• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A International Conparative Study on the Research Methodology of NIE Studies

Research Project

Project/Area Number 23653296
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

KOBARA TOMOYUKI  広島大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (80127927)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2013: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2012: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2011: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
KeywordsNIE学 / NIEカリキュラム / NIE学習材 / 震災復興教育 / NIE学 / NIEカリキュラム / NIE学習材 / 国際情報交換 / アメリカ合衆国
Research Abstract

The aim of this study is to identify, collect and analyze excellent curriculum and practice on the NIE (Newspaper in Education) in Japan and foreign countries, and to clarify the new research methodology of NIE studies through international comparison of them.
The result obtained in this study is the following three points. First, I have obtained the basic data for making the theory of Japanese-style NIE that is the goal, curriculum, teaching model and evaluation method. Second, I have discovered the new research methodology of NIE studies own. Third, I have developed develop the curriculum and unit of social studies as NIE learning on the contents of reconstruction from the Great East Japan Earthquake.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (9 results) (of which Invited: 1 results) Book (4 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 我が国の新聞社が提供するNIE プラン改善の方向性~諸外国の新聞社におけるNIE レッスンプランの分析を通して~2014

    • Author(s)
      小原友行・大坂 遊・瀬戸康輝・田口敏郎・中山 茜・西村祥太郎・好井基文
    • Journal Title

      日本NIE学会誌

      Volume: 第9号 Pages: 23-30

    • NAID

      40020083208

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 我が国の新聞社が提供するNIEプラン改善の方向性-諸外国の新聞社におけるNIEレッスンプランの分析を通して-2014

    • Author(s)
      小原友行・大坂遊・瀬戸康輝・田口敏郎・中山茜・西村祥太郎・好井基文
    • Journal Title

      日本NIE学会誌

      Volume: 第9号 Pages: 21-30

    • NAID

      40020083208

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 主権者を育成する社会科NIE 単元の開発研究~中学校社会科「東日本大震災後の社会を考えよう」の開発~2013

    • Author(s)
      小原友行・岩渕 満・藤本奈央子・松原直哉・渡邊 巧
    • Journal Title

      日本NIE学会誌

      Volume: 第7号 Pages: 53-62

    • NAID

      40019328745

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 主権者を育成する社会科NIE単元の開発研究‐中学校社会科「東日本大震災後の社会を考えよう」の開発‐2012

    • Author(s)
      小原友行
    • Journal Title

      日本NIE学会誌

      Volume: 第7号

    • NAID

      40019328745

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] PISA型読解力を育成する大学教育カリキュラムの開発研究‐教養ゼミ科目を事例として‐2011

    • Author(s)
      小原友行
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要 第二部

      Volume: 第60号

    • NAID

      40019178232

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 社会科は『東日本大震災』をどう教えるか(2)~中学校社会科総合単元『震災復興支援を考える』の開発~2013

    • Author(s)
      小原友行
    • Organizer
      全国社会科教育学会第62回全国研究大会
    • Place of Presentation
      山口大学
    • Year and Date
      2013-11-09
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 社会科は「東日本大震災」をどう教えるか(2)-中学校社会科総合単元「震災復興支援を考える」の場合-2013

    • Author(s)
      小原友行
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      山口大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 諸外国におけるNIEの国際比較~米国・英国・カナダ・オーストラリア・ニュージーランドのレッスンプラン分析を中心に~2012

    • Author(s)
      小原友行・大坂 遊・瀬戸康輝・田口敏郎・中山 茜・西村祥太郎・好井基文
    • Organizer
      日本NIE学会第9回秋田大会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Year and Date
      2012-11-25
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 社会科は『東日本大震災』をどう教えるか~『震災復興カリキュラム』の構築に向けて~2012

    • Author(s)
      小原友行
    • Organizer
      全国社会科教育学会第61回全国研究大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2012-10-21
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 日本型NIEのイノベーション2012

    • Author(s)
      小原友行
    • Organizer
      日本NIE学会第9回研究大会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 諸外国におけるNIEの国際比較―米国・英国・カナダ・オーストラリア・ニュージーランドのレッスンプラン分析を中心に―2012

    • Author(s)
      小原友行他
    • Organizer
      日本NIE学会第9回研究大会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 主権者を育成する社会科NIE 単元開発の研究~中学校単元『東曰本大震災後の社会を考えよう』の実践から~2011

    • Author(s)
      小原友行・岩渕 満・藤本奈央子・松原直哉・渡邊 巧
    • Organizer
      日本NIE学会第8回鳴門大会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2011-11-27
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 主権者としての資質を育成する社会科授業デザイン~『東日本大震災』の教材化を求めて~2011

    • Author(s)
      小原友行
    • Organizer
      全国社会科教育学会第60回全国研究大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2011-10-21
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 主権者を育成する社会科NIE単元開発の研究‐中学校単元「東日本大震災後の社会を考えよう」の実践から‐2011

    • Author(s)
      小原友行
    • Organizer
      日本NIE学会第8回大会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Book] 「NIE 学」構築のための研究方法論の国際比較研究』(研究成果報告書)2014

    • Author(s)
      小原友行
    • Total Pages
      122
    • Publisher
      広島大学大学院教育学研究科
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 「NIE学」構築のための研究方法論の国際比較研究2014

    • Author(s)
      小原友行
    • Total Pages
      122
    • Publisher
      広島大学大学院教育学研究科
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 学校教育と新聞活用2013

    • Author(s)
      小原友行・高木まさき・平石隆敏他
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] デジタルメディア時代の新聞活用教育2011

    • Author(s)
      日本教育方法学会編
    • Total Pages
      153
    • Publisher
      図書文化
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Remarks] 日本NIE学会

    • URL

      http://www.osaka-kyoiku.ac.jp/~care/NIE/

    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi