• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on theory and practice of learning for environmental literacy

Research Project

Project/Area Number 23730822
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionGunma University (2012-2013)
University of Tsukuba (2011)

Principal Investigator

MIYAZAKI Saori  群馬大学, 教育学部, 講師 (90591470)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords環境教育 / 社会科教育 / 地理教育 / 国際情報交換 / アメリカ合衆国 / 国際情報交流
Research Abstract

The three main findings are shown in this research to contribute to constructing the learning for environmental literacy in Japan.
First, it is important to respect sociopolitical knowledge, knowledge of human/environment interactions, skills for action strategy, and personal and civic responsibility as the essential components of environmental literacy.Second, environmental literacy can be effectively introduced into social studies curriculum by valuing geographical knowledge, skill-related objectives, and civic participation and actions.Third, it is important to change the point of view for recognizing environment from natural system-centered to human ecology-centered and develop learning units based on this idea to construct learning for environmental literacy in Japan.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (7 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 米国の環境教育推進における社会科系教科の役割2014

    • Author(s)
      宮崎沙織
    • Journal Title

      群馬大学教科教育学研究

      Volume: 第13号 Pages: 19-28

    • NAID

      40020232061

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 米国の環境教育推進における社会科系教科の役割2014

    • Author(s)
      宮崎 沙織
    • Journal Title

      群馬大学教科教育学研究

      Volume: 13 Pages: 19-28

    • NAID

      40020232061

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] アメリカ社会科における環境リテラシーの構造―北米環境教育連盟ガイドラインの分析―2012

    • Author(s)
      宮崎沙織
    • Journal Title

      中等社会科教育研究

      Volume: 第30号 Pages: 1-14

    • Related Report
      2013 Final Research Report 2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 米国地理ナショナル・スタンダードにおける環境教育の構成2013

    • Author(s)
      宮崎沙織
    • Organizer
      日本地理教育学会
    • Place of Presentation
      佐賀大学
    • Year and Date
      2013-08-25
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 米国環境リテラシー育成における社会科系教科 : 州ごとの取り組みを中心に2013

    • Author(s)
      宮崎沙織
    • Organizer
      日本環境教育学会
    • Place of Presentation
      びわこ成蹊スポーツ大学
    • Year and Date
      2013-07-06
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] アメリカ合衆国の環境リテラシー育成における社会科の位置―北米環境教育ガイドラインを手がかりとして―2011

    • Author(s)
      宮崎沙織
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学札幌校
    • Year and Date
      2011-10-22
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] School-based curriculum development for environmental literacy in Japan2011

    • Author(s)
      Saori Miyazaki
    • Organizer
      6th World Environmental Education Congress
    • Place of Presentation
      Brisbane Convention Center, Austraria
    • Year and Date
      2011-07-24
    • Related Report
      2013 Final Research Report 2011 Research-status Report
  • [Presentation] アメリカ合衆国の環境リテラシー育成における社会科の位置―北米環境教育連盟環境教育ガイドラインを手がかりとして―2011

    • Author(s)
      宮崎沙織
    • Organizer
      日本社会科教育学会第61回全国研究学会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学札幌校
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 米国環境リテラシー育成における社会科系教科:州ごとの取り組みを中心に

    • Author(s)
      宮崎 沙織
    • Organizer
      日本環境教育学会
    • Place of Presentation
      びわこ成蹊スポーツ
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 米国地理ナショナル・スタンダードにおける環境教育の構成

    • Author(s)
      宮崎 沙織
    • Organizer
      日本地理教育学会
    • Place of Presentation
      佐賀大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 社会科における環境教育、塚田泰彦、井田仁康、卯城祐司編『教科教育の理論と授業I人文編』2012

    • Author(s)
      宮崎沙織
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 『教科教育の理論と授業I』第II部第五章「社会科における環境教育」2012

    • Author(s)
      宮崎沙織(井田仁康、卯城祐司、塚田泰彦編)
    • Total Pages
      315
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 『地域と教育―地域における教育の魅力―』第4章6.「沖縄県小浜島における集落と学校教育の関係」2012

    • Author(s)
      宮崎沙織(井田仁康編著)
    • Total Pages
      263
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi