• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Effectiveness of interventions that promote functional help-seeking behavior

Research Project

Project/Area Number 23730601
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational psychology
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

HONDA Masahiro  北海道教育大学, 教育学部, 講師 (40579140)

Project Period (FY) 2011 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2012: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2011: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords援助要請 / 被援助志向性 / 認知行動療法 / 援助評価 / 集団ソーシャルスキルトレーニング / 介入研究 / 発達臨床心理学 / ソーシャルサポート / ソーシャルスキルトレーニング / 学校心理学
Research Abstract

According to present studies, interventions that promote functional help-seeking behavior (Honda, 2012; Honda & Arai, 2010, 2011) may be partially effective for junior high school, high school, and graduate school students. However, the results compared with a control group have not been revealed. Therefore, this research examines the effectiveness of an intervention program (Honda, 2012; Honda & Arai, 2010, 2011) on undergraduates in Japan. Although the findings suggest that the program was ineffective, the revised program did enhance the help-seeking skills of the participants when compared with those of a control group. These results suggest that in order to obtain more information regarding stress responses, additional components of cognitive interventions for help-seeking are required.

Report

(3 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2013 2012 2011 Other

All Presentation (8 results)

  • [Presentation] 適応に寄与する援助要請行動を促進する介入法の開発-大学生を対象とした改良版プログラムの効果の検討-2013

    • Author(s)
      本田真大
    • Organizer
      第8回援助要請研究会
    • Place of Presentation
      立正大学
    • Year and Date
      2013-03-25
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 大学生の友人に対する被援助志向性がストレス反応に与える影響2012

    • Author(s)
      本田真大
    • Organizer
      日本心理学会第77回大会
    • Place of Presentation
      専修大学
    • Year and Date
      2012-09-12
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 適応に寄与する援助要請行動を促進する介入法の開発-大学生を対象とした統制群法による効果の検討-2012

    • Author(s)
      本田真大
    • Organizer
      第7回援助要請研究会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2012-03-26
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 適応に寄与する援助要請行動を促進する介入法の開発―大学生を対象とした統制群法による効果の検討―2012

    • Author(s)
      本田真大
    • Organizer
      第7回援助要請研究会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 援助要請研究から提案できること-支え合いの社会をどう作るのか-2011

    • Author(s)
      太田仁・水野治久・永井智・本田真大・妹尾香織・橋本剛
    • Organizer
      日本心理学会第76回大会
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Year and Date
      2011-09-17
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 援助要請研究から提案できること―支え合いの社会をどう作るのか―2011

    • Author(s)
      太田仁・水野治久・永井智・本田真大・妹尾香織・橋本剛
    • Organizer
      日本心理学会第75回大会
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生の友人に対する被援助志向性がストレス反応に与える影響

    • Author(s)
      本田真大
    • Organizer
      公益社団法人日本心理学会第76回大会
    • Place of Presentation
      専修大学(神奈川県)
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 適応に寄与する援助要請行動を促進する介入法の開発―大学生を対象とした改良版プログラムの効果の検討―

    • Author(s)
      本田真大
    • Organizer
      公益社団法人日本心理学会 第8回援助要請研究会
    • Place of Presentation
      立正大学(東京都)
    • Related Report
      2012 Annual Research Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi