• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Lesson and Material development standing on the perspective of Holism

Research Project

Project/Area Number 23531263
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionToyo University (2013)
Meiji Gakuin University (2011-2012)

Principal Investigator

SHIMODA Yoshiyuki  東洋大学, 文学部, 教授 (70196559)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) SHIKATA Yoshihiro  名古屋大学, 多元数理科学研究所, 教授 (50028114)
YOSHIDA Takeo  筑波大学, 人間総合科学研究科, 教授 (40247945)
Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywordsホリスティック / 垣内松三 / 形象理論 / 直観ー自証ー証自証 / 芦田恵之助 / ルドルフ・シュタイナー / 意思と感性 / 人智学思想 / 形象理論と自証体系 / ルドルフ・シュタイナー / 宮澤賢治 / 法華経 / 思考と直観とのつながり / 形象 / 自証 / 自己を読む / 青木照明 / R.シュタイナー
Research Abstract

Matsuzou Kaitou supported Figurative Theory and focused attention on a human being attribute behind the words. Kaitou constructed a reading theory of intuition, self-enlightenment and reflection out of the focus. This theory is that students need to have a consciousness of one's intuition, not like that students consciously conform cognition and affective questions. Teruaki Aoki practices Ashida's idea in his Japanese literature class.Aoki defines (a) initial impressions of reading as intuition, (b) discussion as self-enlightenment and (c) essay exam as reflection by Ashida and gave lessons. In his Yamanashi lesson, he could confirm that students realized their intuition and expressed it with words/sentences.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (41 results)

All 2014 2013 2012 2011

All Journal Article (31 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (10 results)

  • [Journal Article] 自己の直観を自証する授業・教材のあり方-垣内松三の自証体系とその授業実践を通して-2014

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      日本教材学会『教材学研究』

      Volume: 25 巻 Pages: 173-180

    • NAID

      130007812483

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師の精神の自由と創造的な教材・授業開発-宮澤賢治の体験的な授業実践を通して-2014

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      教育新聞社『教育新聞』

      Volume: 3261 号 Pages: 3-3

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] グローバル社会に必要な資質・能力とは何かー論理性から意思・暗黙知への教育へ-2014

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      日本教材文化研究財団研究紀要『グローバル化と情報化』

      Volume: 43 巻 Pages: 17-22

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] ホーリズムの視点に立った授業開発-課題解決のための共同的・表現的・創造的な学びを通して-2014

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      東洋大学文学部紀要

      Volume: 39 Pages: 17-26

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] ホーリズムの視点に立った授業開発ー課題解決のための協同的・表現的・創造的な学びを通してー2014

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      東洋大学文学部紀要

      Volume: 第67集 教育学科編39 Pages: 17-26

    • NAID

      40020040621

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] グローバル社会に必要な資質・能力とは何かー論理性から意志・暗黙知への教育へー2014

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      日本教材文化研究財団 研究紀要『グローバル化と情報化』

      Volume: 43 Pages: 17-22

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 自己の直観を自証する授業・教材のあり方ー垣内松三の自証体系とその授業実践を通してー2014

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      日本教材学会『教材学研究』

      Volume: 25 Pages: 173-180

    • NAID

      130007812483

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師の精神の自由と創造的な教材・授業開発 ―宮澤賢治の体験的な授業実践を通して―2014

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      教育新聞社『教育新聞』2014.2.27「論点」教育課程改訂に向けて重要ポイントの課題と展望3「体験活動の充実」

      Volume: 3261 Pages: 3-3

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもが「意欲的」になる授業-教師が現実存在に生きること-2013

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      教育開発研究所『月刊教職研修』

      Volume: 2 Pages: 48-49

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 人間における霊性の進化とキリストの秘儀-ルドルフ・シュタイナーの人智学を手がかりとして-, キリスト教の境界と他者への共存2013

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      明治学院大学150 周年記念キリスト教研究所記念論文集

      Pages: 290-308

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] ホリスティックな立場に立つ教材開発の枠組みとその実際-教科横断的に「言語活動の充実」を図った算数の教材開発と授業実践を通して-2013

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      教育の眼経営の眼

      Pages: 62-71

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 教材の解釈2013

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      日本教材学会編『教材事典ー教材研究の理論と実践ー』東京堂出版

      Volume: なし Pages: 31-32

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 社会的な資質ー社会とは何か 自己成長とは何か2013

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      日本教材学会編『教材事典ー教材研究の理論と実践ー』東京堂出版

      Volume: なし Pages: 512-512

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 自主的・実践的な活動ー自主性・自律性とは何かー2013

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      日本教材学会編『教材事典ー教材研究の理論と実践ー』東京堂出版

      Volume: なし Pages: 513-513

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 在り方生き方とキャリア教育ー市民社会に参画する能力を育成するー2013

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      日本教材学会編『教材事典ー教材研究の理論と実践ー』東京堂出版

      Volume: なし Pages: 514-514

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 社会的な資質ー活用とは何か、社会的な資質とは何か2013

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      日本教材学会編『教材事典ー教材研究の理論と実践ー』東京堂出版

      Volume: なし Pages: 524-524

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 自主的・実践的な活動ー人間の発達段階と体験ー2013

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      日本教材学会編『教材事典ー教材研究の理論と実践ー』東京堂出版

      Volume: なし Pages: 525-525

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 在り方生き方とキャリア教育2013

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      日本教材学会編『教材事典ー教材研究の理論と実践ー』東京堂出版

      Volume: なし Pages: 526-526

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 今を肯定し未来に希望をつなぐー教育のあるべき姿とは何かー2013

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      進学社『パポテ』

      Volume: 93 Pages: 16-17

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] ホリスティックな立場に立つ教材開発の枠組みとその実際―教科横断的に「言語活動の充実」を図った算数の教材開発と授業実践を通してー2013

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      函館教育経営研究所『教育の眼経営の眼

      Volume: 第20号 Pages: 62-71

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもが“意欲的”になる授業―教師が現実存在に生きること2013

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      月刊『教職研修』教育開発研究所

      Volume: 2013.2 Pages: 48-49

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 人間における霊性の進化とキリストの秘儀―ルドルフ・シュタイナーの人智学をてがかりとしてー2013

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      『キリスト教と非キリスト教の境界と共存』教文館

      Volume: 明治学院大学150周年記念キリスト教研究所記念論文集

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 教師の教材開発とエンパワーメント2012

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      日本教材学会通信

      Volume: 第24 号 Pages: 2-2

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] ホーリズムな視点に立った授業開発-ホリスティック教育とホーリズムの検討を通して-2012

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      教育方法学研究

      Volume: 第17 週 Pages: 93-110

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ホーリズムな視点に立った授業開発ーホリスティック教育とホーリズムの検討を通してー2012

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      教育方法学研究

      Volume: 第17集 Pages: 93-110

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Journal Article] 言語活動の充実を図る授業の開発2012

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      教育の眼経営の眼

      Volume: 第19号 Pages: 20-25

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Journal Article] 教師の存在の真実と子どもの内面に響く授業2011

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      国語教育研究

      Volume: No.472 Pages: 67-68

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 学校図書館を利用して今を生きる能力育成するー協同的な学習による表現・コミュニケーション能力の育成を通して-2011

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      学校図書館

      Volume: No.731 Pages: 16-18

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 学校図書館を利用して今を生きる能力を」育成するー協同的な学習による表現・コミュニケーション力の育成を通してー2011

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      学校図書館

      Volume: N.o.731 Pages: 16-18

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Journal Article] 教師の存在の真実の露呈と子どもの内面に響く授業2011

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      国語教育研究

      Volume: No.472 Pages: 67-68

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Journal Article] 教員養成におけるアカデミズム2011

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      教育新聞

      Volume: 3093 Pages: 1-1

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 教師としての宮沢賢治-宮沢賢治の授業の特徴2013

    • Author(s)
      下田好行
    • Organizer
      関東教育学会第61回大会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Year and Date
      2013-11-16
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] ホリスティックな視点からの授業研究-形象・自証の理論とその授業実践を通してー2013

    • Author(s)
      下田好行
    • Organizer
      日本教材学会設立25 周年記念発表大会
    • Place of Presentation
      日本大学文理学部
    • Year and Date
      2013-10-20
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] ホリスティックな視点からの授業研究ー形象・自証の理論とその授業実践を通してー2013

    • Author(s)
      下田好行
    • Organizer
      日本教材学会設立25周年記念研究発表大会
    • Place of Presentation
      日本大学文理学部
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 活用力を育成する教材とは何かー教育関連産業、それぞれの立場からー2013

    • Author(s)
      下田好行
    • Organizer
      日本教材学会設立25周年記念研究発表大会
    • Place of Presentation
      日本大学文理学部
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師としての宮澤賢治ー宮澤賢治の授業の特徴ー2013

    • Author(s)
      下田好行
    • Organizer
      関東教育学会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] ホリスティックな視点からの授業開発-青木照明の「瞑想読み」の場合-2012

    • Author(s)
      下田好行
    • Organizer
      関東教育学会第60回大会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2012-11-11
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] ホリスティックな立場からの教材開発2012

    • Author(s)
      下田好行
    • Organizer
      日本教材学会第24回研究発表大会
    • Place of Presentation
      福山大学
    • Year and Date
      2012-10-20
    • Related Report
      2013 Final Research Report 2012 Research-status Report
  • [Presentation] ホリスティックな視点からの授業開発―青木照明の「瞑想読み」の場合―2012

    • Author(s)
      下田好行
    • Organizer
      関東教育学会第60回大会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] ホーリズムの視点に立った授業開発-課題解決のための共同的・表現的・創造的な学びを通してー2011

    • Author(s)
      下田好行
    • Organizer
      関東教育学会第59回研究発表大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2011-11-13
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] ホーリズムの視点に立った授業開発―課題解決のための協同的・表現的・創造的な学びを通してー2011

    • Author(s)
      下田好行
    • Organizer
      関東教育学会第59回研究発表大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi