• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Examining Rating Scales for General Speaking Proficiency and Reconstructing a Database of Teachers' Ratings of Speech Samples

Research Project

Project/Area Number 23730834
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionShimane University

Principal Investigator

NEKODA Hidenobu  島根大学, 教育学部, 准教授 (80452598)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords英語教育学 / 評価 / スピーキング / 主観的評価 / 潜在ランク理論 / 多相ラッシュモデル
Research Abstract

This study first investigated ratings which English teachers in secondary and tertiary education had given of recordings of students' speeches and interactions in English. In order to clarify the characteristics of the dataset, the ratings were analyzed using Generalizability Theory, Item Response Theory and Latent Rank Theory. Secondly, the same dataset was analyzed by a data mining method called Self-Organizing Map (SOM), and its characteristics were visualized in a two-dimensional map. Finally, the study clarified how the results of the highly statistical analyses can be inferred from a simpler map obtained by the data mining method.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (10 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] スピーチコンテストに向けた発音指導の開発・実践 ―1ヶ月の教育実践から ―2014

    • Author(s)
      西野友一朗・猫田英伸
    • Journal Title

      中国地区英語教育学会研究紀要

      Volume: 44号 Pages: 51-60

    • NAID

      110009857597

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] スピーチコンテストに向けた発音指導の開発・実践―1ヶ月の教育実践から―2014

    • Author(s)
      西野友一朗・猫田英伸
    • Journal Title

      中国地区英語教育学会研究紀要

      Volume: 44 Pages: 51-60

    • NAID

      110009857597

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 潜在ランク理論による主観的評価データの分析2012

    • Author(s)
      猫田英伸
    • Journal Title

      英語教育学研究

      Volume: 3号 Pages: 31-40

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 潜在ランク理論による主観的評価データの分析2012

    • Author(s)
      猫田 英伸
    • Journal Title

      英語教育学研究

      Volume: 第3号 Pages: 31-40

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Developing effective pronunciation instruction for a speech contest2013

    • Author(s)
      西野友一朗・猫田英伸
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      北星学園大学
    • Year and Date
      2013-08-11
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 英語発音に対する英語母語話者、非英語母語話者の主観的評価の比較2013

    • Author(s)
      猫田英伸
    • Organizer
      中国地区英語教育学会
    • Place of Presentation
      山口大学
    • Year and Date
      2013-06-22
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 短期間で効果が望める超分節的な発音指導の開発・実践2013

    • Author(s)
      西野友一朗・猫田英伸
    • Organizer
      中国地区英語教育学会
    • Place of Presentation
      山口大学
    • Year and Date
      2013-06-22
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 校内英語スピーチコンテストにおける評価結果の検討 : 自己組成化マップを用いたデータマイニング2012

    • Author(s)
      猫田英伸
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      愛知学院大学日進キャンパス
    • Year and Date
      2012-08-05
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] スピーキングの熟達度に関する評価尺度の妥当化2011

    • Author(s)
      猫田英伸
    • Organizer
      広島大学英語教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2011-07-30
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] スピーキングの熟達度に関する評価尺度の妥当化2011

    • Author(s)
      猫田 英伸
    • Organizer
      広島大学英語教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学教育学部
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] Developing effective pronunciation instruction for a speech contest

    • Author(s)
      西野友一朗・猫田英伸
    • Organizer
      第39回全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      北星学園大学(北海道)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 短期間で効果が望める超分節的な発音指導の開発・実践

    • Author(s)
      西野友一朗・猫田英伸
    • Organizer
      第44回中国地区英語教育学会
    • Place of Presentation
      山口大学(山口県)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語発音に対する英語母語話者・非英語母語話者の主観的評価の比較

    • Author(s)
      猫田英伸・西野友一朗
    • Organizer
      第44回中国地区英語教育学会
    • Place of Presentation
      山口大学(山口県)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 校内英語スピーチコンテストにおける評価結果の検討:自己組成化マップを用いたデータマイニング

    • Author(s)
      猫田英伸
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      愛知学院大学(日進市)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 教師教育講座 中学校英語科・高校英語科教育論2014

    • Author(s)
      深澤清治・猫田和明・前田啓朗・築道和明・松浦伸和・樫葉みつ子・アダチ徹子・猫田英伸・森千鶴・山森直人・吉田達弘・萬谷隆一
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 新しい小学校英語科教育法、「英語音声の指導」2011

    • Author(s)
      高橋美由紀、柳善和(編)、猫田英伸他
    • Total Pages
      269
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 新しい小学校英語科教育法2011

    • Author(s)
      猫田 英伸
    • Total Pages
      12
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Book] 広島大学教職課程シリーズ:中学校英語科・高校英語科教育論、「英語教育における評価(評価論)」

    • Author(s)
      深澤清治(編)、猫田英伸他
    • Publisher
      協同出版(in press)
    • Related Report
      2013 Final Research Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi