• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Between Japanese tutors and Chinese,Korean foreign student - miscommunication and countermeasure

Research Project

Project/Area Number 23652112
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Japanese language education
Research InstitutionUtsunomiya University

Principal Investigator

HORIO Kei  宇都宮大学, 工学(系)研究科(研究院), 講師 (10513880)

Project Period (FY) 2011-04-28 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2013: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2012: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2011: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Keywordsミスコミュニケーション回避 / 日本人チューターと留学生 / 初級から学ぶ / コミュニケーションを学ぶ教材 / コミュニケーション構築 / 初級日本語学習者向け教科書 / 留学生と日本人チューター / 異文化相互理解 / 初級教材 / 留学生 / チューター / コミュニケーション / 国際情報交流 / 韓国
Outline of Final Research Achievements

A study to understand miscommunication between tutor and foreign student was conducted. Teaching material on the countermeasures to reduce communication barrier was developed for beginner level.
Despite their cultural differences, both sides had shown effort to understand each other. This study proofed that ”re-confirmation” and "conjecture" can be the key for miscommunication countermeasure.
Japanese language teaching material for beginner level that is focused in fostering a better relationship with Japanese people is developed. For example, it emphasis on grammatically correct Japanese but culturally awkward expression. A documentation of Japanese teaching material for a more natural communication method.

Report

(5 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2015 2014 2013 2012 2011

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 留学生と日本人のコミュニケーションにおける差異―異文化相互理解教育のための基礎研究―2013

    • Author(s)
      堀尾 佳以
    • Journal Title

      東アジア日本語教育日本文化研究学会16号

      Volume: 16

    • NAID

      40019749579

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 留学生と日本人チューター間のコミュニケーション-チューター制度実態調査から見えてくるもの-2012

    • Author(s)
      堀尾 佳以
    • Journal Title

      東アジア日本語教育・日本文化研究

      Volume: (掲載決定、未刊行)

    • NAID

      40019359553

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 留学生と日本人の円滑なコミュニケーションのために -初級テキスト実践報告及び分析-2015

    • Author(s)
      堀尾 佳以、北村 優子
    • Organizer
      東アジア日本語教育日本文化研究学会
    • Place of Presentation
      西南学院大学
    • Year and Date
      2015-08-22
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 留学生・日本人チューターの円滑なコミュニケーションのために2014

    • Author(s)
      堀尾 佳以
    • Organizer
      ICJLE Conference
    • Place of Presentation
      UTS : シドニー工科大学
    • Year and Date
      2014-07-11
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 留学生・日本人チューターの円滑なコミュニケーションのために2014

    • Author(s)
      堀尾 佳以
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Place of Presentation
      UNSW シドニー
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 留学生と日本人チューターのミスコミュニケーション回避について2012

    • Author(s)
      堀尾 佳以、山田明子
    • Organizer
      2012年日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 留学生と日本人チューターのミスコミュニケーション回避について2012

    • Author(s)
      堀尾 佳以
    • Organizer
      2012年東アジア日本語教育日本文化研究学会
    • Place of Presentation
      天理大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 留学生と日本人チューター間のミスコミュニケーションと その回避について2011

    • Author(s)
      堀尾 佳以
    • Organizer
      東アジア日本語教育・日本文化研究学会
    • Place of Presentation
      パリ
    • Related Report
      2011 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi