• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Aesthetic Study on the Historical Formation of the Five Senses

Research Project

Project/Area Number 23720056
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Aesthetics/Art history
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

HIROSHI Yoshida  立命館大学, 先端総合学術研究科, 准教授 (40431879)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords五感 / 視覚 / 聴覚 / 触覚 / 味覚 / 嗅覚 / 感性 / 音楽 / デザイン / ゲーム / 感性学 / 美学 / ビデオゲーム
Research Abstract

This research revealed from the philosophical and aesthetic point of view the historical formation of the five senses: sight, hearing, smell, taste, and touch. Analyzing both the universal aspect and the local and cultural aspect of their order and hierarchy, it suggested an aesthetic solution for such urgent problems in the fields of ergonomics, human interface or virtual reality as the balance and the priority of five senses.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (40 results)

All 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (22 results) (of which Invited: 7 results) Book (9 results)

  • [Journal Article] なぜいまビデオゲーム研究なのか――グローバリゼーションと感覚変容の観点から2013

    • Author(s)
      吉田寛
    • Journal Title

      立命館言語文化研究 (立命館大学国際言語文化研究所編)

      Volume: 24巻2号 Pages: 93-98

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] なぜいまビデオゲーム研究なのか2013

    • Author(s)
      吉田寛
    • Journal Title

      立命館大学国際言語文化研究所編『立命館言語文化研究』

      Volume: 24/2 Pages: 93-98

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] なぜいまビデオゲーム研究なのか──グローバリゼーションと感覚変容の観点から2013

    • Author(s)
      吉田寛
    • Journal Title

      立命館言語文化研究

      Volume: 24-2 Pages: 93-98

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 混合趣味の衰退と民謡の発見――18世紀ドイツ音楽とナショナル・アイデンティティ2012

    • Author(s)
      吉田寛
    • Journal Title

      ドイツ研究 (日本ドイツ学会編)

      Volume: 第46号 Pages: 19-33

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 混合趣味の衰退と民謡の発見──18世紀ドイツ音楽とナショナル・アイデンティティ2012

    • Author(s)
      吉田寛
    • Journal Title

      ドイツ研究

      Volume: 46 Pages: 19-33

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] ユニヴァーサル・デザインはなぜそう呼ばれるか――再起動されたモダン・デザイン2011

    • Author(s)
      吉田寛
    • Journal Title

      生存学 (立命館大学生存学研究センター編)

      Volume: 第4号 Pages: 94-112

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] ビデオゲームにとって「リアルな空間」とは何か?──〈第三の次元〉の表現技法を中心に2011

    • Author(s)
      吉田寛
    • Journal Title

      神戸大学芸術学研究室編『美学芸術学論集』

      Volume: 7 Pages: 31-49

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Journal Article] ユニヴァーサル・デザインはなぜそう呼ばれるか──再起動されたモダン・デザイン2011

    • Author(s)
      吉田寛
    • Journal Title

      立命館大学生存学研究センター編『生存学』

      Volume: 4 Pages: 94-112

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Journal Article] 〈老化〉するゲーム文化──ビデオゲームの三つのエイジングをめぐって2011

    • Author(s)
      上村雅之、河村吉章、サイトウ・アキヒロ、尾鼻崇、吉田寛
    • Journal Title

      立命館大学生存学研究センター編『生存学』

      Volume: 4 Pages: 40-93

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 〈認知的=遊戯的人工物〉としてのビデオゲーム2014

    • Author(s)
      吉田寛
    • Organizer
      美学会西部会第297回研究発表会
    • Place of Presentation
      立命館大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2014-02-22
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] Johann Gottfried Herder's Folksong Project as an Early Interest in Intangible Cultural Heritage : Between Universalism and Nationalism2014

    • Author(s)
      Hiroshi YOSHIDA
    • Organizer
      International Symposium : "Safeguarding the Intangible : Cross-Cultural Perspectives on Music and Heritage,"
    • Place of Presentation
      Goldsmiths, University of London, United Kingdom
    • Year and Date
      2014-02-20
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] リマスタリングCDと作品概念の位相2013

    • Author(s)
      吉田寛
    • Organizer
      日本ポピュラー音楽学会第25回大会
    • Place of Presentation
      関西学院大学(兵庫県西宮市)
    • Year and Date
      2013-12-08
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] リヒャルト・ワーグナーとパリ2013

    • Author(s)
      吉田寛
    • Organizer
      日本フランス語フランス文学会2013年度秋季大会
    • Place of Presentation
      別府大学(大分県別府市)
    • Year and Date
      2013-10-27
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] User-Centered Design in Video Games : Affordances, Constraints and Tutorials2013

    • Author(s)
      Hiroshi YOSHIDA
    • Organizer
      FTM Research Seminar Series, the School of Film, Television and Media Studies
    • Place of Presentation
      University of East Anglia, Norwich (United Kingdom)
    • Year and Date
      2013-03-18
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] The Aesthetics of Video Games : What and How Do We Sense in the Game World?2013

    • Author(s)
      Hiroshi YOSHIDA
    • Organizer
      Symposium " Japanese Computer Games and Entertainment," the School of Language and Communication Studies
    • Place of Presentation
      University of East Anglia, Norwich (United Kingdom)
    • Year and Date
      2013-03-16
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] ビデオゲームへの感性学的アプローチ――表象/認知/行為2012

    • Author(s)
      吉田寛
    • Organizer
      新潟大学人文社会・教育科学系附置「間主観的感性論研究推進センター」公開研究会「感性と心理――心の裏を解き明かすことはできるのか」
    • Place of Presentation
      新潟大学駅南キャンパス「ときめいと」(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2012-09-16
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] ゲームにおける行為と問題解決――ゲームの〈リアリティ〉再考のために2012

    • Author(s)
      吉田寛
    • Organizer
      立命館大学ゲーム研究センター2011年度第7回定例研究会
    • Place of Presentation
      立命館大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2012-03-23
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] マールプルクと音楽における「ドイツ的なもの」の構造転換――近代芸術思想における「ナショナルなもの」の一成立過程2011

    • Author(s)
      吉田寛
    • Organizer
      日本音楽学会西日本支部第4回定例研究会日本音楽学会西日本支部第4回定例研究会
    • Place of Presentation
      神戸大学(兵庫県神戸市)
    • Year and Date
      2011-09-24
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 混合趣味の盛衰と民謡の発見――十八世紀ドイツ音楽とナショナル・アイデンティティ2011

    • Author(s)
      吉田寛
    • Organizer
      日本ドイツ学会第27回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ:新潟コンベンションセンター(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2011-06-25
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] ビデオゲームの画面の独自性はどこまで記号学的方法によって定義・記述できるのか?2011

    • Author(s)
      吉田寛
    • Organizer
      日本記号学会第31回大会
    • Place of Presentation
      二松學舎大学九段キャンパス(東京都千代田区)
    • Year and Date
      2011-05-15
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] ビデオゲームの画面の独自性はどこまで記号学的方法によって定義・記述できるのか?2011

    • Author(s)
      吉田寛
    • Organizer
      日本記号学会第31回大会(招待講演)
    • Place of Presentation
      二松學舎大学九段キャンパス(東京都)
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 混合趣味の盛衰と民謡の発見──十八世紀ドイツ音楽とナショナル・アイデンティティ2011

    • Author(s)
      吉田寛
    • Organizer
      日本ドイツ学会第27回総会(招待講演)
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ:新潟コンベンションセンター(新潟県)
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] マールプルクと音楽における「ドイツ的なもの」の構造転換──近代芸術思想における「ナショナルなもの」の一成立過程2011

    • Author(s)
      吉田寛
    • Organizer
      日本音楽学会西日本支部第4回(通算355回)定例研究会
    • Place of Presentation
      神戸大学(兵庫県)
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] リヒャルト・ワーグナーとパリ

    • Author(s)
      吉田寛
    • Organizer
      日本フランス語フランス文学会2013年度秋季大会
    • Place of Presentation
      別府大学(大分県別府市)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] リマスタリングCDと作品概念の位相

    • Author(s)
      吉田寛
    • Organizer
      日本ポピュラー音楽学会第25回大会
    • Place of Presentation
      関西学院大学(兵庫県西宮市)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 〈認知的=遊戯的人工物〉としてのビデオゲーム

    • Author(s)
      吉田寛
    • Organizer
      美学会西部会第297回研究発表会
    • Place of Presentation
      立命館大学(京都府京都市)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] Game as a Dialectic between Rule and Freedom

    • Author(s)
      Hiroshi YOSHIDA
    • Organizer
      International Workshop: Play, Media and Identity
    • Place of Presentation
      立命館大学(京都府京都市)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Johann Gottfried Herder’s Folksong Project as an Early Interest in Intangible Cultural Heritage

    • Author(s)
      Hiroshi YOSHIDA
    • Organizer
      International Symposium: Safeguarding the Intangible
    • Place of Presentation
      Goldsmiths, University of London (United Kingdom)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 〈批評〉するメディアとしてのゲーム

    • Author(s)
      吉田寛
    • Organizer
      第三回世界メディア芸術コンベンション(ICOMAG 2013)
    • Place of Presentation
      政策研究大学院大学(東京)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] The Aesthetics of Video Games

    • Author(s)
      Hiroshi YOSHIDA
    • Organizer
      Symposium "Japanese Computer Games and Entertainment"
    • Place of Presentation
      University of East Anglia(イギリス)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] User-Centered Design in Video Games

    • Author(s)
      Hiroshi YOSHIDA
    • Organizer
      FTM Research Seminar Series
    • Place of Presentation
      University of East Anglia(イギリス)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 民謡の発見と〈ドイツ〉の変貌――十八世紀2013

    • Author(s)
      吉田寛
    • Total Pages
      318
    • Publisher
      青弓社
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 「ゲーミフィケーション」の時代, 子ども白書2013 (日本子どもを守る会編)2013

    • Author(s)
      吉田寛
    • Publisher
      本の泉社
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] ビデオゲームの記号論的分析――〈スクリーンの二重化〉をめぐって, ゲーム研究のこれまでとこれから――感性学者の視点から, ゲーム化する世界――コンピュータゲームの記号論 (日本記号学会編)2013

    • Author(s)
      吉田寛
    • Publisher
      新曜社
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 〈音楽の国ドイツ〉の神話とその起源――ルネサンスから十八世紀2013

    • Author(s)
      吉田寛
    • Total Pages
      228
    • Publisher
      青弓社
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 〈音楽の国ドイツ〉の神話とその起源2013

    • Author(s)
      吉田寛
    • Publisher
      青弓社
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] ゲーム化する世界2013

    • Author(s)
      日本記号学会(編)
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      新曜社
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 子ども白書20132013

    • Author(s)
      日本子どもを守る会(編)
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      本の泉社
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 民謡の発見と〈ドイツ〉の変貌2013

    • Author(s)
      吉田寛
    • Publisher
      青弓社
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 〈音楽の国ドイツ〉の神話とその起源──ルネサンスから十八世紀2013

    • Author(s)
      吉田寛
    • Total Pages
      228
    • Publisher
      青弓社
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi