• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing Learners' positive Cross-Cultural Attitudes in Japanese EFL Classrooms研究代表者

Research Project

Project/Area Number 23720292
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Foreign language education
Research InstitutionTokai University

Principal Investigator

ISHII Eriko  東海大学, 高輪教養教育センター, 講師 (80580878)

Project Period (FY) 2013 – 2014
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2012: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2011: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords異文化コミュニケーション / 異文化コンピテンス / 異文化教育 / 英語教育 / カルチャー・アシミレーター / 文化的同化法 / EFL / Intercultural Competence
Research Abstract

本研究の目的は、英語教育と異文化教育を統合した教育の教育効果を明らかにすることであった。Ishii(2009)で開発したCAモデルに加えて、ソーシャル・スキル・トレーニングを応用したSSTモデルを開発した。実験調査の結果、「他国文化の理解」の低い学習者には、CAとSSTを組み合わせるよりも、CAモデルを単独で導入する方が、積極的な態度変容により大きな影響を与えるということが明らかになった。

Report

(3 results)
  • 2014 Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Annual Research Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2012

All Presentation (2 results)

  • [Presentation] Developing learners' intercultural competence in language classrooms2012

    • Author(s)
      Eriko ISHII
    • Organizer
      2012 TESOL International Convention
    • Place of Presentation
      米国フィラデルフィア
    • Year and Date
      2012-03-20
    • Related Report
      2014 Final Research Report
  • [Presentation] Developing learners' intercultural competence in language classrooms2012

    • Author(s)
      Eriko Ishii
    • Organizer
      2012 TESOL International Convention
    • Place of Presentation
      米国 フィラデルフィア
    • Related Report
      2011 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi