• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Introduction of Team Based Learning (TBL) to Nursing Education

Research Project

Project/Area Number 23660009
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Fundamental nursing
Research InstitutionKochi University

Principal Investigator

OHARA Kimiko  高知大学, 教育研究部医療学系, 教授 (40314984)

Project Period (FY) 2011 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2012: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2011: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywordsチーム基盤型学習法 / 教育方法 / 基礎看護学教育 / チーム基盤型学習 TBl / チーム基盤型学習法TBL
Research Abstract

Interest towards each lesson was improved as a result of introducing Team Based Learning (TBL) to nursing education classes. In addition, scores earned in the test after team discussion increased from the test students took individually. Team Based Learning (TBL) is a useful method to prompt student participation, and to effectively develop learning efficiency.

Report

(3 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2013 2012 2011

All Presentation (8 results) Book (2 results)

  • [Presentation] 看護学教育におけるチーム基盤型学習法(TBL)の検証-学習態度とピア評価-2012

    • Author(s)
      尾原喜美子
    • Organizer
      第32回日本看護科学学会
    • Place of Presentation
      東京都
    • Year and Date
      2012-11-30
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] チーム基盤型学習法(TBL)による小児看護学の授業展開と評価-実施 3 年間の比較-2012

    • Author(s)
      尾原喜美子他
    • Organizer
      第38回日本看護研究学会
    • Place of Presentation
      沖縄県那覇市
    • Year and Date
      2012-07-07
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] チーム基盤型学習法(Term based Learning TBL)による小児看護学の授業展開と評価 -実施3年間の比較-2012

    • Author(s)
      尾原喜美子
    • Organizer
      第38回日本看護研究学会
    • Place of Presentation
      沖縄県 沖縄コンベンションセンター
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 看護学教育におけるチーム基盤型学習法(Term based Learning TBL)の検証-学習態度と生成・ピア評価-2012

    • Author(s)
      尾原喜美子
    • Organizer
      第32回日本看護科学学会
    • Place of Presentation
      東京都 東京国際フォーラム
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] チーム基盤型学習法(TBL)における中間ピア評価2011

    • Author(s)
      尾原喜美子他
    • Organizer
      第31回日本看護科学学会
    • Place of Presentation
      高知市
    • Year and Date
      2011-12-03
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] チーム基盤型学習法(TBL)を導入した授業の教育効果2011

    • Author(s)
      尾原喜美子他
    • Organizer
      第37回日本看護教育学会
    • Place of Presentation
      横浜市
    • Year and Date
      2011-08-07
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] チーム基盤型学習法(Team Based Learning ; TBL)を導入した授業の教育効果2011

    • Author(s)
      和田 庸平、織田 知穂、尾原 喜美子
    • Organizer
      第37回日本看護研究学会
    • Place of Presentation
      横浜市(パシフィコ横浜・会議センター)
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] チーム基盤型学習法(Team Based Learning ; TBL)における中間ピア評価2011

    • Author(s)
      和田 庸平、川島 美保、尾原喜美子
    • Organizer
      第31回日本看護科学学会
    • Place of Presentation
      高知市(高知市文化プラザ かるぽーと)
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Book] 週刊「医学界新聞」2013

    • Author(s)
      尾原喜美子
    • Total Pages
      3
    • Publisher
      医学書院
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 週刊「医学会新聞」第3020号2013

    • Author(s)
      尾原喜美子
    • Total Pages
      1
    • Publisher
      医学書院
    • Related Report
      2012 Annual Research Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi