• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Logic behind Learning Assessments in Social Studies Lessons

Research Project

Project/Area Number 23700974
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational technology
Research InstitutionNaruto University of Education

Principal Investigator

INOUE Naho  鳴門教育大学, 大学院・学校教育研究科, 講師 (00580747)

Project Period (FY) 2011 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2012: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2011: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords学習評価 / 授業観 / 社会系教科 / 授業実践 / 学力保障 / 授業者 / 学習者 / 方略
Research Abstract

This study explains the logic behind learning assessments in social studies lessons. I develop a learning assessment strategy that corresponds to the concepts of teaching and learning social studies, and verify its applicability. Next, I compare researcher‐practitioner logic in school and clarify their differences. This study clarifies four learning assessment strategies for the accurate judgment of learning situations by teachers.

Report

(3 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (7 results) Presentation (10 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 授業者による学習評価の論理-大津和子の実践「世界の貿易」の分析から-2013

    • Author(s)
      井上奈穂
    • Volume
      第28巻
    • Pages
      80-90
    • NAID

      110009673321

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 授業者による学習評価の論理-大津和子の実践「世界の貿易」の分析から-2013

    • Author(s)
      井上奈穂
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 第28巻 Pages: 80-90

    • NAID

      110009673321

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 社会系教科における授業者による学習評価の論理-「決定・判断」を基盤とした授業の場合-2012

    • Author(s)
      井上奈穂
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 第27巻 Pages: 100-110

    • NAID

      110009511173

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 教員養成における授業開発を通した社会科教材開発力の育成2012

    • Author(s)
      井上奈穂
    • Journal Title

      教師教育の質と基準会議の冊子(第5回日中教師教育研究集会)

      Volume: 第5回 Pages: 129-135

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 社会系教科における授業者による学習評価の論理-「決定・判断」を基盤とした授業の場合-2012

    • Author(s)
      井上奈穂
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 第27巻 Pages: 100-110

    • NAID

      110009511173

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Journal Article] 社会系教科における学習支援の方略-授業実践「制度について考えよう」を事例に-2011

    • Author(s)
      井上奈穂
    • Journal Title

      日本社会科教育学会第61回全国研究大会発表論文集

      Volume: 第7号 Pages: 150-151

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Journal Article] ニュ-スに強い子を育てるドリル問題づくり―実例紹介"ゲ-ムづくり"―2011

    • Author(s)
      井上奈穂
    • Journal Title

      教育科学 社会科教育 7月号

      Volume: No.627 Pages: 75-77

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 、社会科授業における学習評価方略の構成-高等学校日本史Aの実践を事例に-2012

    • Author(s)
      井上奈穂
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2012-10-21
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 教員養成における授業開発を通した社会科教材開発力の育成2012

    • Author(s)
      井上奈穂
    • Organizer
      中日教師教育学術研究集会
    • Place of Presentation
      北京師範大学(中華人民共和国)
    • Year and Date
      2012-09-15
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 「社会的判断力」育成を目指す社会科授業の成立要件-坂田実践「震災からの復興を考える」の場合-2012

    • Author(s)
      井上奈穂
    • Organizer
      鳴門社会科教育学会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2012-07-28
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 教員養成におけるフィードバック過程を意識した授業開発・実践2011

    • Author(s)
      井上奈穂
    • Organizer
      日本教科教育学会第37回全国大会
    • Place of Presentation
      沖縄大学
    • Year and Date
      2011-11-12
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 社会系教科における学習支援の方略-授業実践「制度について考えよう」を事例に-2011

    • Author(s)
      井上奈穂
    • Organizer
      日本社会科教育学会第61回全国研究大会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学
    • Year and Date
      2011-10-23
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 社会系教科における学習支援の方略-授業実践「制度について考えよう」を事例に-2011

    • Author(s)
      井上奈穂
    • Organizer
      日本社会科教育学会,第61回全国研究大会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成におけるフィ-ドバック過程を意識した授業開発・実践2011

    • Author(s)
      井上奈穂
    • Organizer
      日本教科教育学会第37回全国大会
    • Place of Presentation
      沖縄大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 「社会的判断力」育成を目指す社会科授業の成立要件-坂田実践「震災からの復興を考える」の場合

    • Author(s)
      井上奈穂
    • Organizer
      鳴門社会科教育学会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学(徳島県)
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員養成における授業開発を通した社会科教材開発力の育成

    • Author(s)
      井上奈穂
    • Organizer
      中日教師教育学術研究集会
    • Place of Presentation
      北京師範大学(中華人民共和国)
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会科授業における学習評価方略の構成-高等学校日本史Aの実践を事例に-

    • Author(s)
      井上奈穂
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      岐阜大学(岐阜県)
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 社会科における評価方略、新 社会科教育学ハンドブック2012

    • Author(s)
      井上奈穂
    • Publisher
      社会認識教育学会編
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 新 社会科教育学ハンドブック2012

    • Author(s)
      井上奈穂
    • Total Pages
      6
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2012 Annual Research Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi