• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of the Assessment Scale of Communication Skills to support preschool children with special educational needs

Research Project

Project/Area Number 23531307
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionTeikyo Heisei University

Principal Investigator

SETO Junko  帝京平成大学, 健康メディカル学部, 教授 (70438985)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) HATANO Etsuko  白百合女子大学, 文学部, 教授 (50114921)
Project Period (FY) 2011-04-28 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywordsコミュニケーション能力 / 幼児期 / ナラティブスキル / 評価指標の作成 / 発達アセスメント / 特別支援 / 発達評価 / ナラティブ / 特別支援ニーズ児 / :言語コミュニケーション能力 / 評価 / 特別ニーズ保育児 / 言語支援 / 保育支援 / 言語・コミュニケーション能力 / 評価指標
Outline of Final Research Achievements

A scale was developed for assessing communication skills in preschool children, and its validity for assessing these skills was investigated. Firstly, the Communication Assessment Scale was developed to screen and identify communication problems of preschool children, comprising of 42-items that evaluated six aspects of communication. Secondly, a test comprised of seven tasks for assessing conversational and narrative skills were developed, and children with typical development (N = 83, Age range 4-6 years of age) responded to the tasks. Then, developmental changes and developmental parameters of children were investigated by using the scale. Results suggested that this scale was effective for assessing communication skills of preschool children.

Report

(5 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2015 2014 2012

All Presentation (8 results)

  • [Presentation] 4~6歳児の「どれがいい?」課題における選択の理由づけ2015

    • Author(s)
      瀬戸淳子・秦野悦子
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学本郷キャンパス(東京都文京区)
    • Year and Date
      2015-03-20 – 2015-03-22
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 4~6歳児の事象知識に関するナラティブ分析2015

    • Author(s)
      秦野悦子・瀬戸淳子
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学本郷キャンパス(東京都文京区)
    • Year and Date
      2015-03-20 – 2015-03-22
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 4~6歳児のスクリプト知識の発達過程:ナラティブ発達評価指標作成に向けての基礎研究2014

    • Author(s)
      瀬戸淳子・秦野悦子
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場(神戸大学)(兵庫県神戸市)
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 4~6歳児のストーリーナラティブの分析:ナラティブ発達指標作成に向けての基礎的研究2014

    • Author(s)
      瀬戸淳子・秦野悦子
    • Organizer
      日本心理学会第78回大会
    • Place of Presentation
      同志社大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2014-09-10 – 2014-09-12
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] ナラティブ発達指標作成に向けての基礎研究1 4~6歳児のストーリーナラティブに関する分析2014

    • Author(s)
      瀬戸淳子 秦野悦子
    • Organizer
      第25回日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] ナラティブ発達指標作成に向けての基礎研究2 4~6歳児の事象知識に関するナラティブ分析2014

    • Author(s)
      秦野悦子 瀬戸淳子
    • Organizer
      第25回日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 保育活動参加に関する行動アセスメント(1) 発達障害幼児の行動特性の評価2012

    • Author(s)
      秦野悦子 瀬戸淳子
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場・つくばカピオ(茨城県)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 保育活動参加に関する行動アセスメント(2) 発達障害幼児の言語・コミュニケーション行動の評価2012

    • Author(s)
      瀬戸淳子 秦野悦子
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場・つくばカピオ(茨城県)
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi