• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical study for the development of the evaluation system and hidden curriculum in the evaluation of Physical Education

Research Project

Project/Area Number 23700698
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Physical education
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

HARA Yuichi  岡山大学, 教育学研究科(研究院), 講師 (80550269)

Project Period (FY) 2011-04-28 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2013: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2012: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords評価 / 潜在的カリキュラム / ティーチング・ポートフォリオ / 体育 / 小学校教員 / 体育授業 / 国際情報交換 / イギリス / キー・コンピテンシー / 写真
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to make recommendation that collect empirical data about evaluation of P.E. in elementary school from every possible aspect and consider about the methodology of effective evaluation.
The model implementation has been conducted to using for questionnaire survey for students and teachers, interview research of teachers who work in elementary schools about the developed methodology of evaluation. As a result, “digital teaching portfolio methodology” has been developed which enable teachers to unify teaching and evaluating, and make it possible to evaluate with empathic understanding to students.

Report

(5 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (14 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 遊びの世界でアイディアを出しながら楽しむ子どもを育てる「マット・跳び箱あそび」の授業2015

    • Author(s)
      香春浩明 原祐一
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 63-1 Pages: 58-61

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「ボールを前へ運ぶこと」を追求するタッチフットボールの授業2015

    • Author(s)
      菊池健 原祐一
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 63-2 Pages: 48-51

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] みんなが「Play」できる体育授業-特別支援が必要な児童との授業実践2015

    • Author(s)
      原祐一
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 63-3 Pages: 58-61

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「21世紀型能力」と体育科の学力2014

    • Author(s)
      原祐一
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 62-8 Pages: 14-17

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] ぼっけぇおもしろい岡山の取り組みと挑戦2014

    • Author(s)
      原祐一 三村忠
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 62-4 Pages: 50-53

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] こんなことできるかな?もっとやりたい体つくり運動2014

    • Author(s)
      高上清敬 原祐一
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 62-5 Pages: 48-51

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「より速く!より遠くへ!」スマートな泳ぎを目指した水泳2014

    • Author(s)
      岩佐進 原祐一
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 62-6 Pages: 52-56

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「くずす」が楽しい!ハンドボール2014

    • Author(s)
      村瀬遼平 原祐一
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 62-7 Pages: 62-65

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 美しさを追求し続けるとび箱運動の授業づくり2014

    • Author(s)
      中西一臣 原祐一
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 62-8 Pages: 54-57

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「いかに速く」を追求するハードル走2014

    • Author(s)
      河野佑太 原祐一
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 62-10 Pages: 50-53

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 挑戦課題の考え方を下に授業を創造するには?-授業づくりをめぐるQ&Aを通して2014

    • Author(s)
      原祐一 三村忠 高上清敬
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 62-11 Pages: 58-61

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 体育授業の評価に関わる潜在的カリキュラム2013

    • Author(s)
      原祐一
    • Journal Title

      日本体育学会第64回大会体育社会学専門領域発表論文集

      Volume: 第21号 Pages: 55-60

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] ダンスと評価の問題:教科教育の立場から2013

    • Author(s)
      原祐一
    • Journal Title

      多様性の捉え方をめぐって ダンス授業におけるジェンダーを考える

      Volume: 1 Pages: 81-100

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] デジタルカメラを活用した評価「ティーチング・ポートフォリオ2012

    • Author(s)
      原 祐一
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 第60巻第5号 Pages: 22-25

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 体育授業の評価に関わる潜在的カリキュラム2013

    • Author(s)
      原祐一
    • Organizer
      日本体育学会第64回大会
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校教員が評価のために撮る体育授業の写真に関する一考察2012

    • Author(s)
      原祐一
    • Organizer
      日本体育学会第63回大会
    • Place of Presentation
      東海大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] A Practical Model of the game “Catching Volleyball” based on the idea of the “Kyokumen Study”2012

    • Author(s)
      Shota Kimura, Yuichi Hara, Yugo Miyasaka, Keiji Matsuda
    • Organizer
      TGfU
    • Place of Presentation
      Loughborough University, UK
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校体育授業におけるデジタルカメラを用いた授業評価に関する研究-教員間の共有を視点に-

    • Author(s)
      原 祐一
    • Organizer
      日本体育学会
    • Place of Presentation
      鹿屋体育大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 体育という教育としてのスポーツ実践がもつ潜在的機能 -小学校教員の評価観を手掛かりに-

    • Author(s)
      原 祐一
    • Organizer
      日本スポーツ社会学会
    • Place of Presentation
      熊本大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi