師であり続けること―困難の中の希望2012

    • Author(s)
      グループ・ディダクティカ
    • Total Pages
      262
    • Publisher
      勁草書房
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 教師になること、教師であり続けること――困難の中の希望2012

    • Author(s)
      グループ・ディダクティカ
    • Total Pages
      262
    • Publisher
      勁草書房
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Remarks] ホームページ

    • URL

      http://research-db.dwc.doshisha.ac.jp/rd/html/japanese/researchersHtml/2578/2578_Researcher.html

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] 同志社女子大学 研究者データベース

    • URL

      http://research-db.dwc.doshisha.ac.jp/rd/html/japanese/researchersHtml/2578/2578_Researcher.html

    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi