• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Peer-relationship-oriented intervention for children with autism spectrum disorder

Research Project

Project/Area Number 23531282
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

FUJINO Hiroshi  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (00248270)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) TANAKA Mari  東北大学, 大学院・教育学研究科, 教授 (70274412)
MORIWAKI Aiko  東京学芸大学, 教育学部, 研究員 (50573557)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) ITO Ryoko  東京学芸大学, 教育実践研究支援センター, 教授 (00143628)
Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords自閉症スペクトラム障害 / 仲間関係 / 支援法
Research Abstract

We developed an intervention program to enable peer relationships in school-aged children with autism spectrum disorder (ASD) and examined its effects. This program was characterized by a 'buddy system' comprising pairs of children with ASD. The intervention included activities with one's buddy. We measured improvement in social communication behaviors and mental health using questionnaires and observed social interactions in play situations. After the intervention, a significant improvement was observed in prosocial behavior in the intervention group but not in the control group, and the social interaction frequency significantly increased in the intervention group, which did not occur in the control group. These results suggest that engaging in activities with a particular peer for a certain time may facilitate social interactions and empathic and supportive behavior in ASD children.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (37 results)

All 2014 2013 2012 2011

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 8 results) Presentation (24 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 学齢期の自閉症スペクトラム障害児に対する仲間関係発達支援プログラムの開発2014

    • Author(s)
      森脇愛子, 藤野 博
    • Journal Title

      臨床発達心理実践研究

      Volume: 9巻(印刷中)

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高機能自閉症スペクトラム障害児における社会的相互作用と社会的行動の特徴との関係2014

    • Author(s)
      狩俣有香,森脇愛子,神尾陽子,椎木俊秀,藤野 博
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 総合教育科学系II

      Volume: 65 Pages: 193-204

    • NAID

      110009751517

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学齢期の自閉症スペクトラム障害児に対する仲間関係発達支援プログラムの開発2014

    • Author(s)
      森脇愛子,藤野 博
    • Journal Title

      臨床発達心理実践研究

      Volume: 9

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 発達障害における基礎研究と臨床への適用:自閉症スペクトラム障害と心の理論の視点から2013

    • Author(s)
      藤野 博
    • Journal Title

      発達心理学研

      Volume: 24 巻 Pages: 429-438

    • NAID

      130005114913

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学齢期の高機能自閉症スペクトラム障害児に対する社会性の支援に関する研究動向2013

    • Author(s)
      藤野 博
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 51巻 Pages: 63-72

    • NAID

      130004876163

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 発達障害における基礎研究と臨床への適用:自閉症スペクトラム障害と心の理論の視点から2013

    • Author(s)
      藤野 博
    • Journal Title

      発達心理学研究

      Volume: 24 Pages: 429-438

    • NAID

      130005114913

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学齢期の定型発達児と高機能自閉症スペクトラム障害児における心の理論の発達-アニメーション版心の理論課題ver.2”を用いて-2013

    • Author(s)
      藤野 博,神井享子,森脇愛子,渡邉真理子,椎木俊秀
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 総合教育科学系II

      Volume: 64 Pages: 151-164

    • NAID

      110009561011

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 学齢期の高機能自閉症スペクトラム障害児に対する社会性の支援に関する研究動向2013

    • Author(s)
      藤野 博
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 51

    • NAID

      130004876163

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 心の理論の発達とアセスメント2012

    • Author(s)
      藤野 博
    • Journal Title

      児童青年精神医学とその近接領域

      Volume: 53 Pages: 311-315

    • NAID

      10031046686

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] Quantitative autistic traits ascertained in a national survey of 22 529 Japanese schoolchildren2012

    • Author(s)
      Kamio,Y., Inada, N., Moriwaki, A., Kuroda, M., Koyama, T., Tsujii, H., Kawakubo, Y., Kuwabara, H., Tsuchiya, K., Uno, Y., & Constantino, J.
    • Journal Title

      Acta Psychiatrica Scandinavica

      Volume: 2012 Nov 22 Issue: 1 Pages: 1-9

    • DOI

      10.1111/acps.12034

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自閉症スペクトラム障害における認知・言語・コミュニケーション発達研究の最前線-心の理論の視点からの展望2011

    • Author(s)
      藤野博
    • Journal Title

      臨床発達心理実践研究

      Volume: 6 Pages: 11-17

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 学齢期の高機能ASD 児に対する仲間関係発達支援法の開発-社会コミュニケーションおよび情動調整における介入効果の検討-2014

    • Author(s)
      藤野 博
    • Organizer
      日本発達心理学会第25回大会
    • Place of Presentation
      京都
    • Year and Date
      2014-03-23
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 学齢期の高機能ASD 児に対する仲間関係発達支援法の開発-特定の仲間との相互作用における介入効果の検討-2014

    • Author(s)
      森脇愛子
    • Organizer
      日本発達心理学会第25回大会
    • Place of Presentation
      京都
    • Year and Date
      2014-03-23
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 学齢期の高機能ASD児に対する仲間関係発達支援法の開発-社会コミュニケーションおよび情動調整における介入効果の検討-2014

    • Author(s)
      藤野 博,森脇愛子
    • Organizer
      日本発達心理学会 第25回大会
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 学齢期の高機能ASD児に対する仲間関係発達支援法の開発-特定の仲間との相互作用における介入効果の検討-2014

    • Author(s)
      森脇愛子,藤野 博
    • Organizer
      日本発達心理学会 第25回大会
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 自閉症スペクトラム障害児における生活の質(QOL)の特性-対人行動の特性と合併症状との関連性から-2013

    • Author(s)
      森脇愛子
    • Organizer
      日本LD学会第22回大会
    • Place of Presentation
      横浜
    • Year and Date
      2013-10-14
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 学齢期の自閉症スペクトラム障害児に対する仲間関係支援プログラムの開発-効果検証に向けた予備的分析2013

    • Author(s)
      藤野 博
    • Organizer
      日本発達心理学会第24回大会
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2013-03-15
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 学齢期の自閉症スペクトラム障害児に対する仲間関係発達支援プログラムの開発-2人組遊び場面における特定の仲間との相互作用の変化に関する予備的分析-2013

    • Author(s)
      森脇愛子
    • Organizer
      日本発達心理学会第24回大会
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2013-03-15
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] Effects of dyadic peer-relationship-oriented intervention for high-functioning children with autism spectrum disorder:A pilot outcome study2013

    • Author(s)
      Hiroshi Fujino
    • Organizer
      International Autism-Europe Congress
    • Place of Presentation
      Budapest, Hungary
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] Effects of dyadic peer-relationship-oriented intervention for high-functioning children with ASD:Interactional changes in dyadic playing situations2013

    • Author(s)
      Aiko Moriwaki
    • Organizer
      International Autism-Europe Congress
    • Place of Presentation
      Budapest, Hungary
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 学齢期の自閉症スペクトラム障害児に対する仲間関係発達支援プログラムの開発2013

    • Author(s)
      森脇愛子,生駒花音,椎木俊秀,藤野 博
    • Organizer
      日本臨床発達心理士会第9回全国大会
    • Place of Presentation
      千葉大学(千葉県)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] Effects of dyadic peer-relationship-oriented intervention for high-functioning children with autism spectrum disorder: A pilot outcome study2013

    • Author(s)
      Hiroshi Fujino, Aiko Moriwaki, Toshihide Shiiki
    • Organizer
      10. International Autism-Europe Congress
    • Place of Presentation
      The Budapest Congress Center (ブダペスト・ハンガリー)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] Effects of dyadic peer-relationship-oriented intervention for high-functioning children with ASD: Interactional changes in dyadic playing situations2013

    • Author(s)
      Aiko Moriwaki, Ryoko Ito, Toshihide Shiiki, Yoko Kamio, Hiroshi Fujino
    • Organizer
      10. International Autism-Europe Congress
    • Place of Presentation
      The Budapest Congress Center (ブダペスト・ハンガリー)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 自閉症スペクトラム障害児における生活の質(QOL)の特性~対人行動の特性と合併症状との関連性から~2013

    • Author(s)
      森脇愛子,伊藤良子,藤野 博
    • Organizer
      日本LD学会 第22回大会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川県)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 藤野 博,森脇愛子2013

    • Author(s)
      学齢期の自閉症スペクトラム障害児に対する仲間関係発達支援プログラムの開発-効果検証に向けた予備的分析-
    • Organizer
      日本発達心理学会第24回大会
    • Place of Presentation
      明治学院大学(東京都)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 学齢期の自閉症スペクトラム障害児に対する仲間関係発達支援プログラムの開発―2人組遊び場面における特定の仲間との相互作用の変化に関する予備的分析―2013

    • Author(s)
      森脇愛子,生駒花音,伊藤良子,藤野 博
    • Organizer
      日本発達心理学会第24回大会
    • Place of Presentation
      明治学院大学(東京都)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] The relationship between ToM performance and langiage ability in high-functioning ASD children: A comparison of ages 8- and 9-years old2012

    • Author(s)
      Hiroshi Fujino
    • Organizer
      International Association for Child and Adolescent Psychiatry and Allied Professions 20th World Congress
    • Place of Presentation
      Palais des Congres de Paris(パリ国際会議場)(パリ・フランス)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 学齢期のASD児における心の理論と精神的健康の関係2012

    • Author(s)
      藤野 博,森脇愛子,生駒花音
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場(茨城県)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 藤野 博2012

    • Author(s)
      学齢期の高機能自閉症スペクトラム障害児における精神的健康とQOLの関係
    • Organizer
      第53回日本児童青年精神医学会総会
    • Place of Presentation
      都市センターホテル/シェーンバッハ・サボー[砂防会館](東京都)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 学齢期の自閉症スペクトラム児に対する支援効果検証―ASD2人組の支援による精神的健康への効果について―2012

    • Author(s)
      森脇愛子,生駒花音,伊藤良子,藤野 博
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場(茨城県)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 高機能ASD児における対人的行動の特徴と精神的健康の関係2012

    • Author(s)
      藤野博
    • Organizer
      日本発達心理学会 第23回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 高機能ASD児の行動特徴・仲間関係・精神的健康の関係2012

    • Author(s)
      森脇愛子
    • Organizer
      日本発達心理学会 第23回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援教育におけるアセスメント・ツールとしてのSRS(対人応答性尺度)の有効性の検討2011

    • Author(s)
      藤野博
    • Organizer
      第52回日本児童青年精神医学会総会
    • Place of Presentation
      あわぎんホール(徳島県郷土文化会館)
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 心の理論の発達とアセスメント2011

    • Author(s)
      藤野博
    • Organizer
      第52回日本児童青年精神医学会総会(招待講演)
    • Place of Presentation
      あわぎんホール(徳島県郷土文化会館)
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉症スペクトラム障害児への友人関係支援の効果に関する予備的調査2011

    • Author(s)
      森脇愛子
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第49回大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Book] 社会性発達支援のユニバーサルデザイン(第21章 青年期・成人期の人間関係・社会性の発達の課題と支援)2013

    • Author(s)
      田中真理
    • Total Pages
      289
    • Publisher
      金子書房
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 特別支援教育における言語・コミュニケーション・読み書きに困難がある子どもの理解と支援 (II 自閉症スペクトラムの子どもの言語・コミュニケーション C 自閉症スペクトラムの子どもへのコミュニケーション支援 3 小グループのなかでのかかわりを育てる支援2011

    • Author(s)
      藤野博
    • Publisher
      学苑社
    • Related Report
      2011 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi