• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The qualitative study on contents construction method for e-Learning -Focusing on the semantic relationship among multimedia-

Research Project

Project/Area Number 23700993
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational technology
Research InstitutionShizuoka Sangyo University

Principal Investigator

NAGATA Naomi  静岡産業大学, 情報学部, 講師 (50582293)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2013: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsコンテンツ構成法 / 定性的分析手法 / 表象手段 / 意味的関係性 / シナジー効果 / eラーニング / 相乗効果 / コンテンツ分析手法 / e-ラーニングコンテンツ
Research Abstract

e-Learning is a relative newcomer to the education area, yet it holds already a noticeable share of the learning market. e-Learning development must focus on the contents. In general, e-Learning contents are composed of some representative media such as sentences, figures and tables, video, sound-narrations, animations, simulations. While any multimedia is being used, instructor is doing various devices to improve sustainability. On e-Learning, the quality of learning contents is very important for the purpose of guaranteeing learners achievement. The aim of this study is to develop the design and analysis methodology of e-Learning contents. On the basis of this analysis, we propose a method for contents construction. Moreover, we try to test synergy-effect for the compounded contents among figures, sentences, and sound-narrations. Also, we propose the concept of Model of Rhythm for understanding from the point of the semantic relationship among those media.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2013 2011 Other

All Presentation (13 results)

  • [Presentation] SNSを活用した学習支援ツールの提案-デザインを学ぶ学習者を対象として-2013

    • Author(s)
      永田奈央美,岡本敏雄
    • Organizer
      日本教育工学会第29回全国大会講演論文集, pp.233-234 (査読無)
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] SNSを活用したマーケティング・コンピテンシ形成支援に関する研究2013

    • Author(s)
      永田奈央美,岡本敏雄
    • Organizer
      教育システム情報学会第38回全国大会講演論文集, pp.13-14 (査読無)
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 対人認知能力を形成支援するための学習環境デザイン2013

    • Author(s)
      永田奈央美,岡本敏雄
    • Organizer
      教育システム情報学会研究報告, pp.229-232 (査読無)
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] The Know-How of contents constructions method for e-Learning-Focusing on Model of Rhythm for Understanding-2011

    • Author(s)
      Naomi Nagata, Toshio Okamoto
    • Organizer
      Proceedings of the IADIS(International association for development of the information society) international conference on eLearning 2011,pp.189-196 (査読有)
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] e-Learningコンテンツの定性的分析手法-図,文章,音声,動画の表象手段を中心として-2011

    • Author(s)
      永田奈央美,岡本敏雄
    • Organizer
      教育システム情報学会第36回全国大会講演論文集, pp.416-417 (査読無)
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] e-Learningコンテンツの定性的分析手法-図,文章,音声,動画の表象手段を中心として-2011

    • Author(s)
      永田奈央美 岡本敏雄
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Place of Presentation
      広島市立大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] e-Learningコンテンツにおける特徴抽出ツールの開発2011

    • Author(s)
      永田奈央美
    • Organizer
      情報システム学会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] The Know-how of Contents Construction Method for e-Learning-Focussing on "Model of Rhythm for Understanding"-2011

    • Author(s)
      Naomi Nagata Toshio Okamoto
    • Organizer
      IADIS e-Learning
    • Place of Presentation
      Aran Mantegna Hotel in Rome, Italy
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] SNSを活用したマーケティング・コンピテンシ形成支援に関する研究

    • Author(s)
      永田奈央美 岡本敏雄
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Place of Presentation
      金沢大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] SNSを活用した学習支援ツールの提案

    • Author(s)
      永田奈央美 岡本敏雄
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 現役教員に対する情報モラル教育の指導‐教員免許状更新講習会での展開‐

    • Author(s)
      高橋等 永田奈央美
    • Organizer
      日本情報科教育学会
    • Place of Presentation
      学校法人 河合塾学園 トライデント コンピュータ専門学校
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] ソーシャルメディアマーケタ育成支援のための学習環境デザイン

    • Author(s)
      永田奈央美 向坂文宏
    • Organizer
      情報システム学会
    • Place of Presentation
      新潟国際情報大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 対人認知能力を形成支援するための学習環境デザイン

    • Author(s)
      永田奈央美 岡本敏雄
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Place of Presentation
      名古屋学院大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi