• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The effect of school internships on the integration of concepts and practices

Research Project

Project/Area Number 23730621
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational psychology
Research InstitutionTokyo University of Foreign Studies (2012-2013)
Kochi University of Technology (2011)

Principal Investigator

TAJIMA Atsushi  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 准教授 (30515630)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2013: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2012: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2011: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords学習過程 / インターンシップ / 分かったつもり / 教員養成 / 大学教育 / FD / 学校インターンシップ
Research Abstract

This study investigated the effects of internships on students' ability to integrate academic concepts learned in universities with practical applications, focusing especially on so-called "school internships" that allow students in teacher-training courses to teach elementary school pupils and junior high school students. The results showed that students who participated in internships were able to connect the concrete practical knowledge acquired during internships with academic ideas, and that this integration produced original understandings of psychological and pedagogical concepts. I called this process "co-creative boundary crossing", and developed effective educational programs to promote the ability of university students to continuously engage in it.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (45 results)

All 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (27 results) (of which Invited: 6 results) Book (7 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 異質さと向き合うためのダイアローグ : バフチン論からのメッセージ(特集『対話』)2014

    • Author(s)
      田島充士
    • Journal Title

      心理学ワールド

      Volume: 63 Pages: 9-12

    • NAID

      40019948236

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 異質さと向き合うためのダイアローグ:バフチン論からのメッセージ(特集『対話』)2014

    • Author(s)
      田島充士
    • Journal Title

      心理学ワールド

      Volume: 64 Pages: 9-12

    • NAID

      40019948236

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 異質さと共創するための大学教育 : ヴィゴツキーの言語論から越境の意義を考える2013

    • Author(s)
      田島充士
    • Journal Title

      京都大学高等教育研究

      Volume: 19 Pages: 73-86

    • NAID

      120005465918

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 質的研究概念としての「分かったつもり」2013

    • Author(s)
      田島充士
    • Journal Title

      質的心理学会10周年記念号 質的心理学フォーラム

      Volume: 5 Pages: 83-84

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Boundary crossing in the light of Vygotsky and Jakubinskij : Thinking about developmentin school internships2013

    • Author(s)
      Atsushi Tajima
    • Journal Title

      国際ヴィゴツキー学会発表論文集

      Volume: 14 Pages: 252-256

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 異質さと共創するための大学教育:ヴィゴツキーの言語論から越境の意義を考える2013

    • Author(s)
      田島充士
    • Journal Title

      京都大学高等教育研究

      Volume: 19 Pages: 73-86

    • NAID

      120005465918

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 質的研究概念としての「分かったつもり」(質的心理学会10周年記念号)2013

    • Author(s)
      田島充士
    • Journal Title

      質的心理学研究フォーラム

      Volume: 5 Pages: 83-84

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Boundary crossing in the light of Vygotsky and Jakubinskij: Thinking about development in school internships2013

    • Author(s)
      Atsushi Tajima
    • Journal Title

      第14回国際ヴィゴツキー学会発表論文集

      Volume: 14 Pages: 252-254

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校インターンシップの未来を問う : 理論知と実践知を結ぶ2012

    • Author(s)
      中村直人, 田島充士, 入野博, 山本冬彦, 佐藤仁
    • Journal Title

      高知工科大学紀要

      Volume: 9 Pages: 151-164

    • Related Report
      2013 Final Research Report 2012 Research-status Report
  • [Presentation] 分かったつもりから共創的越境へ : 子どもたちの学びを引き上げる教師のパワー2014

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      大阪教育大学附属天王寺小学校研究発表会招待講演
    • Place of Presentation
      大阪教育大学附属天王寺小学校
    • Year and Date
      2014-02-22
    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 異質な他者との共創を目指す : ヴィゴツキー論からみた「分かったつもり」の意味2014

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      山口大学大学院教育学研究科招待講演
    • Place of Presentation
      山口大学
    • Year and Date
      2014-01-31
    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 分かったつもりから共創的越境へ:子どもたちの学びを引き上げる教師のパワー2014

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      大阪教育大学附属天王寺小学校研究発表会
    • Place of Presentation
      大阪
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 異質な他者との共創を目指す:ヴィゴツキー論からみた「分かったつもり」の意味2014

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      山口大学大学院教育学研究科招待講演
    • Place of Presentation
      山口
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] カウンセリング論からみた学習指導のありかたとは自主企画シンポジウム『学習指導研究と臨床支援研究間の交流可能性をさぐる(企画 : 田島充士・沖林洋平)』2013

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Year and Date
      2013-08-19
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] インターンシップを通して学生は何を学ぶのか : 異質な他者との多声的関係をひらく対話2013

    • Author(s)
      田島充士, 森下覚, 麻生良太, 藤田敦
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Year and Date
      2013-08-19
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] アクティブラーニングにおける公共圏他者を「共創的越境」から読み解く2013

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2013-03-14
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] カウンセリング論からみた学習指導のありかたとは 自主企画シンポジウム『学習指導研究と臨床支援研究間の交流可能性をさぐる(企画:田島充士・沖林洋平)』2013

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会発表論文集S170
    • Place of Presentation
      東京
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] インターンシップを通して学生は何を学ぶのか:異質な他者との多声的関係をひらく対話2013

    • Author(s)
      田島充士・森下覚・麻生良太・藤田敦
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会発表論文集p.537
    • Place of Presentation
      東京
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] アクティブラーニングにおける公共圏他者を「共創的越境」から読み解く2013

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      第19回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都府
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 越境経験を通した参加学生の対話力とは : 「越境の知」の育成と「共創的越境」の実現を目指して自主企画シンポジウム『学校インターンシップの可能性を問う:「越境の知」をはぐくむ(企画:田島充士・中村直人)』2012

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2012-11-24
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 臨床支援としてのリボイシング : 自律的探求者の育成を目指して自主企画シンポジウム『協調的な学びを促すリボイシング(企画:一柳智紀・白水始)』2012

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2012-11-24
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 自由なダイアローグの可能性を求めて : ヴィゴツキーおよびバフチン論におけるモノローグ概念の展開2012

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      ヴィゴツキー学第14回大会
    • Place of Presentation
      神戸市勤労会館
    • Year and Date
      2012-11-03
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 大栃中学校との連携を通しての学び : 学校インターンシップを活用した言語力の育成2012

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      高知県香美市教育委員会教職員研修会
    • Place of Presentation
      高知県香美市教育委員会
    • Year and Date
      2012-08-10
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 大栃中学校との連携を通しての学び:学校インターンシップを活用した言語力の育成2012

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      高知県香美市教育委員会教職員研修会
    • Place of Presentation
      高知県
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] What is “Understanding”?2012

    • Author(s)
      Atsushi Tajima
    • Organizer
      2012年度日本発達心理学会・国際ワークショップ
    • Place of Presentation
      東京都
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 臨床支援としてのリボイシング:自律的探求者の育成を目指して(自主企画シンポジウム 「協調的な学びを促すリボイシング(企画:一柳智紀・白水始)」)2012

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      沖縄県
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 越境経験を通した参加学生の対話力とは:「越境の知」の育成と「共創的越境」の実現を目指して(自主企画シンポジウム「学校インターンシップの可能性を問う(企画:田島充士・中村直人)」)2012

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      沖縄県
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 自由なダイアローグの可能性を求めて:ヴィゴツキーおよびバフチン論におけるモノローグ概念の展開2012

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      ヴィゴツキー学第14回大会
    • Place of Presentation
      兵庫県
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 学校サポーター研究:高知工科大学における学校サポーター事業の展開2012

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      高知工科大学教職課程・公開シンポジウム「学校インターンシップの未来を問う~理論知と実践知を結ぶ~」(招待講演)
    • Place of Presentation
      高知
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生における学びの創発性 : 学校インターンシップを視点としてシンポジウム『模倣と創発としての学習:ヴィゴツキーおよびフレイレのまなざしより(企画:岡花祈一郎・田島充士)』2011

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      日本質的心理学会第8回大会
    • Place of Presentation
      安田女子大学
    • Year and Date
      2011-11-27
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] "Understanding " as Recontextualization : Connecting Semiotics of Vygotsky and Jakubinskij2011

    • Author(s)
      Atsushi Tajima
    • Organizer
      International Society for Cultural and Activity Research
    • Place of Presentation
      University of Rome
    • Year and Date
      2011-09-07
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] Raising consciousness of learners beyond the boundaries of "partial understanding" : Establishing "re-contextualization" through school internship.2011

    • Author(s)
      Atsushi Tajima
    • Organizer
      ISCAR-Asia and SIG DEE Workshop 2011 "The Front of Activity and Situation Researches"
    • Place of Presentation
      Taisho University
    • Year and Date
      2011-07-28
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 学校インターンシップへの参加を通した教職課程履修学生の成長 : ヴィゴツキーの「自覚性と随意性」を軸に2011

    • Author(s)
      田島充士, 中村直人
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会
    • Place of Presentation
      北翔大学
    • Year and Date
      2011-07-24
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 学校インターンシップへの参加を通した教職課程履修学生の成長:ヴィゴツキーの「自覚性と随意性」を軸に2011

    • Author(s)
      田島充士・中村直人
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会
    • Place of Presentation
      札幌
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] Raising consciousness of learners beyond the boundaries of "partial understanding": Establishing "re-contextualization" through school internship2011

    • Author(s)
      Atsushi Tajima
    • Organizer
      ISCAR- Asia and SIG DEE Workshop 2011 "The Front of Activity and Situation Researches"(招待講演)
    • Place of Presentation
      東京
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生における学びの創発性:学校インターンシップを視点として シンポジウム「模倣と創発としての学習:ヴィゴツキーおよびフレイレのまなざしより2011

    • Author(s)
      田島充士
    • Organizer
      日本質的心理学会第8回大会
    • Place of Presentation
      広島
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Book] 大学における説明の教育とは : 「越境の説明」の提案富田英司・田島充士(編著)『大学教育:越境の説明をはぐくむ心理学』2014

    • Author(s)
      田島充士
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] インターンシップ : フレイレの教師論からみた越境の説明富田英司・田島充士(編著)『大学教育:越境の説明をはぐくむ心理学』2014

    • Author(s)
      田島充士
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 「越境の説明」再検証 : 大学教育の未来へ富田英司・田島充士(編著)『大学教育:越境の説明をはぐくむ心理学』2014

    • Author(s)
      田島充士
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 大学における説明の教育とは:「越境の説明」の提案 富田英司・田島充士(編)「大学教育:越境の説明をはぐくむ心理学」2014

    • Author(s)
      田島充士
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] インターンシップ: フレイレの教師論からみた越境の説明 富田英司・田島充士(編)「大学教育:越境の説明をはぐくむ心理学」2014

    • Author(s)
      田島充士
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 「越境の説明」再検証:大学教育の未来へ 富田英司・田島充士(編)「大学教育:越境の説明をはぐくむ心理学」2014

    • Author(s)
      田島充士
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 発達の最近接領域とことばの理解茂呂雄二・田島充士・城間祥子(編著)『社会と文化の心理学-ヴィゴツキーに学ぶ』2011

    • Author(s)
      田島充士
    • Publisher
      世界思想社
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] 田島充士 (2014)ヴィゴツキーの人格・意味・意義概念からみた学びの姿 : 第14回国際ヴィゴツキー記念研究集会参加レポートヴィゴツキー学協会 webページ

    • URL

      http://vygotsky.blog.fc2.com/blog-date-201401.html

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] ヴィゴツキーの人格・意味・意義概念からみた学びの姿

    • URL

      http://vygotsky.blog.fc2.com/blog-date-201401.html

    • Related Report
      2013 Annual Research Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi