• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of understanding of human traits

Research Project

Project/Area Number 23730629
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational psychology
Research InstitutionMeisei University

Principal Investigator

FUSE Mitsuyo  明星大学, 教育学部, 准教授 (10454331)

Project Period (FY) 2011-04-28 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2013: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords認知発達 / 素朴概念 / 特性理解 / 幼児期 / 児童期 / 教育心理学
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to investigate the developmental change of understanding of human traits in childhood. In this study, the focus point of physical trait, mental trait, and social trait. In inference task, participants were asked to influence of a boy have negative trait want to change positive trait. Preschool children, third-graders, fourth- graders, fifth-graders, sixth-graders and students participated in this study. The results suggested that preschool children are to focus on the current traits, but elementary school children focus on "will-effort" and further variety of factors.

Report

(6 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2015 2014 2013 2012 2011

All Presentation (6 results) Book (6 results)

  • [Presentation] 児童における居場所の有無と学校適応の関連2015

    • Author(s)
      布施光代
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 将来の特性を規定する要因に関する大学生の認識2014

    • Author(s)
      布施光代
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 将来の特性を規定する要因についての大学生の信念2014

    • Author(s)
      布施光代
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児における生物学的特性と心理,社会的特性理解の発達-将来の特性を予測するのは内的な要因か外的な要因か-2013

    • Author(s)
      布施光代
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      札幌コンベンションセンター
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] ラウンドテーブル「素朴生物学研究の新たな方向性を探る(2)」2012

    • Author(s)
      布施光代
    • Organizer
      日本発達心理学会第23回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児における生物学的特性と社会的特性の理解2011

    • Author(s)
      布施光代
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会
    • Place of Presentation
      北海道立道民活動センター かでる2・7
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Book] 保育の心理学Ⅱ2015

    • Author(s)
      清水益治・森俊之・杉村伸一郎(編)乙部貴幸・倉盛美穂子・小嶋かおり・齊藤多江子・榊原知美・清水益治・鈴木智子・関口道彦・多田幸子・長谷川かおり・布施光代・堀越紀香・森俊之・森野美央・若林紀乃
    • Total Pages
      183
    • Publisher
      中央法規
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 算数・理科を学ぶ子どもの発達心理学-文化・認知・学習-2014

    • Author(s)
      榊原智美(編著) 布施光代他
    • Total Pages
      219
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Book] 中学・高校教師になるための教育心理学(第3版)2012

    • Author(s)
      都筑学・布施光代 他13名
    • Total Pages
      285
    • Publisher
      有斐閣選書
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 幼児・児童の発達心理学2011

    • Author(s)
      布施光代 他11名
    • Total Pages
      191
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Book] ひとつ上をいく卒論・修論を書くための心理学理論ガイドブック2011

    • Author(s)
      布施光代 他9名
    • Total Pages
      187
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Book] 保育実践を支える保育の心理学I2011

    • Author(s)
      布施光代 他14名
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2011 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi