• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Competence-building through visualization of behavior observation skills by students with aspirations in the teaching profession

Research Project

Project/Area Number 23531305
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionHokkaido Bunkyo University

Principal Investigator

GOTO Mamoru  北海道文教大学, 人間科学部, 教授 (00002478)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2012: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords教師教育 / 行動観察力 / 可視化 / 教職志望学生 / PF-NOTE / 関係力 / 子育て支援 / クリッカ-分析 / 関係力育成プログラム / PF-NOTEプロトタイプ / 振り返り
Research Abstract

In this research, actual practice to improve the behavior observation skills of students with aspirations in the teaching profession was carried out by using visualization materials based on analysis with a clicker(reaction gathering and presentation device).
The results of this research were as follows. Research on evaluation using clickers of the practice of students due to the "relating skills development program"we have developed showed that such is evaluation is effective. In addition,research on clinical observation training using clickers showed the effectiveness of this learning based on three points:intentional observation, personal consistency,and noticing the perspectives of others. Furthermore,in research on the role-playing experiences of students due to the "relating skills development program," the process of improving behavior observation skills was clarified through analysis using clickers.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (39 results)

All 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (19 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (16 results) Book (3 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 文教ペンギンルームにおける子育て支援のための関係力育成プログラム実践(第5 報) -「子育て支援ボランティアぺんぎん」の支援を通して2014

    • Author(s)
      川端愛子, 後藤 守, 植木克美
    • Journal Title

      北海道文教大学研究紀要

      Volume: 第38 号

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 文教ペンギンルームにおける子育て支援のための関係力育成プログラム実践(第5報)2014

    • Author(s)
      後藤 守,川端愛子,植木克美
    • Journal Title

      北海道文教大学研究紀要

      Volume: 第38号 Pages: 123-130

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子育て支援のための関係力育成プログラムに関する研究-可視化資料による学生の行動観察力の育成を通して2013

    • Author(s)
      後藤 守, 川端愛子, 植木克美
    • Journal Title

      学校臨床心理学研究(北海道教育大学大学院研究紀要)

      Volume: 第10 号 Pages: 43-59

    • NAID

      40019598987

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 特別支援教育の授業におけるクリッカーを活用した学生の行動観察力に関する研究2013

    • Author(s)
      後藤 守, 後藤広太郎, 川端愛子
    • Journal Title

      コミュニケーション障害研究

      Volume: 第14号 Pages: 7-23

    • NAID

      40021402912

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 文教ペンギンルームにおける子育て支援のための関係力育成プログラム実践(第3報)-教職志望学生の行動観察力の育成のための「関係力育成プログラム」について2013

    • Author(s)
      後藤 守, 川端愛子, 後藤広太郎
    • Journal Title

      北海道文教大学研究紀要

      Volume: No37 Pages: 219-235

    • NAID

      110009886848

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 文教ペンギンルームにおける子育て支援のための関係力育成プログラム実践2013

    • Author(s)
      川端愛子, 後藤 守
    • Journal Title

      北海道文教大学研究紀要

      Volume: No37 Pages: 219-235

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] The Effectiveness of "Clinical Observation Learning Using Clickers" in a Graduate School for Teachers2013

    • Author(s)
      Aiko KAWABATA, Katsumi UEKI, Mamoru GOTOH , Shinichi WATABE
    • Journal Title

      Educational Technology Research

      Volume: Vol.36 Pages: 167-178

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子育て支援のための関係力育成プログラムに関する研究2013

    • Author(s)
      後藤 守,川端愛子
    • Journal Title

      学校臨床心理学研究,

      Volume: 第10 号 Pages: 43-59

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 文教ペンギンルームにおける子育て支援のための関係力育成プログラム実践(第3 報)2013

    • Author(s)
      後藤 守,川端愛子,後藤広太郎
    • Journal Title

      北海道文教大学研究紀要

      Volume: 第37 号

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 特別支援教育の授業におけるクリッカーを活用した学生の行動観察力に関する研究2013

    • Author(s)
      後藤 守,後藤広太郎,川端愛子
    • Journal Title

      コミュニケーション障害研究

      Volume: 第14 号 Pages: 7-23

    • NAID

      40021402912

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] The Effectiveness of "Clinical Observation Learning Using Clickers" in a Graduate School for Teachers2013

    • Author(s)
      Aiko KAWABATA,Katsumi UEKI,Mamoru GOTOH,Shinichi WATABE
    • Journal Title

      Educational Technology Research

      Volume: Vol.36 Pages: 167-178

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子育て支援のための関係力育成プログラムに関する研究-可視化資料による学生の行動観察力の育成を通して-2013

    • Author(s)
      後藤 守・川端愛子・植木克美
    • Journal Title

      学校臨床心理学研究(北海道教育大学大学院研究紀要)

      Volume: 第10号 Pages: 43-59

    • NAID

      40019598987

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 文教ペンギンルームにおける子育て支援のための関係力育成プログラム実践(第3報)-教職志望学生の行動観察力の育成のための「関係力育成プログラム」について-2013

    • Author(s)
      後藤 守・川端愛子・後藤広太郎
    • Journal Title

      北海道文教大学研究紀要

      Volume: 第37号

    • NAID

      110009886848

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 文教ペンギンルームにおける子育て支援のための関係力育成プログラム実践(第4報)-「文教ペンギンルームニュース」を通して振り返るセンター活動のこれまで-2013

    • Author(s)
      川端愛子・後藤 守
    • Journal Title

      北海道文教大学研究紀要

      Volume: 第37号

    • NAID

      110009886849

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 教員養成系大学院における「クリッカーを活用した臨床観察学習」の効果2012

    • Author(s)
      川端愛子, 植木克美, 後藤 守, 渡部信一
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 36 巻第3 号 Pages: 251-260

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教員養成系大学院における「クリッカ-を活用した臨床観察学習」の効果2012

    • Author(s)
      川端愛子・植木克美・後藤 守・渡部信一
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 36巻第3号 Pages: 251-260

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 文教ペンギンルームにおける子育て支援のための関係力育成プログラム実践(第2報)-PF-NOTEプロトタイプによる可視化資料を用いた学生の行動観察力の育成を通して-2012

    • Author(s)
      川端愛子・後藤 守
    • Journal Title

      北海道文教大学研究紀要

      Volume: 第36号 Pages: 173-184

    • NAID

      110009442856

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Journal Article] 関係力育成プログラムを支える評価方法に関する研究2011

    • Author(s)
      川端愛子, 後藤 守, 植木克美, 渡部信一
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 35 巻第3 号 Pages: 289-295

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 関係力育成プログラムを支える評価方法に関する研究2011

    • Author(s)
      川端愛子・後藤 守・植木克美・渡部信一
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 35巻第3号 Pages: 289-295

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 子育て支援活動の振り返りに関する研究2014

    • Author(s)
      川端愛子・後藤 守・植木克美
    • Organizer
      日本発達心理学会第25回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 子育て支援活動の振り返りに関する研究2014

    • Author(s)
      川端愛子 後藤 守 植木克美
    • Organizer
      日本発達心理学会第25回大会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 関係力育成プログラムによる学生の発達支援力の育成-関係力育成プログラムの基本的枠組みとロールプレィの実際2013

    • Author(s)
      後藤 守, 川端愛子, 植木克美
    • Organizer
      日本発達心理学会第24回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      明治学院大学
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 特別支援教育の授業におけるクリッカー活用の有効性-学生による授業観察及び授業の振り返りの活用を通してー2013

    • Author(s)
      後藤 守・後藤広太郎・川端愛子
    • Organizer
      日本福祉心理学会第11回大会発表論文集(西南大学)
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 特別支援教育の授業におけるクリッカー活用の有効性2013

    • Author(s)
      後藤 守  後藤広太郎 川端愛子
    • Organizer
      日本福祉心理学会第11回大会
    • Place of Presentation
      西南学院大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 関係力育成プログラムによる学生の発達支援力の育成-関係力育成プログラムの基本的枠組みとロールプレィの実際-2013

    • Author(s)
      後藤 守・後藤恵美子・植木克美・川端愛子
    • Organizer
      日本発達心理学会第24回大会
    • Place of Presentation
      明治学院大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校の保護者対応における教師の変容プロセス2013

    • Author(s)
      植木克美・安部紀江・後藤 守
    • Organizer
      日本発達心理学会第24回大会
    • Place of Presentation
      明治学院大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 教職志望学生の行動観察力の可視化による力量形成に関する研究-PF-NOTE プロトタイプを用いた可視化資料による振り返りを通して2012

    • Author(s)
      後藤 守, 川端愛子, 植木克美
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 「ミュージック・リフレッシュ活動プログラム」による障害児の母親支援に関する研究-PF-NOTEプロトタイプを活用した母親Dへの半構造化面接を通して-2012

    • Author(s)
      川端愛子・後藤 守
    • Organizer
      第12回日本音楽療法学会学術大会
    • Place of Presentation
      宮崎市
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] .教職志望学生の行動観察力の可視化による力量形成に関する研究-PF-NOTEプロトタイプを用いた可視化資料による振り返りを通して-2012

    • Author(s)
      後藤 守・川端愛子・植木克美
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 都市部新設保育園における保護者支援のプロセス-修正版グランデッド・セオリー・アプローチの観点を用いた研究より-2012

    • Author(s)
      植木克美・堀 恭子・鎌田良子・後藤 守
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 養護教諭が計画した全学級を対象にするアサーション指導-授業者である学級担任の子ども理解と学級経営への影響-2012

    • Author(s)
      鎌田良子・植木克美・後藤 守
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 教職志望学生の行動観察力の可視化による力量形成(I)2011

    • Author(s)
      後藤 守・川端愛子
    • Organizer
      北海道心理学会・東北心理学会第11回合同大会
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 社会人大学院生の効果的な研究能力向上プログラムの検討2011

    • Author(s)
      後藤広太郎・跡部敏之・後藤守・植木克美
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会
    • Place of Presentation
      札幌市
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 新しい反応収集提示装置を用いたミュージックセラピィの振り返り(II)-A発達支援センターに通う母親Cの半構造化面接を通して-2011

    • Author(s)
      川端愛子・中島 平・熊井正之・植木克美・後藤 守・渡部信一
    • Organizer
      日本教育工学会 第27回全国大会
    • Place of Presentation
      首都大学東京南大沢キャンパス
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 教職志望学生の行動観察力の力量形成(I)2011

    • Author(s)
      後藤 守・川端愛子・植木克美・中島 平・渡部信一
    • Organizer
      北海道心理学会・東北心理学会第11回合同大会
    • Place of Presentation
      札幌市
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Book] 教職志望学生の行動観察力の可視化による力量形成2014

    • Author(s)
      後藤 守, 川端愛子
    • Publisher
      北海道文教大学
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 教職志望学生の行動観察力の可視化による力量形成2014

    • Author(s)
      後藤 守,川端愛子
    • Total Pages
      70
    • Publisher
      北海道文教大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 高度情報化時代の「学び」と教育2011

    • Author(s)
      渡部信一監修・後藤 守・熊井正之・中島 平・植木克美他
    • Total Pages
      334
    • Publisher
      東北大学出版会
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Remarks] 後藤守, 永原和夫, 川端愛子:学生による授業評価に関する方法論的検討-クリッカーを活用した授業の振り返りを通して-.北海道文教大学教育開発センターホームページに掲載, 平成25年3月

    • Related Report
      2013 Final Research Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi