• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of theory on assessment and inquiry of the way to implement assessment effectively in development education through comparative research on the accomplishment in Japan and Australia

Research Project

Project/Area Number 23730755
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educaion
Research InstitutionThe University of Shiga Prefecture

Principal Investigator

KIMURA YUTAKA  滋賀県立大学, 人間文化学部, 准教授 (90551375)

Project Period (FY) 2011-04-28 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2014: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2013: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2011: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords開発教育 / グローバル教育 / 教育評価 / 授業研究 / 教育方法学 / オーストラリア / 国際研究者交流
Outline of Final Research Achievements

Through analyzing critically the accomplishment of research on development education in Australia, this research aimed to develop theory on assessment in the field of development education and to inquire the way to implement assessment effectively through lesson studies in Japan and Australia.
The main findings of this research were to 1) inquire the logic to set assessment task and method through developing educational goals and rubrics, 2) suggest the ideas about how to implement assessment effectively in classroom lessons, 3) elaborate the theory through lesson studies to suggest practice based on the elaborated theory, and 4) organize the findings through this research and put out the findings and ideas mainly to teachers.

Report

(5 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2015 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (4 results) (of which Acknowledgement Compliant: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (6 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 「持続可能な開発のための教育」における教育評価実践のあり方に関する一試論-オーストラリアのグローバル教育研究の成果を手がかりに2015

    • Author(s)
      木村裕
    • Journal Title

      人間文化

      Volume: 38号 Pages: 2-13

    • NAID

      120005651815

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] オーストラリアのグローバル教育における教育評価実践の方策と課題-南オーストラリア州の高等学校での実践の分析を通して2013

    • Author(s)
      木村裕
    • Journal Title

      教育方法学研究

      Volume: 第38巻

    • NAID

      110009624676

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] オーストラリアの後期中等教育段階におけるグローバル教育実践の可能性-南オーストラリア州のSACEとの関わりに焦点をあてて2012

    • Author(s)
      木村裕
    • Journal Title

      人間文化

      Volume: Vol.32 Pages: 36-45

    • NAID

      40019501385

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] オーストラリアのグローバル・ピース・スクール・プログラムの成果と課題-NGOによるグローバル教育の新たな展開2011

    • Author(s)
      木村裕
    • Journal Title

      オセアニア教育研究

      Volume: 第17号 Pages: 19-35

    • NAID

      40019834258

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] オーストラリアのグローバル教育の理論と実践-オーストラリアにおける展開と日本への示唆2015

    • Author(s)
      木村裕
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第6回研究集会
    • Place of Presentation
      京都光華女子大学
    • Year and Date
      2015-03-28
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 求められる学力と学力保障のための取り組み-ナショナル・カリキュラムと全国学力調査を中心に2014

    • Author(s)
      木村裕
    • Organizer
      オセアニア教育学会第18回大会(カナダ教育学会共催)
    • Place of Presentation
      桜美林大学
    • Year and Date
      2014-11-24
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] オーストラリアにおけるグローバル教育プロジェクトが構想するグローバル教育をめぐるポリティクス2011

    • Author(s)
      木村裕
    • Organizer
      オセアニア教育学会ECRプロジェクト第1回研究会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] シンポジウム「環境教育をラディカルに問い直す」

    • Author(s)
      井上有一、今村光章、林美帆、五十嵐有美子、木村裕、細川弘明、宮崎康子、辻敦子、岡部美香
    • Organizer
      自主的に開催した公開シンポジウム
    • Place of Presentation
      京都精華大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] オーストラリアのグローバル教育実践における教育評価の役割-後期中等教育修了試験との関わりに焦点をあてて

    • Author(s)
      木村裕
    • Organizer
      オセアニア教育学会ECRプロジェクト第3回研究会
    • Place of Presentation
      四国学院大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] オセアニアの教育研究を通して見る日本の現状と論点

    • Author(s)
      石毛久美子、奥田久春、木村裕、高橋望
    • Organizer
      オセアニア教育学会第16回大会ラウンドテーブル
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 新版 オーストラリア・ニュージーランドの教育-グローバル社会を生き抜く力の育成に向けて2014

    • Author(s)
      青木麻衣子、竹川慎哉、木村裕、伊井義人、杉本和弘、竹腰千絵、我妻鉄也、馬渕仁、福本みちよ、高橋望、松本晃徳、中村浩子、佐藤博志、笹森健
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] オーストラリアのグローバル教育の理論と実践-開発教育研究の継承と新たな展開2014

    • Author(s)
      木村裕
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 環境教育学-社会的公正と存在の豊かさを求めて(第3章を担当)2012

    • Author(s)
      木村裕 (井上有一・今村光章編)
    • Publisher
      法律文化社
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] オーストラリアの教育改革-21世紀型教育立国への挑戦2011

    • Author(s)
      木村裕
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2011 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi