• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Systematic Measures for Prevention and Reduction of Truancy among Elementary and Junior High School Students by City

Research Project

Project/Area Number 23531261
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionUniversity of Miyazaki

Principal Investigator

MASAHIKO Ono  宮崎大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (40280143)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords不登校 / 生徒指導 / 行動療法 / 地域援助 / 学校教育法施行令 / アセスメント / 教育委員会 / 応用行動分析 / 新規不登校発現率 / 教師 / 欠席理由
Research Abstract

The purpose of this research was to develop measures for the prevention of school truancy by city. Targeting all five junior high schools of City H,the assessments were performed using a comprehensive approach(Ono,2011)and using the 10 steps for problem resolution for teachers (Ono,2012). A procedure corresponding to the truancy and supplementary lessons was conducted in compliance with the Ordinance for Enforcement of the School Education Act. As a result, the new truancy incident rate reduced from 2.87% to 0.97%(reduction of 67%) and the number of new truancy cases reduced from 59 to 21(reduction of 64%), which showed the effectiveness of these methodologies.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (55 results)

All 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (18 results) (of which Invited: 3 results) Book (13 results) Remarks (12 results)

  • [Journal Article] 中岡嵩, 教職大学院のメンターシップ実習における個別観察の教育効果-小学校教員を対象として-2014

    • Author(s)
      小野昌彦・光枝良祐・大川健・濱村彬生・大澤和志・上園真輝
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部附属教育協働開発センター紀要

      Volume: 22 号 Pages: 27-38

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 学校教育法施行令を遵守した不登校認定導入による市単位の中学生不登校発現予防の効果-新規不登校発現率半減を達成した東大和市の例2014

    • Author(s)
      小野昌彦
    • Journal Title

      スクール・コンプライアンス研究

      Volume: 第2 号 Pages: 2-11

    • NAID

      120007123791

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校教育法施行令を遵守した不登校認定手順導入による市単位の中学生不登校発現予防の効果-新規不登校発現率半減を達成した東大和市の例-2014

    • Author(s)
      小野昌彦
    • Journal Title

      スクール・コンプライアンス研究,第2号,71~80頁、2014年2月

      Volume: 2 Pages: 71-80

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「教師の問題解決のための10ステップ」適用による児童の粗暴行動の変容-教師をつつく行動を対象として-2013

    • Author(s)
      小野昌彦
    • Journal Title

      日本生徒指導学会第14回京都大会発表要旨集録

      Volume: 14 Pages: 53-53

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 粗暴行動を呈する児童への行動コンサルテーションの効果-教師の問題解決思考支援シートの適用-2013

    • Author(s)
      小野昌彦
    • Journal Title

      日本行動分析学会第31回年次大会発表論文集

      Volume: 31 Pages: 82-82

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 研究時評:不登校状態を呈する発達障害の支援に関する研究動向2012

    • Author(s)
      小野昌彦
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 第50 巻, 第3 号 Pages: 305-312

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 不登校状態を呈する発達障害児童生徒の支援に関する研究動向2012

    • Author(s)
      小野昌彦
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 第50巻第3号 Pages: 305-312

    • NAID

      130003376478

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 不登校認定方法の現状と対策-学校教育法施行令に基づく欠席対応の効果-2012

    • Author(s)
      小野昌彦
    • Journal Title

      日本生徒指導学会第13回大会発表要旨集録

      Volume: 第13巻 Pages: 14-14

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 市単位の系統的不登校児童生徒発現予防・減少対策-その到達点と今後の目標-2012

    • Author(s)
      小野昌彦
    • Journal Title

      日本行動療法学会第38回大会論文集

      Volume: 第38巻 Pages: 60-64

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 不登校と発達障害-学校における個別支援の充実へ2011

    • Author(s)
      小野昌彦
    • Journal Title

      現代のエスプリ 特別支援教育

      Volume: 529 Pages: 127-137

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 包括的支援アプローチ適用による学校対応のまずさに深く関連した中学生不登校の再登校支援2011

    • Author(s)
      小野昌彦
    • Journal Title

      生徒指導学研究

      Volume: 10 号 Pages: 69-77

    • Related Report
      2013 Final Research Report 2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 不登校と発達障害-学校における個別支援の充実へ-2011

    • Author(s)
      小野昌彦
    • Journal Title

      現代のエスプリ

      Volume: 529号 Pages: 127-137

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 「教師の問題解決のための10 ステップ」適用による児童の粗暴行動の変容-教師をつつく行動を中心として2013

    • Author(s)
      小野昌彦
    • Organizer
      日本生徒指導学会第14回大会発表要旨集録
    • Place of Presentation
      堀川音楽高等学校
    • Year and Date
      2013-11-10
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 今, 教育現場の子どもたちの問題行動解決に求められるもの-個人, 学校単位, 市町村単位, そして国レベル-, 市単位の不登校対策の最前線2013

    • Author(s)
      小野昌彦
    • Organizer
      日本特殊教育学会第51回大会自主シンポジウム
    • Place of Presentation
      明星大学
    • Year and Date
      2013-09-01
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] ワークショップ28, 第14 回日本認知療法学会・日本行動療法学会第39 回大会2013

    • Author(s)
      小野昌彦
    • Organizer
      行動療法適用による市単位の不登校半減の達成
    • Place of Presentation
      帝京平成大学
    • Year and Date
      2013-08-23
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 粗暴行動を呈する児童への行動コンサルテーションの効果-教師の問題解決思考支援シートの適用2013

    • Author(s)
      小野昌彦
    • Organizer
      日本行動分析学会第31回年次大会発表論文集
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2013-07-28
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 粗暴行動を呈する児童への行動コンサルテーションの効果-教師の問題解決思考支援シートの適用-2013

    • Author(s)
      小野昌彦
    • Organizer
      日本行動分析学会第31回大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 行動療法適用による市単位の不登校半減の達成,2013

    • Author(s)
      小野昌彦
    • Organizer
      日本行動療法学会第39回大会ワークショップ講演
    • Place of Presentation
      帝京平成大学(東京)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 自主シンポジウム76 今、教育現場の子どもたちの問題行動解決に求められるもの-個人、学校単位、市町村単位、そして国レベル-、市単位の不登校対策の最前線2013

    • Author(s)
      小野昌彦(司会、話題提供者)
    • Organizer
      日本特殊教育学会第51回大会自主シンポジウム76
    • Place of Presentation
      明星大学(東京)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 「教師の問題解決のための10ステップ」適用による児童の粗暴行動の変容-教師をつつく行動を対象として-2013

    • Author(s)
      小野昌彦
    • Organizer
      日本生徒指導学会第14回大会
    • Place of Presentation
      京都市立堀川音楽高等学校(京都市)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 不登校認定方法の現状と対策-学校教育法施行令に基づく欠席対応の効果2012

    • Author(s)
      小野昌彦
    • Organizer
      日本生徒指導学会第13回大会発表要旨集録
    • Place of Presentation
      独立行政法人 国立青少年教育振興機構 国立オリンピック記念青少年総合センター
    • Year and Date
      2012-11-11
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 市単位の系統的不登校児童生徒発現予防・減少対策-その到達点と今後の目標-(大会企画シンポジウム)2012

    • Author(s)
      小野昌彦
    • Organizer
      日本行動療法学会第38回大会論文集
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Year and Date
      2012-09-23
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] ワークショップ13 行動療法はなぜ不登校を激減させることができるのか-市単位の不登校減少対策の成果から2012

    • Author(s)
      小野昌彦
    • Organizer
      日本行動療法学会第38回大会論文集
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Year and Date
      2012-09-21
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 不登校認定方法の現状と対策-学校教育法施行令に基づく欠席対応の効果-2012

    • Author(s)
      小野昌彦
    • Organizer
      日本生徒指導学会第13回大会
    • Place of Presentation
      国立オリンピック記念青少年総合センター(東京都)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] ワークショップ13 行動療法はなぜ不登校を激減させることができるのか-市単位の不登校減少対策の成果から-2012

    • Author(s)
      小野昌彦
    • Organizer
      日本行動療法学会第38回大会(大会企画ワークショップ講師)
    • Place of Presentation
      立命館大学(京都市)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 市単位の系統的不登校児童生徒発現予防・減少対策-その到達点と今後の目標-(大会企画シンポジウム)2012

    • Author(s)
      小野昌彦
    • Organizer
      日本行動療法学会第38回大会(大会企画シンポジウム話題提供)
    • Place of Presentation
      立命館大学(京都市)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 包括的支援アプローチ適用による中学生不登校に対する再登校支援-HAMS 適用による生活リズム測定2011

    • Author(s)
      小野昌彦・湊淳・大場充
    • Organizer
      日本行動療法学会第37回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      東京家政大学
    • Year and Date
      2011-11-28
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 包括的支援アプローチII適用による中学3 年生不登校の再登校支援-校長による支援を中心として2011

    • Author(s)
      小野昌彦・大場充
    • Organizer
      日本生徒指導学会第12回大会発表要旨集録
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2011-11-06
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 包括的支援アプローチII適用による中学3年生不登校の再登校支援-校長による支援を中心として-2011

    • Author(s)
      小野昌彦・大場充
    • Organizer
      日本生徒指導学会第12回大会発表要旨集録2011, 29頁
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 包括的支援アプローチ適用による中学生不登校に対する再登校支援-HAMS適用による生活リズム測定-2011

    • Author(s)
      小野昌彦・湊淳・大場充
    • Organizer
      日本行動療法学会第37回大会発表論文集,416-417頁
    • Place of Presentation
      東京理科大・飯田橋家の光会館
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Book] 初めての特別支援教育-教職を目指す大学生のために-(改訂版)2014

    • Author(s)
      小野昌彦(分担執筆)
    • Total Pages
      300
    • Publisher
      有斐閣
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 考える福祉2014

    • Author(s)
      小野昌彦(分担執筆)
    • Total Pages
      300
    • Publisher
      東洋館
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 学校・教師のための不登校支援ツール-不登校ゼロを目指す包括支援ガイド-2013

    • Author(s)
      小野昌彦
    • Total Pages
      174
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 小野昌彦(単著),学校・教師のための不登校支援ツール-不登校ゼロを目指す包括支援ガイド-2013

    • Author(s)
      小野昌彦(単著)
    • Total Pages
      174
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 学校・教師のための不登校支援ツール-不登校ゼロを目指す包括的支援ガイド-2013

    • Author(s)
      小野昌彦(単著)
    • Total Pages
      174
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 児童・生徒の問題行動解決ツール-教師のための10 ステップ実践ガイド2012

    • Author(s)
      小野昌彦
    • Total Pages
      88
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 校長先生サポートシリーズ 不登校問題で困った時に開く本2012

    • Author(s)
      小野昌彦
    • Total Pages
      163
    • Publisher
      教育開発研究所
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 児童・生徒の問題行動解決ツール-教師のための10ステップ実践ガイド-2012

    • Author(s)
      小野昌彦(単著)
    • Total Pages
      77
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 校長先生サポートシリーズ 不登校問題に困ったときに開く本2012

    • Author(s)
      小野昌彦(単著)
    • Total Pages
      163
    • Publisher
      教育開発研究所
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 『授業力&学級統率力』2013年2月号2012

    • Author(s)
      小野昌彦(共著)
    • Total Pages
      134
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 当事者の生の声から学ぶ 教師と保護者の協働による不登校支援2011

    • Author(s)
      小野昌彦
    • Total Pages
      166
    • Publisher
      東洋館出版
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 東大和市不登校対策パンフレット2011

    • Author(s)
      小野昌彦(単著)
    • Total Pages
      139
    • Publisher
      富士印刷
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Book] 当事者の生の声から学ぶ 教師と保護者の協働による不登校支援2011

    • Author(s)
      小野昌彦(単著)
    • Total Pages
      166
    • Publisher
      東洋館出版
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Remarks] 小野昌彦, 経営課題2014 連載記事 あらためて不登校を問う④ 発現の予防に学力保障を, 2014 年2 月24 日

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] 小野昌彦, 経営課題2014 連載記事 あらためて不登校を問う③ 待つのではなく, 法令順守で減少へ, 日本教育新聞, 2014 年2 月17 日

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] 小野昌彦, 経営課題2014 連載記事 あらためて不登校を問う② 学校の嫌悪感と家庭の快適さ減らそう, 日本教育新聞, 2014 年2 月10 日

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] 小野昌彦, 経営課題2014 連載記事 あらためて不登校を問う① 総数減っても危機的状況変わらず, 日本教育新聞, 2014 年2 月3 日

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] 朝日新聞広告掲載記事, 「学校・教師のための不登校支援ツール-不登校ゼロを目指す包括支援ガイド-」(小野昌彦著 風間書房刊), 2014 年1 月1 日記事

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] 宮崎日日新聞掲載記事, 子ども・若者支援シンポ(宮崎県子ども・若者総合相談センターわかば主催)の講演内容に関する記事記載, 2013年11 月3 日朝刊

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] 毎日新聞記事掲載記事, 子ども・若者支援シンポ(宮崎県子ども・若者総合相談センターわかば主催)の紹介(小野の講演紹介), 2013 年11月2 日朝刊

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] ホームページ東大和市教育長日記「35不登校児童生徒の発生状況」に本研究の成果を公表, 2013 年6 月28 日

    • URL

      http://www.city.higashiyamato.lg.jp/index.cfm/36.46777.c.html/46777/20130702-141118

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] 小野昌彦, 解説 いじめと喧嘩の違い, 『授業力&学級統率力』, 明治図書, 2013 年2 月号, 2013, 10-11

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] 小野昌彦, 自著を語る「児童・生徒の問題行動解決ツール-教師のための10 ステップ実践ガイド- 」(風間書房), 日本行動分析学会ニューズレター, 2012

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] 東大和市教育長日記(平成25年6月28日 不登校児童生徒の発生状況

    • URL

      http://www.city.higashiyamato.lg.jp/index.cfm/36,46777,c,html/46777/20130702-141118.pdf

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Remarks] 東大和市教育長日記(平成24年11月15日 東大和市の学校教育2)

    • URL

      http://www.city.higashiyamato.lg.jp/index.cfm/36,46777,c,html/46777/20121114-141505.pdf

    • Related Report
      2013 Annual Research Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi