• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Clinical Research and Theorization about Classroom Activity Based on Social Constructionism

Research Project

Project/Area Number 23653302
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionEhime University

Principal Investigator

OOTA Yoshimitsu  愛媛大学, 教育学部, 教授 (00152158)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) SHIRAMATSU Satoshi  愛媛大学, 教育学部, 准教授 (10299331)
KUBOTA Makoto  富山大学, 人間発達科学部, 准教授 (00401795)
HASEGAWA Yusuke  大分大学, 教育福祉科学部, 准教授 (30469324)
Project Period (FY) 2011 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords社会的構築主義 / 学校臨床学 / 学級活動 / 学級の雰囲気 / 学級の生活づくり / 話し合い活動 / コンサルテーション / 特別活動
Research Abstract

This study performed theoretical rearranging and theoretical rebuilding about classroom activity “making classroom and school life”, referring theory about “sharing of problem” and “solving of problem” based on social constructionism. In addition, we performed a quantitative research and a qualitative research in cooperation with elementary school. We clarified one end of process about “sharing of problem” and “solving of problem”, and effect of “making classroom and school life” to give adaptation to classroom life. We performed consultation of classroom activity, and examined the theoretical effectiveness and a problem.

Report

(3 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2013 2012

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 小学校における解決的アプローチにもとづく学級活動の効果 ‐測定尺度開発と学級・学校適応に与える効果の検討2013

    • Author(s)
      長谷川祐介、太田佳光、白松賢、久保田真功
    • Journal Title

      日本特別活動学会紀要

      Volume: 第21号 Pages: 31-40

    • NAID

      40020413311

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校における解決的アプローチにもとづく学級活動の効果-測定尺度開発と学校・学級適応に与える効果の検討2013

    • Author(s)
      長谷川裕介
    • Journal Title

      日本特別活動学会紀要

      Volume: 第21号 Pages: 31-40

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校臨床学的アプローチによる学級活動測定尺度の開発(2)-尺度の信頼性の検討を中心に-2013

    • Author(s)
      太田佳光
    • Journal Title

      愛媛大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 第31号 Pages: 1-13

    • NAID

      40019769473

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校臨床学的アプローチによる学級活動研究の可能性 -小学校における学級づくり実践に着目して-2012

    • Author(s)
      太田佳光、白松賢、長谷川祐介、久保田真功
    • Journal Title

      愛媛大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 第30号 Pages: 115-123

    • NAID

      40019413180

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 学校臨床学的アプローチによる学級活動測定尺度の開発(1) -小学校を対象として-2012

    • Author(s)
      長谷川祐介、太田佳光、白松賢、久保田真功
    • Journal Title

      大分大学教育福祉科学部紀要

      Volume: 第34巻第2号 Pages: 193-206

    • NAID

      120004922243

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 学校臨床学的研究の必要性-学級づくり研究を事例として-2012

    • Author(s)
      太田佳光
    • Journal Title

      初等教育資料

      Volume: 第890号 Pages: 68-71

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 学校臨床学的アプローチによる学級活動測定尺度の開発2012

    • Author(s)
      太田佳光、白松賢、長谷川祐介、久保田真功
    • Journal Title

      -尺度の信頼性の検討を中心に-、愛媛大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 第30号 Pages: 115-123

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 学校臨床学的アプローチによる学級活動研究の可能性-小学校における学級づくり実践に着目して-2012

    • Author(s)
      太田佳光
    • Journal Title

      愛媛大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 第30号 Pages: 115-123

    • NAID

      40019413180

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校臨床学的アプローチによる学級活動測定尺度の開発(1)-小学校を対象として-2012

    • Author(s)
      長谷川裕介
    • Journal Title

      大分大学教育福祉科学部研究紀要

      Volume: 第34巻第2号 Pages: 193-206

    • NAID

      120004922243

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校臨床学的研究の必要性-学級づくり研究を事例として-2012

    • Author(s)
      太田佳光
    • Journal Title

      初等教育資料

      Volume: 第890号 Pages: 78-81

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校の学級活動に関する効果測定・評価方法-「学級や学校の生活づくり」に着目して2012

    • Author(s)
      長谷川祐介
    • Organizer
      日本特別活動学会第21回大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 学校臨床学的アプローチによる 学級づくり研究の可能性 -測定尺度の開発を中心に-2012

    • Author(s)
      太田佳光、長谷川祐介、白松賢、久保田真功
    • Organizer
      日本子ども社会学会第19回大会
    • Place of Presentation
      國學院大學
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 学校臨床学的アプローチによる学級づくり研究の可能性-測定尺度の開発を中心に-2012

    • Author(s)
      太田佳光
    • Organizer
      日本子ども社会学会
    • Place of Presentation
      國學院大學
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校の学級活動に関する効果測定・評価方法-「学級や学校の生活づくり」に着目して2012

    • Author(s)
      長谷川裕介
    • Organizer
      日本特別活動学会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi