• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Methodology of research on educational practice and teacher education based on the theories of competence and assessment after DeSeCo

Research Project

Project/Area Number 23730738
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educaion
Research InstitutionUniversity of Fukui

Principal Investigator

ENDO Takahiro  福井大学, 教育地域科学部, 准教授 (70511541)

Project Period (FY) 2011-04-28 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2014: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords協働的な省察的探究としての評価 / 実践コミュニティの変容過程としてのカリキュラム / 熟議的コミュニケーションとしての評価 / 批判的省察 / キー・コンピテンシー / コンピテンス概念 / 21世紀型スキル / 教員養成スタンダード / reflectiveness / 真正の評価 / アカウンタビリティ / コンピテンス / 省察的探究 / 組織学習 / 教職実践演習 / 改革の持続可能性 / 省察的実践 / 協働探究
Outline of Final Research Achievements

This study examined how the new theories of competence and assessment such as OECD DeSeCo’s concept of competence influence research on educational practice in schools and teacher education in universities, and suggested and practiced the new methodology of research on educational practice and teacher education based on those findings above. This study came to suggest some new theoretical perspectives: (1) assessment as collaborative and reflective inquiry, (2) curriculum as transformative process of communities of practice, and (3) assessment as deliberative communication.

Report

(5 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (36 results)

All 2015 2014 2013 2012 2011

All Journal Article (13 results) (of which Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (13 results) (of which Invited: 6 results) Book (10 results)

  • [Journal Article] 教員養成カリキュラム改革実践の批判的省察―省察の深さとその評価をめぐって―2014

    • Author(s)
      遠藤貴広
    • Journal Title

      福井大学大学院教育学研究科教職開発専攻(教職大学院)『教師教育研究』

      Volume: 7 Pages: 163-183

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 教職における専門性形成の基盤―教員養成カリキュラムの展望―2014

    • Author(s)
      遠藤貴広
    • Journal Title

      福井大学教育地域科学部教職実践演習実施報告書『学びの専門職をめざして―教職課程の意味を問い直す学生たち―』

      Volume: 2013 Pages: 5-30

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 実践者の省察的探究としての評価を支える実践研究の構造―福井大学教育地域科学部の取り組みを事例に―2013

    • Author(s)
      遠藤貴広
    • Journal Title

      福井大学大学院教育学研究科教職開発専攻(教職大学院)『教師教育研究』

      Volume: 6 Pages: 279-298

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 教員養成スタンダードの理念とその背後にある能力観・評価観―DeSeCoのコンピテンス概念を手がかりにして―2013

    • Author(s)
      遠藤貴広
    • Journal Title

      福井大学高等教育推進センター年報

      Volume: (3) Pages: 10-25

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 米国ワシントン大学教育学部を訪問して―教育地域科学部ベンチマーキング報告―2013

    • Author(s)
      山崎智子・木村優・遠藤貴広
    • Journal Title

      福井大学大学院教育学研究科教職開発専攻(教職大学院)『教師教育研究』

      Volume: 6 Pages: 355-367

    • NAID

      110009614293

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 何のためのアクティブ・ラーニングか―問われる授業評価の質―2013

    • Author(s)
      遠藤貴広
    • Journal Title

      福井大学共通教育センター『福井大学(文京キャンパス)共通教育フォーラム』

      Volume: (15) Pages: 1-1

    • NAID

      120005347322

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 教師の同僚性2012

    • Author(s)
      遠藤貴広
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 58 (12) Pages: 22-24

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育評価改革の持続可能性をめぐる実践上の論点―ニューヨーク州テスト政策に対抗する草の根の取り組みを事例に―2012

    • Author(s)
      遠藤貴広
    • Journal Title

      福井大学大学院教育学研究科教職開発専攻(教職大学院)『教師教育研究』

      Volume: 5 Pages: 255-263

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育地域科学部における教員養成カリキュラム改革の現状2012

    • Author(s)
      遠藤貴広
    • Journal Title

      福井大学高等教育推進センター年報

      Volume: 2 Pages: 3-12

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] NCLB法制定後の米国エッセンシャル・スクール連盟におけるパフォーマンス評価を組み込んだアカウンタビリティ・システムの展開―ニューヨーク・パフォーマンス・スタンダード・コンソーシアムを事例に―2012

    • Author(s)
      遠藤貴広
    • Journal Title

      福井大学教育地域科学部紀要

      Volume: 2 Pages: 161-169

    • NAID

      110008795252

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校教育における評価論の動向2011

    • Author(s)
      遠藤貴広
    • Journal Title

      日本社会教育学会紀要

      Volume: 47 Pages: 104-105

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Journal Article] PISAの受け止め方に見る学校の能力観の多様性―DeSeCoのコンピテンス概念を手がかりに―2011

    • Author(s)
      遠藤貴広
    • Journal Title

      教師教育研究(福井大学大学院教育学研究科教職開発専攻)

      Volume: 4 Pages: 287-295

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Journal Article] 「省察を支える―尊重し合うコミュニティへ―(巻頭文)」2011

    • Author(s)
      遠藤貴広
    • Journal Title

      生徒とともに(福井県高等学校教職員組合教育研究会議会誌)

      Volume: 48 Pages: 4-7

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 福井の「学力」の現状と課題2015

    • Author(s)
      遠藤貴広
    • Organizer
      全国高校生活指導研究協議会 近畿北陸ブロックゼミナール シンポジウム
    • Place of Presentation
      福井大学
    • Year and Date
      2015-03-07
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] キー・コンピテンシーとコンピテンスのホリスティック・モデル2014

    • Author(s)
      遠藤貴広
    • Organizer
      日本教育心理学会 第56回総会 自主企画シンポジウム「21世紀型スキルとキー・コンピテンシー―いかに文脈的アプローチを実現するか―」
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-09
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 実践コミュニティの変容過程としてのカリキュラム―教員養成カリキュラム改革実践の批判的省察―2014

    • Author(s)
      遠藤貴広
    • Organizer
      日本カリキュラム学会 第25回大会 自由研究発表
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2014-06-29
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業時間外の探究活動をどう充実させるか―学生による省察的実践の基盤―2014

    • Author(s)
      遠藤貴広
    • Organizer
      教職キャリア研究会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 福井大学の教職実践演習2014

    • Author(s)
      遠藤貴広
    • Organizer
      教職実践演習に関する研究会『教員としての実践的資質能力の有機的統合・形成を考える』
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 教科の専門性の問い直し ―福井大学の取り組みを事例に―2013

    • Author(s)
      遠藤貴広
    • Organizer
      第3回 教科開発学研究会『教科開発学を創る』
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 協働的な省察的探究としての評価―実践コミュニティの持続的発展の基盤―2012

    • Author(s)
      遠藤貴広
    • Organizer
      教育目標・評価学会 中間研究集会シンポジウム『授業に活かす評価のあり方をめぐって』
    • Place of Presentation
      京都教育大学 藤森キャンパス
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教員養成スタンダードと教職実践演習をどう利用したか―協働の多様化と重層化による省察的探究の拡大と深化―2012

    • Author(s)
      遠藤貴広
    • Organizer
      日本教育方法学会 第48回大会 課題研究I『教職スタンダードの設定と教員養成教育の充実―「教職実践演習」の実施に向けて―』
    • Place of Presentation
      福井大学 文京キャンパス
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 専門教育でのキャリア形成支援 ―福井大学教育地域科学部の 教員養成カリキュラムを事例に―2012

    • Author(s)
      遠藤貴広
    • Organizer
      第2回 日本キャリアデザイン学会 北陸・新潟地区交流会 キャリア教育シンポジウム パネルディスカッション『キャリア教育の方向性を考える』
    • Place of Presentation
      福井県国際交流会館
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] NCLB法制定後の米国エッセンシャル・スクール連盟におけるパフォーマンス評価を組み込んだ アカウンタビリティ・システムの展開―ニューヨーク・パフォーマンス・スタンダード・ コンソーシアムを事例に―2011

    • Author(s)
      遠藤貴広
    • Organizer
      日本カリキュラム学会 第22回大会(自由研究発表I-7)
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 州テスト政策に対抗する「草の根の」教育評価改革―New York Performance Standards Consortiumの取り組みを事例に―2011

    • Author(s)
      遠藤貴広
    • Organizer
      日本教育学会 第70回大会(ラウンドテーブル「米国における「草の根の」教育改革の現状と課題~トップダウン型教育改革との対比を中心として~」)
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] Reconstruction of Teacher Education as Cultivating Professional Learning Communities: A Case of the Undergraduate Curriculum of Teacher Preparation Program at University of Fukui2011

    • Author(s)
      Takahiro Endo
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies International Conference 2011 (Poster Session: P-PS-3, P21)
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 学力とリテラシーとコンピテンシー2011

    • Author(s)
      遠藤貴広
    • Organizer
      数学教育協議会 第59回全国研究大会(福井大会)
    • Place of Presentation
      福井大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Book] 『教育実践の省察的探究―DeSeCo以後の能力と評価の理論を踏まえた教育実践研究と教員養成の方法―』2015

    • Author(s)
      遠藤貴広
    • Total Pages
      121
    • Publisher
      私家版
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 「評価方法を設計・検討する視点」(西岡加名恵・石井英真・田中耕治編『新しい教育評価入門―人を育てる評価のために―』)2015

    • Author(s)
      遠藤貴広
    • Publisher
      有斐閣
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 「パフォーマンス評価とポートフォリオ評価」(日本教育方法学会編 『教育方法学研究ハンドブック』)2014

    • Author(s)
      遠藤貴広
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 「測定・評価の歴史」「評価の目的と機能」(下山晴彦編集代表『誠信 心理学辞典[新版]』)2014

    • Author(s)
      遠藤貴広
    • Publisher
      誠信書房
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 「教育評価」「グローバル社会で求められる能力と教育方法」(広石英記編『教育方法論』)2014

    • Author(s)
      遠藤貴広
    • Publisher
      一藝社
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 「学生の省察的探究を支える組織学習の構造―『教職実践演習』をどう利用したか―」(日本教育方法学会編『教師の専門的力量と教育実践の課題(教育方法42)』)2013

    • Author(s)
      遠藤貴広
    • Publisher
      図書文化
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 「州テスト政策に対抗する草の根の教育評価改革―New York Performance Standards Consortium を事例に―」(北野秋男・吉良直・大桃敏行編『アメリカ教育改革の最前線―頂点への競争―』)2012

    • Author(s)
      遠藤貴広
    • Publisher
      学術出版会
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 「実践コミュニティの持続的発展を支える評価― 協働的な省察的探究としての評価へ―」(日本社会教育学会編『社会教育における評価(日本の社会教育 第56集)』)2012

    • Author(s)
      遠藤貴広
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 「教員養成の充実に向けて」(福井大学教育地域科学部教職実践演習2011年度実施報告書 『学びの専門職をめざして―教職課程の意味を問い直す学生たち―』)2012

    • Author(s)
      遠藤貴広
    • Total Pages
      1
    • Publisher
      福井大学教育地域科学部
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Book] 「協働探究を支えるプロセスを問い直す」ほか(福井大学教育地域科学部附属中学校研究会編『専門職として学び合う教師たち(学びを拓く《探究するコミュニティ》第6巻)』)2011

    • Author(s)
      遠藤貴広
    • Publisher
      エクシート
    • Related Report
      2011 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi