• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of accountability system for teacher preparation programs in the US

Research Project

Project/Area Number 23730778
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educaion
Research InstitutionFukuoka University

Principal Investigator

SATO Hitoshi  福岡大学, 人文学部, 准教授 (30432701)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords教員養成 / アメリカ / アカウンタビリティ / 評価 / 付加価値評価
Research Abstract

The purpose of this study is to clarify the structure of accountability system for teacher preparation programs in the US. At first I pointed out the influence of federal government on state approval system for teacher preparation programs through Higher Education Act and Race to the Top program. Then, in this study, the system in Louisiana and Vermont were analyzed. In Louisiana, value-added assessment, which linked the results of student test scores to teachers performance, was one of the important indicators of accountability system. Meanwhile, in Vermont the portfolio made by each student in teacher preparation programs was used as showing learning outcome in accountability system.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2014 2013 2012 2011

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (10 results) (of which Invited: 1 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 米国ルイジアナ州における教員養成アカウンタビリティ・システム―付加価値評価導入に至る段階的改革の分析―2013

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Journal Title

      福岡大学研究部論集社会科学編

      Volume: 第6巻 Pages: 19-26

    • URL

      http://www.adm.fukuoka-u.ac.jp/fu844/home2/Ronso/RonsyuB/Vol6/B0600_0019.pdf

    • Related Report
      2013 Annual Research Report 2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 実践的指導力をめぐる教員養成研究の新たな研究視角の模索―教育方法学、特別支援教育、保育者養成の議論を手がかりに―2013

    • Author(s)
      佐藤仁、樋口裕介、吉田茂孝、岡花祈一郎
    • Journal Title

      福岡大学研究部論集社会科学編

      Volume: 第6巻 Pages: 61-75

    • URL

      http://www.adm.fukuoka-u.ac.jp/fu844/home2/Ronso/RonsyuB/Vol6/B0600_0061.pdf

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 実践的指導力をめぐる教員養成研究の新たな研究視角の模索―教育方法学、特別支援教育、保育者養成の議論を手がかりに―2013

    • Author(s)
      佐藤仁,樋口裕介,吉田茂孝,岡花祈一郎
    • Journal Title

      福岡大学研究部論集社会科学編

      Volume: 6 Pages: 61-75

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校インターンシップの未来を問う―理論知と実践知を結ぶ―2012

    • Author(s)
      中村直人、田島充士、入野博、山本冬彦、佐藤仁
    • Journal Title

      高知工科大学紀要

      Volume: 第9巻第1号 Pages: 151-164

    • URL

      http://kutarr.lib.kochi-tech.ac.jp/dspace/bitstream/10173/917/1/rb9_151_164.pdf

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 学校インターンシップの未来を問う―理論知と実践知を結ぶ―2012

    • Author(s)
      中村直人,田島充士,入野博,山本冬彦,佐藤仁
    • Journal Title

      高知工科大学紀要

      Volume: 9巻1号 Pages: 151-164

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 教員養成に係る課程認定や事後評価システムのあり方―アメリカのアクレディテーションを踏まえて―2011

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Journal Title

      教育制度学研究

      Volume: 第18号 Pages: 151-155

    • NAID

      130007946026

    • Related Report
      2013 Final Research Report 2011 Research-status Report
  • [Journal Article] 米国ミシガン州における教員養成アカウンタビリティ制度の分析―連邦政府による政策の影響に着目して―2011

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Journal Title

      教育行政学研究

      Volume: 32 Pages: 19-26

    • NAID

      40018978684

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 教員養成機関に対するアカウンタビリティ・システムの進展―連邦行政規則の策定をめぐって―2014

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Organizer
      2013年度アメリカ教育史研究会全体集会
    • Place of Presentation
      コープイン京都
    • Year and Date
      2014-01-12
    • Related Report
      2013 Annual Research Report 2013 Final Research Report
  • [Presentation] 米国教員養成評価システムをめぐる規格化と専門職化の動向2013

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Organizer
      日本教育制度学会第21回大会課題別セッションVI
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2013-11-17
    • Related Report
      2013 Annual Research Report 2013 Final Research Report
  • [Presentation] アメリカ教員養成制度史における大学の位置づけ―1960年代以降を中心に―2013

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Organizer
      日本教育学会第72回大会ラウンドテーブル
    • Place of Presentation
      一橋大学
    • Year and Date
      2013-08-28
    • Related Report
      2013 Annual Research Report 2013 Final Research Report
  • [Presentation] 米国における教員養成評価システムとその研究動向2013

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Organizer
      2013年教育目標・評価学会中間研究集会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2013-06-01
    • Related Report
      2013 Annual Research Report 2013 Final Research Report
  • [Presentation] NCLB 法の論点整理2012

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Organizer
      九州教育学会第64回大会ラウンドテーブル
    • Place of Presentation
      大分大学
    • Year and Date
      2012-11-25
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 米国における教員養成アカウンタビリティ・システムの構築―ルイジアナ州における段階的改革の分析―2012

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Organizer
      日本教育行政学会第47回大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2012-10-28
    • Related Report
      2013 Final Research Report 2012 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成における学校インターンシップの位置付け : アメリカの事例から2012

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Organizer
      高知工科大学教職課程公開シンポジウム
    • Place of Presentation
      高知工科大学
    • Year and Date
      2012-03-03
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] NCLB法の論点整理2012

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Organizer
      九州教育学会第64回大会ラウンドテーブル
    • Place of Presentation
      大分大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教員養成における学校インターンシップの位置付け:アメリカの事例から2012

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Organizer
      高知工科大学教職課程公開シンポジウム(招待講演)
    • Place of Presentation
      高知工科大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 米国ミシガン州における教員養成アカウンタビリティ制度の構築―高等教育法への対応と課程認定の改革―2011

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Organizer
      西日本教育行政学会
    • Place of Presentation
      宮崎公立大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Book] 現代米国における教員養成評価制度の研究-アクレディテーションの展開過程-2012

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Total Pages
      263
    • Publisher
      多賀出版
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 教員養成プログラムに対するアカウンタビリティの制度的構造, アメリカ教育改革の最前線-頂点への競争-(北野秋男、吉良直、大桃敏行編)2012

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Publisher
      学術出版会
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] アメリカ教育改革の最前線―頂点への競争―2012

    • Author(s)
      北野秋男、吉良直、大桃敏行編著
    • Publisher
      学術出版会
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 現代米国における教員養成評価制度の研究―アクレディテーションの展開過程―2012

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Total Pages
      262
    • Publisher
      多賀出版
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi