• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Teaching handwriting behavior of Kanji-character to children with ADHD

Research Project

Project/Area Number 23653311
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Special needs education
Research InstitutionFukushima University

Principal Investigator

TSURUMAKI Masako  福島大学, 人間発達文化学類, 教授 (40272091)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) NIHEI Yoshiaki  白鴎大学, 教育学部, 教授 (10007833)
Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
KeywordsADHD / 漢字 / 書字 / キャリア教育 / ADHD / 漢字の書字支援
Research Abstract

From a questionnaire to teachers and the hearing to mothers of children with ADHD, it became clear that they showed an empathic attitude to carelessness or hyperactivity. We taught handwriting behavior of Kanji-characters to children with developmental disabilities, using the individual program for children who are not good at handwriting Kanji-characters and show carelessness or hyperactivity. They set about their work positively with the kanji writing program.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (36 results)

All 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 7 results) Presentation (25 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] 教育相談「わかば教室」における発達障害児への漢字の書字支援2013

    • Author(s)
      鶴巻正子
    • Journal Title

      福島大学総合教育研究センター紀要

      Volume: 第15号 Pages: 43-50

    • NAID

      120005325194

    • Related Report
      2013 Annual Research Report 2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 発達障害児における漢字の書字- 漢字書字の細部エラーに対する教師の評価に影響を及ぼす要因-2013

    • Author(s)
      玉木宏樹・鶴巻正子
    • Journal Title

      福島大学総合教育研究センター紀要

      Volume: 第15号 Pages: 69-76

    • NAID

      40019814483

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 急速反復書字によるスリップの発生メカニズム:ADHD 傾向のアナログ研究2013

    • Author(s)
      仁平義明
    • Journal Title

      白鴎大学教育学部論集

      Volume: 7 Pages: 127-141

    • NAID

      110009591543

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] "サイバーいじめ"に関する研究の動向-対応のためのエビデンス2013

    • Author(s)
      仁平義明
    • Journal Title

      白鴎大学情報処理教育センター年報

      Volume: 6 Pages: 1-7

    • NAID

      40020159738

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 発達障害児における漢字の書字-漢字書字の細部エラーに対する教師の評価に影響を及ぼす要因-2013

    • Author(s)
      玉木宏樹・鶴巻正子
    • Journal Title

      福島大学総合教育研究センター紀要

      Volume: 15 Pages: 69-76

    • NAID

      40019814483

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 急速反復書字によるスリップの発生メカニズム:ADHD傾向のアナログ研究2013

    • Author(s)
      仁平義明
    • Journal Title

      白鴎大学教育学部論集

      Volume: 7 Pages: 127-141

    • NAID

      110009591543

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] “サイバーいじめ”に関する研究の動向―対応のためのエビデンス―2013

    • Author(s)
      仁平義明
    • Journal Title

      白鴎大学情報処理教育センター年報

      Volume: 6 Pages: 1-7

    • NAID

      40020159738

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 発達障害児への漢字の書字支援2014

    • Author(s)
      鶴巻正子
    • Organizer
      科研費合同シンポ科学研究費合同シンポジウム
    • Place of Presentation
      いわき明星大学
    • Year and Date
      2014-03-02
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 発達障害者の顔認知-Embedded Faces Test (EFAT) 基準作成の試み-2014

    • Author(s)
      仁平義明
    • Organizer
      科研費合同シンポ科学研究費合同シンポジウム
    • Place of Presentation
      いわき明星大学
    • Year and Date
      2014-03-02
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 知的障害児の興味を考慮した音読指導の予備調査-「なぞなぞ」を用いて-2014

    • Author(s)
      朴香花・鶴巻正子・高橋純一
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 12の障害の"いじめ被害発生率"のちがい:ブレイクたちによる全米大規模追跡調査の分2013

    • Author(s)
      仁平義明
    • Organizer
      東北ADHD 研究会第5回研究会
    • Place of Presentation
      福島大学
    • Year and Date
      2013-12-08
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 発達障害児における書字課題と教示方略の違いによる書字反応への効果2013

    • Author(s)
      玉木宏樹・鶴巻正子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      明星大学
    • Year and Date
      2013-08-30
    • Related Report
      2013 Annual Research Report 2013 Final Research Report
  • [Presentation] 個別の指導計画をはじめて作成する学生への支援の効果-目標設定と支援方法の立案に対するヒント集の活用-2013

    • Author(s)
      米沢祐子・鶴巻正子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      明星大学
    • Year and Date
      2013-08-30
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 発達障害/発達障害が疑われる児童の心的操作に関する予備的検討2013

    • Author(s)
      高橋純一・玉木宏樹・鶴巻正子
    • Organizer
      日本認知心理学会第11回大会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2013-06-29
    • Related Report
      2013 Annual Research Report 2013 Final Research Report 2012 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害児が作る漢字の書字問題(1)-問題作成までの予備的研究-2013

    • Author(s)
      鶴巻正子・仁平義
    • Organizer
      東北心理学会第67回大会
    • Place of Presentation
      東北工業大学
    • Year and Date
      2013-05-12
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 漢字評価における教員の認識- 父性・母性に着目して-2013

    • Author(s)
      玉木宏樹・鶴巻正子
    • Organizer
      東北心理学会第67回大会
    • Place of Presentation
      東北工業大学
    • Year and Date
      2013-05-12
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 発達障害幼児のための個別の指導計画作成-作成経験のない学生が感じる困難さ-2013

    • Author(s)
      米沢祐子・鶴巻正子
    • Organizer
      東北心理学会第67回大会
    • Place of Presentation
      東北工業大学
    • Year and Date
      2013-05-12
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 教師が感じる発達障害児にとっての「うれしい活動・楽しい活動」2012

    • Author(s)
      鶴巻正子・仁平義明・佐藤拓
    • Organizer
      東北心理学会第66回大会・新潟心理学会第49回大会合同大会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Year and Date
      2012-07-15
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] ADHD 児の「興味の多様性」を活かした漢字の書字支援がキャリア教育に及ぼす効果~子どもにとっての「うれしかった」「楽しかった」出来事を教師はどのように把握しているか~2012

    • Author(s)
      鶴巻正子・仁平義明
    • Organizer
      東北ADHD 研究会設立総会・第1回研究集会
    • Place of Presentation
      福島大学
    • Year and Date
      2012-03-24
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 障害のある子どもにおけるキャリア学習の位置づけ2012

    • Author(s)
      鶴巻正子
    • Organizer
      東北ADHD 研究会設立総会・第1回研究集会
    • Place of Presentation
      福島大学
    • Year and Date
      2012-03-24
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] ADHD 傾向に有利な課題―モーゼ錯覚課題の場合2012

    • Author(s)
      仁平義明・高原萌・佐藤拓
    • Organizer
      東北ADHD 研究会設立総会・第1回研究集会
    • Place of Presentation
      福島大学
    • Year and Date
      2012-03-24
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 発達障害幼児のための個別の指導計画作成-作成経験のない学生が感じる困難さ-

    • Author(s)
      米沢祐子・鶴巻正子
    • Organizer
      東北心理学会第67回大会
    • Place of Presentation
      東北工業大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 個別の指導計画をはじめて作成する学生への支援の効果―目標設定と支援方法の立案に対するヒント集の活用―

    • Author(s)
      米沢祐子・鶴巻正子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      明星大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 12の障害の”いじめ被害発生率“のちがい―ブレイクたちによる全米大規模追跡調査の分析―

    • Author(s)
      仁平義明
    • Organizer
      第5回東北ADHD研究会
    • Place of Presentation
      福島大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害者の顔認知―Embedded Faces Test (EFAT)作成の試み―

    • Author(s)
      仁平義明
    • Organizer
      科研費合同シンポジウム「発達障害や気になる様子の理解―幼児から大学生まで―」
    • Place of Presentation
      いわき明星大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害児への漢字の書字支援

    • Author(s)
      鶴巻正子
    • Organizer
      科研費合同シンポジウム「発達障害や気になる様子の理解―幼児から大学生まで―」
    • Place of Presentation
      いわき明星大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師が感じる発達障害児にとっての「うれしい活動・楽しい活動」

    • Author(s)
      鶴巻正子・仁平義明・佐藤 拓
    • Organizer
      東北心理学会第66回大会・新潟心理学会第49回大会合同大会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害児が作る漢字の書字問題(1)-問題作成までの予備的研究-

    • Author(s)
      鶴巻正子・仁平義明
    • Organizer
      東北心理学会第67回大会
    • Place of Presentation
      東北工業大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 漢字評価における教員の認識-父性・母性に着目して-

    • Author(s)
      玉木宏樹・鶴巻正子
    • Organizer
      東北心理学会第67回大会
    • Place of Presentation
      東北工業大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] ADHD児の「興味の多様性」を活かした漢字の書字支援がキャリア教育に及ぼす効果 ~子どもにとっての「うれしかった」「楽しかった」出来事を教師はどのように把握しているか~

    • Author(s)
      鶴巻正子・仁平義明
    • Organizer
      東北ADHD研究会設立総会・第1回研究集会
    • Place of Presentation
      福島大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 障害のある子どもにおけるキャリア学習の位置づけ

    • Author(s)
      鶴巻正子
    • Organizer
      東北ADHD研究会設立総会・第1回研究集会
    • Place of Presentation
      福島大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] ADHD傾向に有利な課題―モーゼ錯覚課題の場合

    • Author(s)
      仁平義明・高原萌・佐藤拓
    • Organizer
      東北ADHD研究会設立総会・第1回研究集会
    • Place of Presentation
      福島大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://t-lab.educ.fukushima-u.ac.jp/study/login/

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] わかば教室漢字支援システムe-支援

    • URL

      http://t-lab.educ.fukushima-u.ac.jp/teach/login

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Remarks] 福島大学人間発達文化学類特別支援クラス

    • URL

      https://www.ad.ipc.fukushima-u.ac.jp/~h034/

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Remarks] わかば教室学習支援システムe支援

    • URL

      http://t-lab.educ.fukushima-u.ac.jp/study/login

    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi