• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

a case study to clarify the teacher's practical knowledge of emerging from the process of creating unit plan

Research Project

Project/Area Number 23531247
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

ISHIGAMI Yasuyoshi  静岡大学, 教育学研究科(研究院), 准教授 (50402227)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MASUKAWA Hiroyuki  静岡大学, 教育学研究科, 准教授 (50367661)
Project Period (FY) 2011-04-28 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2013: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2012: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords教師 / 実践的知識 / 単元デザイン / 授業研究 / 事後検討会 / 協働省察 / 学年部研修 / 専門職 / 校内研修 / 協働
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify the teacher’s practical knowledge of emerging from dialog with colleagues and to arrange the emerged data. The process of creating historical unit plan of elementary social studies from dialog with colleagues was recorded with IC recorders and analyzed.As a result, it became clear the following:
(1)The teacher who has expert knowledge in social studies has richly content knowledge.and pedagogical content knowledge.(2)In the process of creating unit plan from dialog with colleagues, the practical knowledge was richly emerged and was exchanged.(3)The expert teacher has meta knowledge that monitors unit plan. For instance, they are the following:” knowledge for entire unit plan and the part are modified”; ” knowledge for information is inductively arranged”

Report

(5 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2015 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (15 results)

  • [Journal Article] 校内授業研究事後協議会における教師の学習に関する事例研究 -グループ協議における対話的相互作用に着目して-2015

    • Author(s)
      石上靖芳、前島純司、黒柳幸夫
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(教科教育学篇)

      Volume: 第46号 Pages: 77-89

    • NAID

      110009965811

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 中学校における校内研修活性化のための校長の教育的リーダーシップ解明に関する事例研究2015

    • Author(s)
      石上靖芳、川合公孝、山﨑保寿
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告(人文・社会科学篇)

      Volume: 第65号 Pages: 125-138

    • NAID

      110009966583

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 国語科教師の授業力量形成に影響を及ぼす研修要因 -中学校教師への意識調査(質問紙調査)の数量的分析-2015

    • Author(s)
      石上靖芳
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 第38巻1号

    • NAID

      130007790667

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 同僚教師との協働省察と授業実践の繰り返しが若手教師の授業力量向上に果たす効果 -小学校学年部研修に焦点をあてて-2014

    • Author(s)
      小笠原忠幸、石上靖芳、村山功
    • Journal Title

      教師学研究

      Volume: 第14号 Pages: 13-22

    • NAID

      110009922418

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 校内授業研究の活性化要因が若手・中堅・ベテラン教師の力量形成に及ぼす影響-中学校教師への質問紙調査の数量的分析-2013

    • Author(s)
      石上靖芳
    • Journal Title

      教師学研究

      Volume: 12 Pages: 1-10

    • NAID

      110009922421

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 校内授業研究が教師の力量形成に及ぼす影響 -活性化要因の構造的分析と指標の抽出-2012

    • Author(s)
      石上靖芳
    • Journal Title

      学校教育研究

      Volume: 第28巻 Pages: 38-51

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] パフォーマンス評価を位置づけた校内研修の意義と効果の検討-ルーブリック作成過程の対話分2012

    • Author(s)
      石上靖芳,小笠原忠幸,三上聡,増田富,相澤秀篤,黒柳友義
    • Journal Title

      静岡大学教育学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: 第20号 Pages: 231-244

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 事前研修における実践的知識の表出過程の分析とその効果に関する検討- 小学校社会科単元2012

    • Author(s)
      平松祐,石上靖芳
    • Journal Title

      静岡大学教育学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: 第20号 Pages: 345-354

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 授業研究事後検討会の効果に関する検討-F市立T小学校の校内研修を対象として-2012

    • Author(s)
      小笠原忠幸,石上靖芳,三上聡
    • Journal Title

      静岡大学教育学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: 第20号 Pages: 245-254

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 単元デザイン作成過程から表出・創造される教師の実践的知識に関する検討-小学校社会科に2012

    • Author(s)
      三上聡,石上靖芳,小笠原忠幸
    • Journal Title

      静岡大学教育学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: 第20号 Pages: 255-263

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 文学教材に関する授業づくりプロセスの解明 ―小学校国語科を対象として―2015

    • Author(s)
      櫻井英喜、石上靖芳
    • Organizer
      日本教師学学会
    • Place of Presentation
      日本女子大学(東京)
    • Year and Date
      2015-02-28
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 協働省察、自己省察と授業実践との繰り返しが授業力量形成に果たす効果2015

    • Author(s)
      小林俊江、石上靖芳
    • Organizer
      日本教師学学会
    • Place of Presentation
      日本女子大学(東京)
    • Year and Date
      2015-02-28
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 実世界を数学化する教材開発に関する課題研究」を通しての自己の成長過程 -公立A中学校におけるアクションリサーチを通してー2015

    • Author(s)
      宇佐美隆章、石上靖芳
    • Organizer
      日本教師学学会
    • Place of Presentation
      日本女子大学(東京)
    • Year and Date
      2015-02-28
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 校内研修「授業研究」における教師の学びに関する検討 -F市T小学校の校内研修を事例として-2011

    • Author(s)
      石上靖芳,小笠原忠幸, 三上聡, 平松祐
    • Organizer
      日本教育実践学会第14回研究大会
    • Place of Presentation
      仏教大学(京都)
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 授業研究事後検討会の効果に関する検討 -F市T小学校の校内研修を事例として-2011

    • Author(s)
      小笠原 忠幸, 石上靖芳,三上聡
    • Organizer
      日本教育実践学会第14回研究大会
    • Place of Presentation
      仏教大学(京都)
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 単元デザイン作成過程から表出・創造される教師の実践的知識に関する検討 -小学校社会科における事前検討会の分析から-2011

    • Author(s)
      三上聡,石上靖芳,小笠原忠幸
    • Organizer
      日本教育実践学会第14回研究大会
    • Place of Presentation
      仏教大学(京都)
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 校内授業研究事後協議会における教師の学習に関する検討-グループ協議における対話的相互作用の分析から-

    • Author(s)
      石上靖芳,黒柳幸夫,前島純司
    • Organizer
      日本教育実践学会
    • Place of Presentation
      岡山大学(岡山市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 省察力を高めるティーティングポートフォリオの効果の検討―小学校学年部研修に焦点をあてて―

    • Author(s)
      前島 純司,石上靖芳
    • Organizer
      日本教育実践学会
    • Place of Presentation
      岡山大学(岡山市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] ベテラン中学校国語科教師の実践指導力の解明―長期的な参与観察の分析から―

    • Author(s)
      黒柳幸夫,石上靖芳
    • Organizer
      日本教育実践学会
    • Place of Presentation
      岡山大学(岡山市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 国語科教師の授業力量形成に影響を及ぼす効果的研修要因の検討-中学校教師への質問紙調査の検討から-

    • Author(s)
      石上靖芳,黒柳幸夫,前島純司
    • Organizer
      日本教師学学会
    • Place of Presentation
      環太平洋大学(岡山市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校教師の授業力量形成を促す授業実践記録シートの効果-学年部研修における若手,中堅,ベテラン教師の省察に焦点をあてて-

    • Author(s)
      前島純司,石上靖芳
    • Organizer
      日本教師学学会
    • Place of Presentation
      環太平洋大学(岡山市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 国語科教師の単元デザインの構造と授業実践力解明に関する研究-ベテラン中学校教師への長期的参与観察を通して-

    • Author(s)
      黒柳幸夫,石上靖芳
    • Organizer
      日本教師学学会
    • Place of Presentation
      環太平洋大学(岡山市)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 校内授業研究の活性化要因の抽出とそれが教師の力量形成に及ぼす影響-A市小中学校教師へのアンケート調査の結果から-

    • Author(s)
      石上靖芳,小笠原忠幸
    • Organizer
      日本教育実践学会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学(兵庫県)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 事前・事後検討会における教師の授業力量向上に関する検討-小学校学年研修の協働的な省察場面に焦点をあてて-

    • Author(s)
      小笠原忠幸,石上靖芳
    • Organizer
      日本教育実践学会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学(兵庫県)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] グループを主体とした校内授業研究事後検討会の効果に関する検討- F市立T小学校の校内研修を対象として -

    • Author(s)
      前島純司,黒柳幸夫,石上靖芳
    • Organizer
      日本教育実践学会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学(兵庫県)
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi