• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a curriculum on expressive education in a training course for nursery and school teachers from the perspective of the transition from nurseries/kindergartens to elementary schools.

Research Project

Project/Area Number 23531270
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionKyoto Women's University (2012-2014)
Kyoto Women's Junior College (2011)

Principal Investigator

YAMANO Teruhi  京都女子大学, 発達教育学部, 教授 (70168631)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) OKABAYASHI Noriko  京都女子大学, 発達教育学部児童学科, 教授 (30331672)
GAHAPUKA Nami  京都女子大学, 発達教育学部教育学科, 准教授 (80413334)
TAKAGI Akira  京都造形芸術大学, 芸術学部, 准教授 (90617797)
Project Period (FY) 2011-04-28 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2012: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2011: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords表現教育 / 総合的芸術教育 / 幼保小連携 / カリキュラム開発 / 感性教育 / 幼小の学びの系統性 / 保育者・教員養成課程カリキュラム開発 / 呼吸法 / ドイツ / カリキュラム
Outline of Final Research Achievements

In this study, we developed and proposed the use of a curriculum that nurtures the characteristics and abilities required of leaders of nursery schools and education, from the perspective of smooth educational transition after elementary school.
The findings of the study were fed back to society through conference presentations, workshops for nursery and school teachers, and the publication of books on the developed materials and curriculum. Finally, a summary of the study was widely disseminated to related organizations and researchers by the publication of a research outcome report.

Report

(5 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2015 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (2 results) Presentation (11 results) (of which Invited: 4 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] ヴォイス・トレーニングの授業における自己表現の展開~呼吸法を用いた活動の有効性~2013

    • Author(s)
      ガハプカ奈美
    • Journal Title

      京都女子大学発達教育学部紀要

      Volume: 第9号 Pages: 63-70

    • NAID

      120005284927

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 感性を育む表現教育のプログラム開発-「楽曲を描く」課題を中心に-2012

    • Author(s)
      岡林典子・ガハプカ奈美・山野てるひ
    • Journal Title

      京都女子大学 発達教育学部紀要

      Volume: 第8号 Pages: 139-148

    • NAID

      120005541638

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成課程における音楽と造形の総合的表現教育の試み(1)2015

    • Author(s)
      平井恭子・山野てるひ
    • Organizer
      日本保育学会第68回大会
    • Place of Presentation
      椙山女学園大学
    • Year and Date
      2015-05-09
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員養成課程における音楽と造形の総合的表現教育の試み(2)2015

    • Author(s)
      山野てるひ・平井恭子・矢野 真
    • Organizer
      日本保育学会第68回大会
    • Place of Presentation
      椙山女学園大学
    • Year and Date
      2015-05-09
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 呼吸法を用いた歌唱指導2015

    • Author(s)
      ガハプカ奈美
    • Organizer
      第9回感覚をつないでひらく芸術教育を考える会研究発表会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学大学院神戸ハーバーランドキャンパス
    • Year and Date
      2015-03-07
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 活動を考える呼吸法2014

    • Author(s)
      ガハプカ奈美
    • Organizer
      京都私立小学校音楽連盟
    • Place of Presentation
      京都女子大学附属小学校
    • Year and Date
      2014-10-28
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 第1回表現活動の実践を考える呼吸法2014

    • Author(s)
      ガハプカ奈美
    • Organizer
      京都府山科区保育園協議会
    • Place of Presentation
      京都市山科区西念寺保育園
    • Year and Date
      2014-09-20
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 保育士・教員養成課程における幼小連携についての課題-表現教育に関わる「領域」と「教科」をつなぐ教材の開発2014

    • Author(s)
      岡林典子・山野てるひ・ガハプカ奈美・矢野真
    • Organizer
      日本保育学会第67回大会
    • Place of Presentation
      大阪総合保育大学・大阪城南女子大学
    • Year and Date
      2014-05-18
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 感性を育む「表現教育」の新たな教材開発の試み-感覚に総合的にはたらきかける絵本を題材として-2012

    • Author(s)
      山野てるひ・岡林典子・ガハプカ奈美
    • Organizer
      第27回実践美術教育学会
    • Place of Presentation
      尼崎市立労働福祉会館
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者養成における感性教育のプログラム開発~P.D.Q.Bachの楽曲を描く~2011

    • Author(s)
      岡林典子・山野てるひ・ガハプカ奈美
    • Organizer
      全国保育士養成協議会第50回大会
    • Place of Presentation
      富山県民会館
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 表現教育のプログラム開発:歌唱指導につながる呼吸を知る

    • Author(s)
      ガハプカ奈美、山野てるひ、岡林典子
    • Organizer
      第8回「感覚をつないでひらく芸術教育を考える会」
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学神戸ハーバーランドキャンパス
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 保育士・教員養成課程における幼小連携に浮いての課題-表現教育に関わる『領域」と「教科」をつなぐ教材の開発-

    • Author(s)
      岡林典子、山野てるひ、ガハプカ奈美、矢野真
    • Organizer
      日本保育学会第67回大会
    • Place of Presentation
      大阪総合保育大学・大阪城南女子短期大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 五感をむすぶ絵本教材について

    • Author(s)
      山野てるひ・岡林典子・ガハプカ奈美
    • Organizer
      第7回感覚をつないでひらく芸術教育を考える会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 保育士・教員養成課程における幼保小連携を踏まえた表現教育カリキュラムの開発2015

    • Author(s)
      山野てるひ・岡林典子・ガハプカ奈美・鷹木 朗
    • Total Pages
      162
    • Publisher
      あいり出版
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 「表現」エクササイズ&なるほど基礎知識2013

    • Author(s)
      山野てるひ・岡林典子・鷹木朗
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi