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Subjectivation and Collectivity of "Women as Consumers" in the mass media of Wartime/post-war Japan

Research Project

Project/Area Number 23700864
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field General human life sciences
Research InstitutionBukkyo University

Principal Investigator

MURASE Keiko  佛教大学, 社会学部, 准教授 (20312134)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2013: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2012: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2011: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords消費者 / 女性 / マスメディア / 戦時期 / 戦後 / 料理 / ジェンダー
Research Abstract

This study analyzes how wartime and post-war Japanese mass media has represented women as consumers by focusing on radio, TV, newspapers, and women's magazines. More specifically, my examination focuses on 1) the relationship between "women" and "consumption", 2) how women "participated" in the mass media, 3) how the subjectivationon and collectivity of "women as consumers" were constructed, 4) what was continued and discontinued from wartime to post-war in Japan.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (6 results) Presentation (5 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 戦時期における<料理>と<栄養>の相克-ラジオの料理放送を中心に2014

    • Author(s)
      村瀬敬子
    • Journal Title

      民衆史研究

      Volume: 87号、(印刷中)

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      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 料理をめぐるメディア文化2014

    • Author(s)
      村瀬敬子
    • Journal Title

      味の素食の文化センター『vesta』

      Volume: 93号 Pages: 41-45

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  • [Journal Article] 「料理をめぐるメディア文化」2014

    • Author(s)
      村瀬敬子
    • Journal Title

      『vesta』

      Volume: 93号 Pages: 41-45

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      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「戦時期における<料理>と<栄養>の相克─ラジオの料理放送を中心に」2014

    • Author(s)
      村瀬敬子
    • Journal Title

      『民衆史研究』

      Volume: 87号

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      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] "スカッとさわやか"という記号-コカ・コーラのCMにみる"冷たいおいしさ"2013

    • Author(s)
      村瀬敬子
    • Journal Title

      味の素食の文化センター『vesta』

      Volume: 89号 Pages: 26-27

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  • [Journal Article] 「“スカッとさわやか”という記号─コカ・コーラのCMにみる“冷たいおいしさ”」2013

    • Author(s)
      村瀬敬子
    • Journal Title

      『vesta』

      Volume: 89号 Pages: 26-27

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      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 戦時期における<料理>と<栄養>の相克-ラジオの料理放送を中心に2013

    • Author(s)
      村瀬敬子
    • Organizer
      民衆史研究会2013年度大会シンポジウム「総力戦と食-近代日本における「食」の実践とポリティクス」
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2013-12-01
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  • [Presentation] 料理とメディア2013

    • Author(s)
      村瀬敬子
    • Organizer
      現代民俗学会2013年度年次大会シンポジム「高度成長期における食生活の変貌」
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学
    • Year and Date
      2013-05-11
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  • [Presentation] 料理は「簡略化」しているのか2012

    • Author(s)
      村瀬敬子
    • Organizer
      公益財団法人味の素食の文化センター、平成24年度第2回食の文化フォーラム「料理すること-味わいの社会性」
    • Place of Presentation
      味の素グループ高輪研修センター
    • Year and Date
      2012-09-29
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  • [Presentation] 「料理とメディア」

    • Author(s)
      村瀬敬子
    • Organizer
      現代民俗学会2013年度年次大会シンポジム「高度成長期における食生活の変貌」
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学
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  • [Presentation] 「戦時期における<料理>と<栄養>の相克─ラジオの料理放送を中心に」

    • Author(s)
      村瀬敬子
    • Organizer
      民衆史研究会2013年度大会シンポジウム「総力戦と食─近代日本における「食」の実践とポリティクス」
    • Place of Presentation
      早稲田大学
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  • [Book] Image of Housewives Seen in the 1990s Japanese Women's Magazines . Centering On Suteki-na-okusan and VERY.In Heung-Wah Wong & Miki Sugiura (Eds.),Japanese Consumer Creativity: User Innovations, Role Playing and Consumer Communities (Routledge Culture, Society, Business in East Asia)2014

    • Author(s)
      Keiko Murase
    • Publisher
      London: Routledge(印刷中)
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  • [Book] 「料理は「簡略化」しているのか─「家庭料理」をめぐる<環境>と<規範>を中心に」(森枝卓士編『料理すること─その変容と社会性』)2013

    • Author(s)
      村瀬敬子
    • Publisher
      ドメス出版
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  • [Book] 「料理は「簡略化」しているのか─「家庭料理」をめぐる<環境>と<規範>を中心に」森枝卓士編『料理すること─その変容と社会性』2013

    • Author(s)
      村瀬敬子
    • Publisher
      ドメス出版
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  • [Book] 「女性雑誌にみる流行の生活美学─メディア空間におけるトリクルダウン・セオリー」(横川公子編『生活の美学を探る』)2012

    • Author(s)
      村瀬敬子
    • Publisher
      光生館
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  • [Book] 「「「二十四の瞳」と越境する<銃後の記憶>─小説・映画・テーマパークの表象をめぐって」(高井昌吏編『「反戦」と「好戦」のポピュラー・カルチャー─メディア・ジェンダー・ツーリズム』)2011

    • Author(s)
      村瀬敬子
    • Publisher
      人文書院
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  • [Book] 「「二十四の瞳」と越境する<銃後の記憶>―小説・映画・テーマパークの表象をめぐって」『「反戦」と「好戦」のポピュラー・カルチャー―メディア・ジェンダー・ツーリズム』2011

    • Author(s)
      村瀬敬子
    • Publisher
      人文書院
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Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

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