• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Conflict between Elementary School Culture and Junior High School Culture and Creation of New School Culture through Combined Primary-lower Secondary School

Research Project

Project/Area Number 23830049
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Sociology of education
Research InstitutionUniversity of Miyazaki

Principal Investigator

ENDO Hiromi  宮崎大学, 教育文化学部, 助教 (30613848)

Project Period (FY) 2011 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords小中一貫教育 / 学校文化 / 教員文化
Research Abstract

In this research, it was shown clearly why conflict arises between elementary school culture and junior high school culture, and how combined primary-lower secondary school is making new school culture through theoretical considerations and fieldwork. In comprehensive education from elementary through lower secondary levels, the more it is going to understand and respect mutual culture, the more the danger that it may return to the way of a conventional elementary school and junior high school is conceived. In order to promote comprehensive education from elementary through lower secondary levels more appropriately, creation of “new school culture” is desired.

Report

(3 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2013 2012 2011

All Journal Article (8 results) Presentation (2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 小中一貫カリキュラムの構想プロセスにおける異校種間文化の相違 -小中一貫した『総合的な学習の時間』カリキュラムの検討を事例に-2013

    • Author(s)
      遠藤宏美
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部紀要(教育科学)

      Volume: 28 Pages: 1-18

    • NAID

      110009574559

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 宮崎県小林市の連携型小中一貫教育実践における学力向上の取り組み -質問紙調査による全体状況の把握-2013

    • Author(s)
      遠藤宏美、助川晃洋
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部紀要(教育科学)

      Volume: 28 Pages: 19-60

    • NAID

      110009574530

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 小中一貫カリキュラムの構想プロセスにおける異校種間文化の相違 ―小中一貫した「総合的な学習の時間」カリキュラムの検討を事例に―2013

    • Author(s)
      遠藤宏美
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部紀要(教育科学)

      Volume: 第28号 Pages: 1-18

    • NAID

      110009574559

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 宮崎県小林市の連携型小中一貫教育実践における学力向上の取り組み ―質問紙調査による全体状況の把握―2013

    • Author(s)
      遠藤宏美・助川晃洋
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部紀要(教育科学)

      Volume: 第28号 Pages: 19-60

    • NAID

      110009574530

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小中一貫『総合的な学習の時間』カリキュラムの構想(1) -宮大附属小中において育成を目指す資質、能力、態度を視点に-2012

    • Author(s)
      吉村功太郎、平野崇、和田健、河原国男、岩本俊孝、秋山博臣、助川晃洋、遠藤宏美
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部紀要(教育科学)

      Volume: 27 Pages: 65-85

    • NAID

      110009464315

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 小中一貫教育の必要性 -その類型と導入目的の構成-2012

    • Author(s)
      助川晃洋・河原国男・遠藤宏美・工藤文三
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部紀要(教育科学)

      Volume: 26 Pages: 13-20

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 小中一貫「総合的な学習の時間」カリキュラムの構想(1) ―宮大附属小中において育成を目指す資質、能力、態度を視点に―2012

    • Author(s)
      吉村功太郎、平野崇、和田健、河原国男、岩本俊孝、助川晃洋、遠藤宏美
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部紀要(教育科学)

      Volume: 第27号 Pages: 65-85

    • NAID

      110009464315

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小中一貫教育推進の必要性-その類型と導入目的の構成-2012

    • Author(s)
      助川晃洋・河原国男・遠藤宏美・工藤文三
    • Journal Title

      宮崎大学教育文化学部紀要(教育科学)

      Volume: 第26号 Pages: 13-20

    • NAID

      110008918585

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 小中一貫教育推進の必要性(理由)を検討する -『義務教育学』の創成のために-2011

    • Author(s)
      河原国男・助川晃洋・遠藤宏美・工藤文三
    • Organizer
      日本教育学会第70回大会ラウンドテーブル
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Year and Date
      2011-08-24
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 小中一貫教育推進の必要性(理由)を検討する-「義務教育学」の創成のために-2011

    • Author(s)
      河原国男・助川晃洋・遠藤宏美・工藤文三
    • Organizer
      日本教育学会第70回大会ラウンドテーブル
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Year and Date
      2011-08-24
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 『小中一貫・連携教育の理念と実践 -「美郷科カリキュラム」の実践-』 美郷科の最終単元としての『子ども議会』の特質と基盤2013

    • Author(s)
      宮崎大学小中一貫教育支援研究プロジェクト編(編集代表:兒玉修)
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 小中一貫・連携教育の理念と実践 ―「美郷科カリキュラム」の実践― (遠藤宏美・河原国男「美郷科の最終単元としての『子ども議会』の特質と基盤」を執筆)2013

    • Author(s)
      宮崎大学小中一貫教育支援研究プロジェクト(編)、兒玉修(編集代表)
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2012 Annual Research Report

URL: 

Published: 2011-09-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi