• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a program for promoting children's learning from multiple solution methods through collaborative explanation activities

Research Project

Project/Area Number 23730636
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational psychology
Research InstitutionOtemon Gakuin University

Principal Investigator

MIHO Kawasaki  追手門学院大学, 心理学部, 講師 (70536127)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords学習過程 / 協調学習 / 言語活動 / 教師の成長
Research Abstract

The purpose of the present study was to develop a program for promoting children's learning from multiple solution methods through collaborative explanation activities. The results suggested that teachers' belief about students' learning and understanding constrain how effectively they can use collaborative explanation activities.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (2 results) Presentation (9 results) Book (8 results)

  • [Journal Article] 成功を超える力2013

    • Author(s)
      河﨑美保, 白水始
    • Journal Title

      教育研究

      Volume: 10月号68巻 Pages: 18-21

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 成功を超える力2013

    • Author(s)
      河崎美保・白水始
    • Journal Title

      教育研究 2013年10月号

      Volume: 68 Pages: 18-21

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 協調的言語活動の充実を図る授業において教師が経験する困難(2) : 発言者数の分析2013

    • Author(s)
      河﨑美保
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Year and Date
      2013-08-17
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 協調的言語活動の充実を図る授業において教師が経験する困難 : 学習指導案とのずれの分析2012

    • Author(s)
      河﨑美保
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2012-11-25
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 他者の解法の再生・評価に対する聴き手の解法の影響2011

    • Author(s)
      河﨑美保
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会
    • Place of Presentation
      北海道学校心理士会・北翔大学
    • Year and Date
      2011-07-25
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] Explanatory activity with a partner promotes children's learning from multiple solution methods2011

    • Author(s)
      Kawasaki, M. Shirouzu, H.
    • Organizer
      Poster presented at the 9th International Conference on Computer-Supported Collaborative Learning
    • Place of Presentation
      Hong Kong, China
    • Year and Date
      2011-07-07
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] Explanatory activity with a partner promotes children’s learning from multiple solution methods.2011

    • Author(s)
      Kawasaki, M.& Shirouzu, H.
    • Organizer
      9th International Conference on Computer-Supported Collaborative Learning
    • Place of Presentation
      Hong Kong, China
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 他者の解法の再生・評価に対する聴き手の解法の影響.2011

    • Author(s)
      河崎美保
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会
    • Place of Presentation
      北海道学校心理士会・北翔大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 協調的言語活動の充実を図る授業において教師が経験する困難(2):発言者数の分析.

    • Author(s)
      河崎美保
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 山森光陽・萩原康仁(企画・話題提供)縣拓充・犬塚美輪・大久保智生・岡田涼・河﨑美保・河野麻沙美・寺本貴啓・松沼光泰(指定討論)自主企画シンポジウム「学級規模研究における教育心理学的アプローチ」における指定討論.

    • Author(s)
      河崎美保
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 協調的言語活動の充実を図る授業において教師が経験する困難:学習指導案とのずれの分析.

    • Author(s)
      河﨑美保
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 第3章知識構築のための新たな評価と学習環境 三宅なほみ(監修)・益川弘如・望月俊男(監訳),Patrick Griffin, Barry McGaw, & Esther Care著『21世紀型スキル : 新たな学びと評価』2014

    • Author(s)
      河﨑美保, 齋藤萌木, 大浦弘樹, 舘野泰一(訳)
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 三宅なほみ(監修)・益川弘如・望月俊男(監訳),Patrick Griffin, Barry McGaw,& Esther Care著『21世紀型スキル:新たな学びと評価』(pp. 77-157.)2014

    • Author(s)
      河﨑美保・齋藤萌木・大浦弘樹・舘野泰一(訳) 「第3章 知識構築のための新たな評価と学習環境」
    • Total Pages
      265
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 児童期の子どもの発達と学び : 算数 清水益治, 森敏昭(編)『0歳~12歳児の発達と学び:保幼小の連携と接続に向けて』2013

    • Author(s)
      河﨑美保
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 複数解法提示による算数の学習促進効果 : 混み具合比較課題を用いて2013

    • Author(s)
      河﨑美保
    • Total Pages
      139
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 『複数解法提示による算数の学習促進効果:混み具合比較課題を用いて』2013

    • Author(s)
      河﨑美保
    • Total Pages
      139
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 清水益治・森敏昭(編)『0歳~12歳児の発達と学び:保幼小の連携と接続に向けて』(pp. 131-140.)2013

    • Author(s)
      河﨑美保
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 学習科学 Learning Sciences 『生成する大学教育学』2012

    • Author(s)
      河﨑美保
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 生成する大学教育学2012

    • Author(s)
      河崎美保 他
    • Total Pages
      343
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2011 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi