• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Preparatory survey on introducing two foreign language study to elementary school children in Aomori

Research Project

Project/Area Number 23652127
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Foreign language education
Research InstitutionHirosaki University

Principal Investigator

OKUNO Koko  弘前大学, 人文学部, 教授 (80160810)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) TADA Megumi  弘前大学, 国際教育センター, 講師 (60381290)
Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2013: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2011: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords小学生 / 英語学習 / 韓国語学習 / 二つの外国語学習 / 英語と韓国語と日本語 / 早期英語教育 / 外国語活動
Research Abstract

A questionaire survey on studying/teaching two foreign languages was conducted for the 3rd and 5th graders, and foreign language teachers at Japanese School in Seoul and Tokyo Korean School. About 60-70% of the pupils answered "it's better to learn two foreign laguages." To the question about "teaching Korean in addition to English in Japanese elementary school", almost all the teachers of foreign languages answered "it's good".
There sure is a difference between the elementary school children of the two school surveyed and those in Aomori, Aomori prefecture has a lot of areas where people are earnest about exchange with Korea, so elementary school children in Aomori are sure to enjoy Korean language study as well as English language study.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2013 2012 Other

All Journal Article (4 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 小学校で外国語を担当する教師の思い2013

    • Author(s)
      奥野浩子、多田恵実、ほか6名
    • Journal Title

      弘前大学人文学部『人文社会論叢』

      Volume: 第29号 Pages: 1-15

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 小学校で外国語を担当する教師の思い~ソウル日本人学校と東京韓国学校の外国語担当教師への調査から~2013

    • Author(s)
      奥野浩子、今井文、鹿嶋英愛、栗林美幾、成田考児、齋藤誠子、多田恵実
    • Journal Title

      人文社会論叢

      Volume: 29 Pages: 1-15

    • NAID

      120005230026

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 青森の小学校英語と韓国の小学校英語2012

    • Author(s)
      奥野浩子、多田恵実
    • Journal Title

      弘前大学人文学部『人文社会論叢』

      Volume: 第27号 Pages: 1-9

    • NAID

      40019243211

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 青森の小学校英語と韓国の小学校英語2012

    • Author(s)
      奥野浩子・多田恵実
    • Journal Title

      人文社会論叢(人文科学篇)

      Volume: 第27号 Pages: 1-9

    • NAID

      40019243211

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校児童の2ヶ国語を使った英語教育2013

    • Author(s)
      多田恵実、奥野浩子
    • Organizer
      第13回小学校英語教育学会沖縄大会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2013-07-14
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 青森の小学校英語と韓国の小学校英語2012

    • Author(s)
      多田恵実
    • Organizer
      第11回小学校英語教育学会大阪大会
    • Place of Presentation
      大坂教育大学
    • Year and Date
      2012-07-18
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 小学校児童の2ヶ国語を使った英語教育 ~ソウル日本人学校と東京韓国学校の児童アンケート調査結果報告~

    • Author(s)
      多田 恵実、奥野 浩子
    • Organizer
      第13回 小学校英語教育学会(JES)沖縄大会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 青森の小学校英語と韓国の小学校英語

    • Author(s)
      多田恵実
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Place of Presentation
      大阪教育大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi