• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An examination on "Teacher as Researcher" Education -comparison between Japan and Finland-

Research Project

Project/Area Number 23830029
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educaion
Research InstitutionUniversity of Fukui

Principal Investigator

HAYASE Yuri  福井大学, 教育学研究科, 特命助教 (90611773)

Project Period (FY) 2011 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords教師教育 / 比較教育学 / フィンランド / 比較教育 / 教員養成
Research Abstract

It is worldwide issue to construct teacher education system that educate teachers as high professions in changing society. The aim of this research is to compare Finnish and Japanese teacher education system from the perspective of “teacher as researcher”. The theory was advocated by Lawrence Stenhouse inspired by teachers-led curriculum development movement in 1960-70s advocated the theory of “teacher as researcher”. Donald Schon divided experts model into “technical expert” and “reflective practitioner”. The two experts model is adopted in this research to examine teacher education curriculum. It is essential to guarantee experience of “frame reflection” for education of “teachers as researcher” who makelifelong effort toward their professional development with inquiring attitude. Faculty development of teacher educators is also a pressing issue to support suchteacher education program.

Report

(3 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2012 2011 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (12 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] L・ステンハウスのカリキュラムの「プロセスモデル」再考2012

    • Author(s)
      隼瀬悠里
    • Journal Title

      教師教育研究(福井大学大学院教育学研究科教職開発専攻 紀要)

      Volume: 5 Pages: 285-290

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] L・ステンハウスのカリキュラムの「プロセスモデル」再考2012

    • Author(s)
      隼瀬悠里
    • Journal Title

      教師教育研究(福井大学大学院教育学研究科教職開発専攻 紀要)

      Volume: 第5号 Pages: 285-289

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] L・ステンハウスのカリキュラムの「プロセスモデル」再考-「実践研究者としての教師」論が展開されるまで-2012

    • Author(s)
      隼瀬悠里
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 5(印刷中)

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 現代フィンランド教員養成の起源2011

    • Author(s)
      隼瀬悠里
    • Journal Title

      京都大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 57 Pages: 615-625

    • NAID

      40018924727

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] An Examination on Finnish Teacher Education as "Teacher as Researcher"2012

    • Author(s)
      HAYASE Yuri
    • Organizer
      The 3rd East Asian International Conference on Teacher Education Research
    • Place of Presentation
      Shanghai Normal University, Shanghai, China
    • Year and Date
      2012-12-06
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 教育におけるアクション・リサーチのための実践コミュニティの意義を問う-分野を超えた実践者と研究者の協働による授業研究-2012

    • Author(s)
      木村優・河野紘典・佐々木庸介・笹原未来・小島俊祐・森崎岳洋・杉山晋平・石井恭子・隼瀬悠里・鈴木三千弥・高間祐治・牧田秀昭
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2012-11-23
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 分野を超えた研究者による協働的実践研究の意義-教育におけるアクション・リサーチ推進のために-2012

    • Author(s)
      八田幸恵・石井恭子・遠藤貴広・木村優・笹原未来・杉山晋平・隼瀬悠里
    • Organizer
      日本教育方法学会第48回大会
    • Place of Presentation
      福井大学
    • Year and Date
      2012-10-07
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] フィンランドにおける「実践研究者としての教師」の養成の理論的枠組みと実際-ヘルシンキ大学を事例として-2012

    • Author(s)
      隼瀬悠里
    • Organizer
      日本比較教育学会第48回大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2012-06-17
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] フィンランドの教員養成における実践研究力育成に関する一考察2011

    • Author(s)
      隼瀬悠里
    • Organizer
      日本臨床教育学会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学
    • Year and Date
      2011-10-02
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] フィンランドの教員養成における実践研究力育成に関する一考察2011

    • Author(s)
      隼瀬悠里
    • Organizer
      日本臨床教育学会第1回研究大会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学
    • Year and Date
      2011-10-01
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 実践研究者としての教員養成に関する一考察-フィンランドを事例として-2011

    • Author(s)
      隼瀬悠里
    • Organizer
      日本教師教育学会第21回大会
    • Place of Presentation
      福井大学
    • Year and Date
      2011-09-17
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 実践研究者としての教員養成に関する一考察-フィンランドを事例として-2011

    • Author(s)
      隼瀬悠里
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Place of Presentation
      福井大学
    • Year and Date
      2011-09-17
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] An Examination on Finnish Teacher Education as “Teacher as Researcher”

    • Author(s)
      HAYASE Yuri
    • Organizer
      The 3rd East Asian International Conference on Teacher Education Research
    • Place of Presentation
      上海師範大学、中国
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] フィンランドにおける「実践研究者としての教師」の養成の理論的枠組みと実際―ヘルシンキ大学を事例として―

    • Author(s)
      隼瀬悠里
    • Organizer
      日本比較教育学会第48回大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 分野を超えた研究者による協働的実践研究の意義―教育におけるアクション・リサーチ推進のために―

    • Author(s)
      八田幸恵・石井恭子・遠藤貴広・木村優・笹原未来・杉山晋平・隼瀬悠里
    • Organizer
      日本教育方法学会第48回大会
    • Place of Presentation
      福井大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育におけるアクション・リサーチのための実践コミュニティの意義を問う―分野を超えた実践者と研究者の協働による授業研究―

    • Author(s)
      木村優・河野紘典・佐々木庸介・笹原未来・小島俊祐・森崎岳洋・杉山晋平・石井恭子・隼瀬悠里・鈴木三千弥・高間祐治・牧田秀昭
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 比較教育学事典2012

    • Author(s)
      隼瀬悠里
    • Publisher
      日本比較教育学会
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 比較教育学事典2012

    • Author(s)
      日本比較教育学会
    • Total Pages
      424
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 現代の教育改革と教師-これからの教師教育研究のために-2011

    • Author(s)
      隼瀬悠里
    • Publisher
      岩田康之・三石初雄編
    • Related Report
      2012 Final Research Report

URL: 

Published: 2011-09-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi