• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Material Development for Mastering Phrasal Verbs Effectively withVisual Images

Research Project

Project/Area Number 23720307
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Foreign language education
Research InstitutionYonago National College of Technology

Principal Investigator

NAKAGAWA Yuya  米子工業高等専門学校, 教養育科, 助教 (10551161)

Project Period (FY) 2011 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords応用認知言語学 / 句動詞 / イメージ・スキーマ / 語彙習得 / ゲシュタルト / 国際情報交流l
Research Abstract

The purpose of this study is to develop learning materials with visual images for mastering phrasal verbs effectively. It is generally said that phrasal verbs are difficult for Japanese learners of English to interpret or comprehend due to the fact that these combinations tend to produce alternate meanings since phrasal verbs appear as single words but the constituent of two words combined to make a singular meaning: verbs and particles. As for the material development, an attempt was made to account for the idiomatic behavior of phrasal verbs with the help of visual images in order to reduce the amount of memorization time in learning phrasal verbs. Finally, HTML7 animation which displays the meaning of phrasal verbs was completed, then the results obtained from experimental lessons proved the exposure to the animation was useful for learning phrasal verbs.

Report

(3 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (34 results)

All 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (15 results) (of which Peer Reviewed: 11 results) Presentation (14 results) Book (4 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 認知言語学的アプ ローチによる句動詞指導の効果と留意点2013

    • Author(s)
      中川右也、土屋知洋
    • Journal Title

      全国高等専門学校英語教育学会研究論集

      Volume: 32巻 Pages: 57-66

    • NAID

      40021275827

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ライオンからあげ再訪-認知言語学に関する四方山話2013

    • Author(s)
      中川右也
    • Journal Title

      米子工業高等専門学校研究報告

      Volume: 48巻 Pages: 1-9

    • NAID

      40019980509

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] イメージ・スキーマに基づく句動詞指導の実践例2013

    • Author(s)
      中川右也
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集

      Volume: 13巻 Pages: 556-562

    • NAID

      40019666646

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] イメージ・スキーマに基づく句動詞指導の実践例2013

    • Author(s)
      中川右也
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集第13巻

      Volume: 13 Pages: 556-562

    • NAID

      40019666646

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ライオンからあげ再訪―認知言語学に関する四方山話2013

    • Author(s)
      中川右也
    • Journal Title

      米子工業高等専門学校研究報告

      Volume: 48 Pages: 1-9

    • NAID

      40019980509

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 認知言語学的アプローチによる句動詞指導の効果と留意点2013

    • Author(s)
      中川右也・土屋知洋
    • Journal Title

      全国高等専門学校英語教育学会研究論集

      Volume: 32 Pages: 57-66

    • NAID

      40021275827

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 句動詞のイメージ学習法-認知言語学の可能性2012

    • Author(s)
      中川右也
    • Journal Title

      第38回全国英語教育学会発表予稿集

      Volume: 38巻 Pages: 414-415

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育現場における as if/though 仮定法表現の疑問とその解決2012

    • Author(s)
      中川右也
    • Journal Title

      英語教育

      Pages: 63-65

    • NAID

      40019199267

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 句動詞指導への示唆-認知言 語学と英語教育の接点を求めて2012

    • Author(s)
      中川右也
    • Journal Title

      米子工業高等専門学校研究報告

      Volume: 47巻 Pages: 27-32

    • NAID

      40019980584

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] イメージを使った語彙指導の効果-句動詞について2012

    • Author(s)
      中川右也、宮口一徳、桃井活果
    • Journal Title

      英語授業研究学会全国大会発表資料集

      Volume: 23巻 Pages: 43-46

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 句動詞のイメージ学習法―認知言語学の可能性2012

    • Author(s)
      中川右也
    • Journal Title

      第38回全国英語教育学会発表予稿集

      Volume: 38 Pages: 414-415

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 句動詞指導への示唆―認知言語学と英語教育の接点を求めて2012

    • Author(s)
      中川右也
    • Journal Title

      米子工業高等専門学校研究報告

      Volume: 47 Pages: 27-32

    • NAID

      40019980584

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育現場におけるas if / though仮定法表現の疑問とその解決2012

    • Author(s)
      中川右也
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 第60巻第13号 Pages: 63-65

    • NAID

      40019199267

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 電子辞書と紙の辞書の比較研究:学習英和辞典を有効活用するために2011

    • Author(s)
      土屋知洋、中川右也
    • Journal Title

      全国高等専門学校英語教育学会研究論集

      Volume: 30 Pages: 83-92

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] イメージを使った語彙指導の効果―句動詞について2011

    • Author(s)
      中川右也、宮口一徳、桃井活果
    • Journal Title

      英語授業研究学会全国大会発表資料集

      Volume: 23 Pages: 43-46

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Learning English through the image of jazz lyrics2012

    • Author(s)
      中西のり子、中川右也
    • Organizer
      The 38th Annual International Conference on Language Teaching and Learning & Material Expo2012
    • Place of Presentation
      アクトシティ 浜松
    • Year and Date
      2012-10-13
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] イメージ・スキーマに基づく句 動詞指導の実践例2012

    • Author(s)
      中川右也
    • Organizer
      日本認知言語学会
    • Place of Presentation
      大東文化大学
    • Year and Date
      2012-09-09
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 認知言語学的アプローチによる句動詞指導の効果と留意点2012

    • Author(s)
      中川右也、土屋知洋
    • Organizer
      全国 高等専門学校英語教育学会
    • Place of Presentation
      国立オリンピック記念青少年総合センター
    • Year and Date
      2012-09-08
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 句動詞のイメージ学習法-認知 言語学の可能性2012

    • Author(s)
      中川右也
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      愛知学院大学
    • Year and Date
      2012-08-05
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 句動詞のイメージ学習法―認知言語学の可能性2012

    • Author(s)
      中川右也
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      愛知学院大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 認知言語学的アプローチによる句動詞指導の効果と留意点2012

    • Author(s)
      中川右也・土屋知洋
    • Organizer
      全国高等専門学校英語教育学会
    • Place of Presentation
      国立オリンピック記念青少年総合センター
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] イメージ・スキーマに基づく句動詞指導の実践例2012

    • Author(s)
      中川右也
    • Organizer
      日本認知言語学会
    • Place of Presentation
      大東文化大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] Learning English through the image of jazz lyrics2012

    • Author(s)
      中西のりこ・中川右也
    • Organizer
      The 38th Annual International Conference on Language Teaching and Learning & Educational Material Expo 2012
    • Place of Presentation
      アクトシティ浜松
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育現場から as if/though 仮定 法表現を考える2011

    • Author(s)
      中川右也
    • Organizer
      関西英語語法文法研究会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Year and Date
      2011-12-17
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 句動詞習得におけるイメージ・スキーマの有効性-認知言語学的観点から2011

    • Author(s)
      中川右也
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2011-08-20
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] イメージ を使った語彙指導の効果-句動詞について2011

    • Author(s)
      中川右也、宮口一徳、桃井活果
    • Organizer
      英語授業研究学会
    • Place of Presentation
      大阪教育大学附属天王寺中・高等学校
    • Year and Date
      2011-08-07
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] イメージを使った語彙指導の効果―句動詞について2011

    • Author(s)
      中川右也、宮口一徳、桃井活果
    • Organizer
      英語授業研究学会第23回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪教育大学付属天王寺中・高等学校
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 句動詞習得におけるイメージ・スキーマの有効性―認知言語学的観点から2011

    • Author(s)
      中川右也
    • Organizer
      第37回全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 教育現場からas if/though仮定法表現を考える2011

    • Author(s)
      中川右也
    • Organizer
      第23回 関西英語語法文法研究会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Book] ジャズで学ぶ英語の発音2012

    • Author(s)
      中西のりこ、中川右也
    • Total Pages
      187
    • Publisher
      コスモピア
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] ジャズで学ぶ英語の発音2012

    • Author(s)
      中西のりこ・中川右也
    • Total Pages
      187
    • Publisher
      コスモピア
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] なぜがわかる動詞+前置詞2011

    • Author(s)
      中川右也、土屋知洋
    • Total Pages
      342
    • Publisher
      ベレ出版
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 「なぜ」がわかる動詞+前置詞2011

    • Author(s)
      中川右也、土屋知洋
    • Total Pages
      342
    • Publisher
      ベレ出版
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Remarks] チーム八ちゃん

    • URL

      http://teamhacchan.wordpress.com/

    • Related Report
      2012 Annual Research Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi