• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of teaching materials for international students to acquire problem finding and solving skills

Research Project

Project/Area Number 23652125
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Japanese language education
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

MIYAZAKI Nanako  早稲田大学, 日本語教育研究センター, 准教授 (40579166)

Research Collaborator EGO Chikako  早稲田大学, 日本語教育研究センター, 非常勤講師
TAKE Kazumi  早稲田大学, 日本語教育研究センター, 非常勤講師
TANAKA Atsuko  早稲田大学, 日本語教育研究センター, 常勤インストラクター
NAKAYAMA Yuka  早稲田大学, 日本語教育研究センター, 非常勤講師
MURAKAMI Masami  早稲田大学, 日本語教育研究センター, 非常勤講師
Project Period (FY) 2011 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2012: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2011: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords教育工学 / 教材 / 教育メディア / 教材開発 / ケースメソッド / 問題発見解決能力 / 日本語教育 / 留学生 / ケース教材 / 異文化間コミュニケーション / ディスカッション / 日本事情
Research Abstract

The purpose of this research is to develop teaching materials for international students. In order to recognize problems that international students have faced and how they have dealt with them, we interviewed 22 international students. Based on the interviews, we have developed teaching materials. With the materials, we have actually taught international students, and done research to understand how they learned. As a result, the research implied that in-class activities with the materials promote the students' awareness of other perspectives and sense of values, and develop their problem finding and solving skills.

Report

(3 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (1 results) Presentation (10 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 問題発見解決能力を伸ばすことを目指した日本語の授業2012

    • Author(s)
      宮崎七湖
    • Journal Title

      早稲田日本語教育実践研究

      Volume: 観光記念号 Pages: 158-160

    • Related Report
      2012 Annual Research Report 2012 Final Research Report
  • [Presentation] 留学生のためのケース教材を用いた日本語教育実践―自分のケースを書く活動の意味―2013

    • Author(s)
      宮崎七湖
    • Organizer
      第5回協働実践研究会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] ケース教材を使った初中級レベル授業実践―問題発見と解決を協働で行うことの意味―2013

    • Author(s)
      武一美
    • Organizer
      第5回協働実践研究会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] ケース教材を用いた討論活動から学習者は何を学んだのか2012

    • Author(s)
      宮崎七湖
    • Organizer
      2012 年度にひん後教育学会秋季大会
    • Place of Presentation
      北海学園大学
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 学習者の経験と視点を取り入れた教材の開発―留学生用ケース教材集開発のプロセスから―2012

    • Author(s)
      宮崎七湖・江後千香子・武一美・田中敦子・中山由佳・村上まさみ
    • Organizer
      2012 年日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] ケース教材を用いた留学生に対する日本語教育実践2011

    • Author(s)
      宮崎七湖
    • Organizer
      2011 年日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      天津外国語大学
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] ケース教材を用いた留学生に対する日本語教育実践2011

    • Author(s)
      宮崎七湖
    • Organizer
      2011年世界日本語教育研究大会
    • Place of Presentation
      天津外国語大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 学習者の 経験と視点を取り入れた教材の開発-留学生用のケース教材集開発のプロセス から-

    • Author(s)
      宮崎七湖
    • Organizer
      2012年日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] ケース教材を用いた討論活動から留学生は何を学んだのか

    • Author(s)
      宮崎七湖
    • Organizer
      2012年度日本語教育学会秋季大会
    • Place of Presentation
      北海学園大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 留学生のためのケース教材を用いた日本語教育実践―自分のケースを 書く活動の意味―

    • Author(s)
      宮崎七湖
    • Organizer
      第5回協働実践研究会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] ケース教材を使った初中級レベル授業実践-問題発見と解決を協働で行 うことの意味-

    • Author(s)
      武一美
    • Organizer
      第5回協働実践研究会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Remarks] 近藤彩・金孝卿(2010)「ケース活動における学びの実態―ビジネス上のコンフリクトの教材化に向けて―」『日本言語文化研究会論集』第6号2013 年6 月17 日アクセス

    • URL

      http://www3.grips.ac.jp/~jlc/jlc/ronshu/2010/Kondoh_Kim.pdf

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Remarks] 竹内伸一(2010)『ケースメソッド教授法入門―理論・技法・演習・ココロ』慶応義塾大学出版

    • Related Report
      2012 Final Research Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi