• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing a Mutually Edifying Education Model for University Teachers and Nurses for Better Practice Education

Research Project

Project/Area Number 23593212
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Fundamental nursing
Research InstitutionKyoritsu Women's University (2013)
Fukuoka University (2011-2012)

Principal Investigator

TAKAHASHI HIROMI  共立女子大学, 看護学部, 教授 (50154852)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) OKUZONO Natsumi  福岡大学, 医学部, 助手 (50469384)
MATSUNAGA Akiko  福岡大学, 医学部, 助手 (20571318)
Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2013: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2011: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Keywords看護学実習教育 / 大学教員 / 看護師 / 相互啓発モデル / 看護学実習 / アクション・リサーチ / 教育モデル
Research Abstract

It was revealed that university teachers and nurses are both devoted to practice education, and teaching with their sincere attitudes. However, we have observed that teachers tend to be passive as they try too hard to build good relationships to have better communications with nurses. On the other hand, it is speculated that the caring mind of nurses towards students is affecting their teaching.
In order to improve practice education, it is indicated that measures to realize better communication and sharing the educational philosophy between teachers and nurses are essential.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2013 2012

All Presentation (8 results)

  • [Presentation] 新任教員の実習指導上の教育スタンスと協働における3年間の変化―テキストマイニングを用いて―2013

    • Author(s)
      松永明子、奥園夏美、高橋博美
    • Organizer
      第33回日本看護科学学会学術集会
    • Place of Presentation
      大阪
    • Year and Date
      2013-12-07
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 臨地実習において学生が感じた嫌な思いや傷ついた経験―テキストマイニングを用いて―2013

    • Author(s)
      奥園夏美、松永明子、高橋博美
    • Organizer
      第33回日本看護科学学会学術集会
    • Place of Presentation
      大阪
    • Year and Date
      2013-12-07
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 新任教員の実習指導上の教育スタンスと協働における3年間の変化ーテキストマイニングを用いてー2013

    • Author(s)
      松永(藤野)明子、奥園夏美、高橋博美
    • Organizer
      第33回日本看護科学学会学術集会
    • Place of Presentation
      大阪
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 臨地実習において学生が感じた嫌な思いや傷ついた経験ーテキストマイニングを用いてー2013

    • Author(s)
      奥園夏美、松永(藤野)明子、高橋博美
    • Organizer
      第33回日本看護科学学会学術集会
    • Place of Presentation
      大阪
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 成人看護学実習における臨地実習指導者の配慮や工夫の分析―テキストマイニングを用いて―2012

    • Author(s)
      奥園夏美、松永明子、高橋博美
    • Organizer
      第32回日本看護科学学会学術集会
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2012-12-01
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 成人看護学実習における臨地実習指導者の学生への要望―テキストマイニングを用いて―2012

    • Author(s)
      松永明子、奥園夏美、高橋博美
    • Organizer
      第32回日本看護科学学会学術集会
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2012-12-01
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 成人看護学実習における臨地実習指導者の配慮や工夫の分析ーテキストマイニングを用いてー2012

    • Author(s)
      奥園夏美、松永明子、高橋博美
    • Organizer
      第32回日本看護科学学会学術集会
    • Place of Presentation
      東京
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 成人の看護学実習における臨地実習指導者の学生への要望の分析ーテキストマイニングを用いてー2012

    • Author(s)
      松永明子、奥園夏美、高橋博美
    • Organizer
      第32回日本看護科学学会学術集会
    • Place of Presentation
      東京
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi