• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Comparative Historical Study on the Role of Teacher Training in Kindergarten-Primary Education

Research Project

Project/Area Number 23730731
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educaion
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

ENZA Chie  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (20580864)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2013: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2012: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords進歩主義教育 / 大正新教育 / 幼小連携 / 教員養成 / カリキュラム
Research Abstract

This Study attempted a comparative historical analysis on the role of teacher training in kindergarten-primary education. In the United States, the advocates launched the campaigns and established kindergarten-primary departments with new teacher training programs. The graduates of these departments took teaching positions in normal schools or supervised in-service teachers. Japanese educational leaders gathered and studied European and American information on kindergarten-primary education but they couldn't reform their teacher training in line with it.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2013 2012 2011

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] F. G. ボンサーによる初等教育カリキュラムの開発過程―インダストリアル・アーツの性格とプロジェクトの系譜―2013

    • Author(s)
      遠座知恵
    • Journal Title

      日本の教育史学

      Volume: 第56集 Pages: 97-109

    • URL

      http://ci.nii.ac.jp/naid/110009662533

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] F. G. ボンサーによる初等教育カリキュラムの開発課程―インダストリアル・アーツの性格とプロジェクトの系譜―2013

    • Author(s)
      遠座知恵
    • Journal Title

      日本の教育史学

      Volume: 56 Pages: 97-109

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 入沢宗寿によるプロジェクト・メソッドの受容―情報収集の実態と研究の特質―2012

    • Author(s)
      遠座知恵
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要(総合教育科学系)

      Volume: 第63集 Pages: 21-30

    • NAID

      110009226280

    • URL

      http://ir.u-gakugei.ac.jp/handle/2309/127855

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 北澤種一によるデモクラシー概念の受容―共通主義の基底としての興味―2013

    • Author(s)
      遠座知恵
    • Organizer
      教育哲学会第56回大会
    • Place of Presentation
      神戸親和女子大学
    • Year and Date
      2013-10-12
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 北澤種一によるデモクラシー概念の受容2013

    • Author(s)
      遠座知恵
    • Organizer
      教育哲学会
    • Place of Presentation
      神戸親和女子大学(神戸市)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] F. G. ボンサーによる初等教育カリキュラムの開発過程―インダストリアル・アーツの性格とプロジェクトの系譜―2011

    • Author(s)
      遠座知恵
    • Organizer
      教育史学会第55回大会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2011-10-02
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 進歩主義教育におけるインダストリアル・アーツの編成原理―F・G・ボンサーによるカリキュラム開発の特質とその日本的変容に注目して―2011

    • Author(s)
      遠座知恵
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第22回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2011-07-17
    • Related Report
      2013 Final Research Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi