• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Redefinition of the Role of School District in New Deployment of Decentralizational Educational Reform in United States

Research Project

Project/Area Number 23730750
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educaion
Research InstitutionKochi University

Principal Investigator

YANAGIBAYASHI Nobuhiko  高知大学, 教育研究部人文社会科学系, 准教授 (30516109)

Project Period (FY) 2011 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2012: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords教育改革 / 教育行政学 / アメリカ教育改革政策 / 国際情報交換 / 教育委員会地方教育行政機構 / 分権的教育改革 / システミック・リフォーム / 教育委員会 / 地方教育行政機構 / 分権改革 / 学校改善 / アメリカ教育改革 / ケンタッキー州 / 学区教育委員会
Research Abstract

The purpose of this study is to redefine the role of school district in new deployment of decentralizational educational reform in United States. Focusing on the theoretical analyzing of “systemic reform concept” and “theory of the effective school district”. Especially, three of view point as follow; (1) The presentation and joint ownership of the coherent reform idea. (2) Linkage of reform measure and reform aspect each other comprehensive. (3) Coexistence of reform of the bottom-up and the reform of the top-down. It was elucidated that it was necessary for the role as the support organization of the autonomous improvement of the school to be made much of. It was developed some implications, about the characteristic of the systemic reform concept and about the role and function of the school district as supporting schools.

Report

(3 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2013 2012

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 教育長-首長の役割関係の関連要因に関する試論-市区町村教育長に対する全国調査データを基にして-2013

    • Author(s)
      堀和郎、柳林信彦
    • Journal Title

      東京医療保健大学紀要

      Volume: 第7巻 Pages: 31-40

    • NAID

      40020256740

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] Kentucky Education Reform Act 1990におけるカリキュラム改革施策の特徴と改革における位置づけ システミック・リフォーム・コンセプトという視点から2013

    • Author(s)
      柳林信彦
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 第73号 Pages: 21-32

    • NAID

      120005257250

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] Kentucky Education Reform Act 1990におけるカリキュラム改革施策の特徴と改革における位置づけ ―システミック・リフォーム・コンセプトという視点から―2013

    • Author(s)
      柳林信彦
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 73 Pages: 21-32

    • NAID

      120005257250

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育長-首長の役割関係の関連要因に関する試論 -市区町村教育長に対する全国調査データを基にして-2013

    • Author(s)
      堀和郎、柳林信彦
    • Journal Title

      東京医療保健大学紀要

      Volume: 7 Pages: 31-40

    • NAID

      40020256740

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] アメリカ合衆国における教育改革の新しい展開に関する一考察-システミック・リフォーム・コンセプトとケンタッキー教育改革法(KERA)に着目して-2012

    • Author(s)
      柳林信彦
    • Journal Title

      教育行政学研究

      Volume: 第33号 Pages: 29-38

    • NAID

      40019463438

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 校内研修システムの改善プロセスに関する一考察-『教科指導エキスパート派遣事業』実施校の事例をもとに-2012

    • Author(s)
      柳林信彦、島田希
    • Journal Title

      高知大学教育実践研究

      Volume: 第26号 Pages: 129-140

    • NAID

      40019308265

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] Kentucky Education Reform Act 1990におけるアカウンタビリティ施策の特徴 -システミック・リフォーム・コンセプトという視点から-2012

    • Author(s)
      柳林信彦
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 第72号 Pages: 45-56

    • NAID

      40019230467

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] Kentucky Education Reform Act 1990におけるアカウンタビリティ施策の特徴 -システミック・リフォーム・コンセプトという視点から-2012

    • Author(s)
      柳林信彦
    • Journal Title

      高知大学教育学部研究報告

      Volume: 第72号 Pages: 45-56

    • NAID

      40019230467

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Journal Article] 校内研修システムの改善プロセスに関する一考察 -『教科指導エキスパート派遣事業』実施校の事例をもとに-2012

    • Author(s)
      柳林信彦、島田希
    • Journal Title

      高知大学教育実践研究

      Volume: 第26号 Pages: 129-140

    • NAID

      40019308265

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Journal Article] アメリカ合衆国における教育改革の新しい展開に関する一考察 -システミック・リフォーム・コンセプトとケンタッキー教育改革法(KERA)に着目して-2012

    • Author(s)
      柳林信彦
    • Journal Title

      教育行政学研究

      Volume: 第33号 Pages: 29-38

    • NAID

      40019463438

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 教員養成段階において、教育委員会と大学はどのように連携協同できるか-高知大学の取組について-2013

    • Author(s)
      柳林信彦
    • Organizer
      日本教育学会 四国地区大会シンポジウム
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2013-03-09
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 教員養成段階において、教育委員会と大学はどのように連携協働できるか 高知大学の取組について2013

    • Author(s)
      柳林 信彦
    • Organizer
      日本教育学会 四国地区大会シンポジウム
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員免許状更新講習から考える教員の資質向上策と研修の在り方-高知大学の取組2012

    • Author(s)
      柳林信彦
    • Organizer
      教員免許状更新講習シンポジウム
    • Place of Presentation
      高知市RKCホール
    • Year and Date
      2012-10-28
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 教員免許状更新講習から考える教員の資質向上策と研修の在り方 高知大学の取組2012

    • Author(s)
      柳林信彦
    • Organizer
      教員免許状更新講習シンポジウム
    • Place of Presentation
      高知市RKCホール
    • Related Report
      2012 Annual Research Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi