• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Empirical Study on the Applicability of Bottom-up Language Acquisition Perspective to English Teaching

Research Project

Project/Area Number 23720308
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Foreign language education
Research InstitutionNumazu National College of Technology (2012-2013)
Kagawa National College of Technology (2011)

Principal Investigator

FUJII Kazuma  沼津工業高等専門学校, 教養科, 准教授 (50413779)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2013: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2012: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2011: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsコア / ボトムアップ / 英語教育 / 協同学習
Research Abstract

This study aimed to reveal the effects of the core-based (or schema-based) instruction based on the bottom-up language acquisition perspective.
Three classroom experiments were conducted to Kosen students, aged 15 to 18, targeting English prepositions. Through these experiments, the two points were suggested. The first one is that the effects in understanding the meaning are not significantly different whether the core schemas are presented before the example sentences or used after them. The second point is that the significant difference in understanding the meaning is not observed on the whole between the collaborative learning style as a bottom-up teaching approach, where learners consider cores from the example sentences and the top-down teaching approach, where the cores are presented prior to the example sentences. Collaborative learning style, however, can significantly be effective in some cases if they learn deeply through dialogues.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (32 results)

All 2014 2013 2012 2011

All Journal Article (15 results) (of which Peer Reviewed: 7 results) Presentation (17 results)

  • [Journal Article] 認知言語学の視点を含んだ英語教育の特長と考慮を有するべき点を整理する―コアを具体例として言語学的/教育的健全性をキーワードに―2014

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集

      Volume: 第18巻 (項未定)

    • NAID

      40020143639

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 認知言語学の視点を含んだ英語教育の特長と考慮を有するべき点を整理する―コアを具体例として言語学的/教育的健全性をキーワードに―2014

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Journal Title

      日本認知言語学会論集

      Volume: 14

    • NAID

      40020143639

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コア図式提示順序に関する実践報告2013

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Journal Title

      沼津工業高等専門学校研究報告

      Volume: 第47号 Pages: 403-408

    • NAID

      110009559879

    • Related Report
      2013 Final Research Report 2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 英語教育におけるコア図式の使用の可能性について2013

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Journal Title

      日本高専学会誌

      Volume: 第18巻、第3号 Pages: 47-52

    • Related Report
      2013 Annual Research Report 2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 詫間キャンパスにおける受験形態別に見た英語学力の変遷―B.A.C.E.およびA.C.E.の結果を通して―2013

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Journal Title

      全国高等専門学校英語教育学会研究論集

      Volume: 第31号 Pages: 89-98

    • Related Report
      2013 Final Research Report 2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 沼津高専本科生の英語学習実態報告2013

    • Author(s)
      藤井数馬、鈴木久博、村上真理
    • Journal Title

      沼津工業高等専門学校研究報告

      Volume: 47 Pages: 397-402

    • NAID

      110009559876

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 詫間キャンパスにおける1年間の定期的な授業内英語多読が学生に与えた影響について2013

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Journal Title

      高専教育

      Volume: 36 Pages: 199-204

    • NAID

      110009557908

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Oral Exam, Participation Points and a Survey of Student Learning Style Preference2012

    • Author(s)
      Kazuma Fujii and Robert Johnston
    • Journal Title

      香川高等専門学校研究紀要

      Volume: 3 Pages: 57-64

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 米国からの高校生短期受け入れとその波及効果について2012

    • Author(s)
      森和憲、藤井数馬
    • Journal Title

      香川高等専門学校研究紀要

      Volume: 3 Pages: 65-72

    • NAID

      110009423824

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 高専の英語教育におけるコア図式使用の可能性について2012

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Journal Title

      日本高専学会第18回年回講演会講演論文集

      Volume: 18 Pages: 19-20

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] ニーズ分析と英語学習実態に基づいた英語多読環境の構築と授業実践2012

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Journal Title

      高専教育

      Volume: 35号 Pages: 227-232

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コア図式と例文の提示が意味の理解と定着に与える影響について―助動詞の指導から―2011

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Journal Title

      四国英語教育学会紀要

      Volume: 第31号 Pages: 25-36

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 助動詞のコア図式を利用した英語教育実践報告2011

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Journal Title

      日本高専学会誌

      Volume: 第16巻、第3号 Pages: 147-152

    • Related Report
      2013 Final Research Report 2011 Research-status Report
  • [Journal Article] コア図式と例文の提示が意味の理科と定着に与える影響について―助動詞の指導から―2011

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Journal Title

      四国英語教育学会紀要

      Volume: 31号 Pages: 25-36

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 詫間キャンパスにおける英語多読環境の構築2011

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Journal Title

      香川高等専門学校研究紀要

      Volume: 2号 Pages: 97-107

    • NAID

      110008606172

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 認知言語学の視座を活かした英語教育研究議論の基盤を整理する2014

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Organizer
      第二言語習得研究会(関東)第87回研究会
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 認知言語学の視点を含んだ英語教育の特長と考慮を有するべき点を整理する―コアを具体例として言語学的/教育的健全性をキーワードに―2014

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Organizer
      日本認知言語学会
    • Place of Presentation
      京都外国語大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report 2013 Final Research Report
  • [Presentation] Effects of the Schema-Based Instruction on the Word Memorization and Retention2013

    • Author(s)
      Kazuma Fujii
    • Organizer
      11th Asia TEFL International Conference
    • Place of Presentation
      Ateneo de Manila University
    • Related Report
      2013 Annual Research Report 2013 Final Research Report
  • [Presentation] コアを用いた授業の要点の整理と協同学習的なアプローチの可能性2013

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Organizer
      中部地区英語教育学会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] コアやイメージを用いた英語教育実践における有効点と考慮すべき点2013

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Organizer
      同志社ことばの会
    • Related Report
      2013 Final Research Report 2012 Research-status Report
  • [Presentation] コアを用いた授業の要点の整理と協同学習的なアプローチの可能性2013

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Organizer
      第43回中部地区英語教育学会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 高専の英語教育におけるコア図式使用の可能性について2012

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Organizer
      日本高専学会
    • Place of Presentation
      近畿大学工業高等専門学校
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 1年間の定期的な授業内英語多読が高専生に与えた影響について―情意面と外部試験の結果を中心に2012

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Organizer
      中部地区英語教育学会
    • Place of Presentation
      岐阜じゅうろくプラザ(岐阜県)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 高専の英語教育におけるコア図式使用の可能性について2012

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Organizer
      日本高専学会
    • Place of Presentation
      近畿大学工業高等専門学校(三重県)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 人事交流を有効に活用する「把握・実践・引き継ぎ」:「学習実態とニーズ調査・多読実践・記録帳作成」を具体例として2012

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Organizer
      平成24年度全国高専教育フォーラム
    • Place of Presentation
      国立オリンピック記念青少年総合センター(東京都)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] ニーズ分析と学習実態に基づく英語多読環境の構築・実践が詫間キャンパスにもたらした影響について2012

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Organizer
      同志社ことばの会
    • Place of Presentation
      同志社大学(京都府)
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 詫間キャンパスにおける受験形態別に見た英語学力の変遷―B.A.C.E.およびA.C.E.の結果をとおして―2011

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Organizer
      全国高等専門学校英語教育学会
    • Place of Presentation
      京都テルサ
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 英語教育研究の場としての工業高等専門学校の利点について : メタ英語教育学的考察2011

    • Author(s)
      森和憲、藤井数馬
    • Organizer
      四国英語教育学会
    • Place of Presentation
      松山大学
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] ニーズ分析と学習実態に基づいた英語授業実践報告―学生の情意面の変化と多読活動実践を中心に―2011

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Organizer
      四国英語教育学会
    • Place of Presentation
      松山大学(愛媛県)
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 英語教育研究の場としての工業高等専門学校の利点について:メタ英語教育学的考察2011

    • Author(s)
      森和憲、藤井数馬
    • Organizer
      四国英語教育学会
    • Place of Presentation
      松山大学(愛媛県)
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 米国からの高校生短期受け入れとその波及効果について2011

    • Author(s)
      森和憲、藤井数馬
    • Organizer
      高専教育フォーラム
    • Place of Presentation
      鹿児島大学(鹿児島県)
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 詫間キャンパスにおける受験形態別に見た英語学力の変遷―B.A.C.E.およびA.C.E.の結果をとおして―2011

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Organizer
      全国高等専門学校英語教育学会
    • Place of Presentation
      京都テルサ(京都府)
    • Related Report
      2011 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi