• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical research of school internship: Building communities to develop fundamental competencies for working persons

Research Project

Project/Area Number 23730627
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational psychology
Research InstitutionAoyama Gakuin University (2013)
Taisho University (2011-2012)

Principal Investigator

KAGAWA Shuta  青山学院大学, 社会情報学部, 准教授 (90550567)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2011: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords学校インターンシップ / 社会人基礎力 / 越境 / 活動理論 / 実践コミュニティ / 実践研究 / 学生主体 / 実習 / 国際情報交換(台湾) / 状況論 / 学校と社会の移行 / 学習転移 / アクションリサーチ / 国際情報交換(アメリカ) / 国際情報交流(アメリカ)
Research Abstract

The present study attempts the pedagogical practice and development of tools to develop fundamental competencies for working persons and some tasks in school internship: difficulties of sharing knowledge among students, fuzzy identity between students and teacher, boundary among lessons, etc. Especially, we built an informal community of learning that students exchanged knowledge each other, developed unique teaching materials, and performed "teacher". Then we transformed the formal system of school internship with this practice of community as a model, and analyzed the change of the competencies with factor analysis and t-test. Consequently, there were significant differences as for the other-directed discipline and problem identification factors.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (35 results)

All 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (20 results) (of which Invited: 4 results) Book (5 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 実践知と形式知,単一状況と複数状況,分析と介入,そして質と量との越境的対話 : 状況論・活動理論における看護研究に着目して2012

    • Author(s)
      香川秀太
    • Journal Title

      質的心理学フォーラム

      Volume: 3 Pages: 62-72

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 看護学生の越境と葛藤に伴う教科書の「第三の意味」の発達――学内学習‐臨地実習間の緊張関係への状況論的アプローチ2012

    • Author(s)
      香川秀太
    • Journal Title

      日本教育心理学研究

      Volume: 60 Pages: 167-185

    • NAID

      130003376558

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 実践知と形式知,単一状況と複数状況,分析と介入,そして質と量との越境的対話:状況論・活動理論における看護研究に着目して2012

    • Author(s)
      香川秀太
    • Journal Title

      質的心理学フォーラム

      Volume: 3 Pages: 62-72

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 状況論の拡大 : 状況的学習,文脈横断,そして共同体間の「境界」を問う議論へ2011

    • Author(s)
      香川秀太
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 18 Pages: 604-623

    • NAID

      10030394044

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 大正大学における学校インターンシップの活動報告(平成22年版) : 状況論を背景とした実践共同体の再デザイン2011

    • Author(s)
      香川秀太
    • Journal Title

      平成22年度大正大学における教育連携事業報告書

      Pages: 3-9

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 2011 The Dynamics of increasingly complex cross-contextual practice2011

    • Author(s)
      Kagawa, S.
    • Journal Title

      Paper presented at international ISCAR congress, Rome

      Pages: 5-10

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 状況論の拡大:状況的学習,文脈横断,そして共同体間の「境界」を問う議論へ2011

    • Author(s)
      香川秀太
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 18 Pages: 604-623

    • NAID

      10030394044

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Journal Article] 大正大学における学校インターンシップの活動報告(平成22年度版)―状況論を背景とした「実践共同体の再デザイン」―2011

    • Author(s)
      香川秀太
    • Journal Title

      平成22年度大正大学における教育連携事業報告書

      Volume: 平成22年度版 Pages: 3-9

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 実践と介入をめぐって : 可能性,困難,研究者のあり方2013

    • Author(s)
      青山征彦, 香川秀太, 岡部大介
    • Organizer
      日本質的心理学会第10回大会
    • Place of Presentation
      立命館大学 (口頭発表)
    • Year and Date
      2013-08-30
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 教育心理学の「学校外の社会へ」の拡張と恊働(越境論から) : 状況論・活動理論の実際(3)2013

    • Author(s)
      香川秀太, 青山征彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学 (口頭発表)
    • Year and Date
      2013-08-17
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 複数のコミュニティ間の境界をいかに乗り越え(越境し)分析するか : 状況論・活動理論の実際(2)2012

    • Author(s)
      香川秀太, 青山征彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学 (口頭発表)
    • Year and Date
      2012-11-25
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] コミュニティ間ギャップをつなぐ : 越境的イノベーションと越境知の創造(シンポジウム「実践,人,社会。そして,ことばを使い,学ぶということ」)2012

    • Author(s)
      香川秀太
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2012-08-18
    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 学校インターンシップにおける「3つの境界」と越境的学習環境の設計(シンポジウム「成果が学生にフィードバックされるFDとは : 学生の学びの変化をとらえる」(松田岳士・岩崎千晶企画)2012

    • Author(s)
      香川秀太
    • Organizer
      第18回大学教育フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学(口頭発表)
    • Year and Date
      2012-03-16
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 学校インターンシップにおける「3つの境界」と越境的学習環境の設計2012

    • Author(s)
      香川秀太
    • Organizer
      第18回大学教育フォーラム,京都大学,京都
    • Place of Presentation
      京都
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 越境概念の再検討 : コミュニティ間の「境界」をいかに捉えるか ISCAR-ASIA2011

    • Author(s)
      香川秀太
    • Organizer
      日本教育心理学会,日本認知科学会分科会 DEE共同企画ワークショップ「状況活動研究の最前線」
    • Place of Presentation
      大正大学 (口頭発表)
    • Year and Date
      2011-07-28
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 実践のアンサンブルをどう読み解くか:状況論・活動理論の実際(1)2011

    • Author(s)
      香川秀太
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会
    • Place of Presentation
      北海道
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 越境的な組織改革と複数の異なる主義・アプローチ間の葛藤・混交2011

    • Author(s)
      香川秀太
    • Organizer
      日本認知科学会第28回大会,東京大学,東京
    • Place of Presentation
      東京
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 越境概念の再検討:コミュニティ間の"境界"をいかにとらえるか2011

    • Author(s)
      香川秀太
    • Organizer
      2011年ISCAR-ASIA, 日本教育心理学会,DEE 共同企画ワークショップ「状況活動研究の最前線」,大正大学,東京
    • Place of Presentation
      東京
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] The Dynamics of Increasingly Complex Cross-Contextual Practice: The Third Space, Distantiation, and Perspective analysis2011

    • Author(s)
      Shuta Kagawa
    • Organizer
      ISCAR2011, AULA MAGNA - Sapienza University, Rome
    • Place of Presentation
      Rome
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 対人援助科学における「理論と実践のかい離」への新たな提案:福祉・看護・教育・心理からの「実践知」に関する取り組み

    • Author(s)
      香川秀太
    • Organizer
      岩手県立大学学内学会(社会福祉学会)大会
    • Place of Presentation
      岩手県立大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「学校=教育心理学」の枠組みを問い直す(越境的な学びから):状況論・活動理論の実際(3)

    • Author(s)
      香川秀太・青山征彦
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 実践と介入をめぐって:可能性,困難,研究者のありかた

    • Author(s)
      香川秀太
    • Organizer
      日本質的心理学会
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 遊びとパフォーマンスにもとづいた質的な学習=発達研究

    • Author(s)
      香川秀太
    • Organizer
      日本質的心理学会
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 国際連携・国内連携におけるメディア活用

    • Author(s)
      香川秀太
    • Organizer
      日本教育メディア学会 編集委員会&企画委員会合同企画ワークショップ
    • Place of Presentation
      関西大学東京センター
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 越境のデザイン:組織を越えた協働へ

    • Author(s)
      青山征彦・香川秀太
    • Organizer
      日本質的心理学会第9回大会
    • Place of Presentation
      神奈川,東京都市大
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 活動のオブジェクト,分裂なき関係性,野火的なイノベーション

    • Author(s)
      香川秀太
    • Organizer
      日本質的心理学会第9回大会
    • Place of Presentation
      神奈川,東京都市大
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 「実践,人,社会。そして,ことばを使い,学ぶということ」(「コミュニティ間ギャップ」をつなぐ: 越境的イノベーションと越境知の創造)

    • Author(s)
      香川秀太
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      名古屋,名古屋大
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 複数のコミュニティ間の境界をいかに乗り越え(越境し)分析するか: 状況論・活動理論の実際(2)

    • Author(s)
      香川秀太・青山征彦
    • Organizer
      第54回日本教育心理学会総会
    • Place of Presentation
      沖縄,琉球大
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 第II部第2章コミュニティを横断する学習櫻井茂男・茂呂雄二(編), 新教職教育講座第7巻発達と学習2014

    • Author(s)
      香川秀太
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 新教職教育講座第7巻発達と学習(第II部第2章コミュニティを横断する学習)2014

    • Author(s)
      香川秀太
    • Total Pages
      223
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] コミュニティの変革とデザイン:越境論の展開(仮)2014

    • Author(s)
      香川秀太・青山征彦
    • Total Pages
      400
    • Publisher
      新曜社
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] ワ―ドマップ 状況と活動の心理学:コンセプト・方法・実践2012

    • Author(s)
      茂呂雄二・有元典文・青山征彦・伊藤崇・香川秀太・岡部大介(編著)
    • Publisher
      新曜社
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] ワードマップ状況と活動の心理学 : コンセプト・方法・実践

    • Author(s)
      茂呂雄二, 有元典文, 青山征彦, 伊藤崇, 香川秀太, 岡部大介(編著)
    • Publisher
      新曜社
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] 長島美里, 香川秀太 2013年学校支援ボランティア・学校インターンシップのテキスト~より良い教育現場体験のために~ ホームページ

    • URL

      http://shushu.rakurakuhp.net/i_814633.htm

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] 香川秀太研究室ホームページ 無料DLの論文・テキスト

    • URL

      http://shushu.rakurakuhp.net/i_814633.htm

    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi