• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Transformability and Recoverability of the Learning Improvement Structures in Basic education in Asian and African countries

Research Project

Project/Area Number 23H00067
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

吉田 和浩  広島大学, IDEC国際連携機構:CICE, 教授 (70432672)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 坂口 真康  大阪大学, 大学院人間科学研究科, 准教授 (00819427)
大塲 麻代  帝京大学, 外国語学部, 准教授 (30578828)
正楽 藍  神戸大学, 国際人間科学部, 准教授 (40467676)
日下部 達哉  広島大学, IDEC国際連携機構:CICE, 教授 (70534072)
関口 洋平  畿央大学, 教育学部, 准教授 (90753640)
坂田 のぞみ  広島大学, IDEC国際連携機構:CICE, 助教 (90881300)
川口 純  筑波大学, 人間系, 准教授 (90733329)
Project Period (FY) 2023-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥46,800,000 (Direct Cost: ¥36,000,000、Indirect Cost: ¥10,800,000)
Fiscal Year 2025: ¥8,840,000 (Direct Cost: ¥6,800,000、Indirect Cost: ¥2,040,000)
Fiscal Year 2024: ¥11,570,000 (Direct Cost: ¥8,900,000、Indirect Cost: ¥2,670,000)
Fiscal Year 2023: ¥13,650,000 (Direct Cost: ¥10,500,000、Indirect Cost: ¥3,150,000)
Keywords学習成果改善機構 / アジア・アフリカ / 可変性 / 復元性 / コロナ禍 / 可変性と復元性 / 国際比較
Outline of Research at the Start

本研究はアジア・アフリカの初等中等教育の学習成果改善を達成しうる優れた事例に内包された学習成果改善機構が、コロナ禍を経ていかにその機構形態を柔軟に変化させ(可変性)、学習成果を改善できる状態を復元させたのか(復元性)に着目、その過程と結果を国際比較する。次に可変と復元を可能たらしめた要因析出を行い、新たな研究実践基盤を構築、未だ苦境に立つ他国にも示唆すべく以下の研究目的を追求する。その手順は、①コロナ禍でのラーニング・ロスの全体像を解明。②学習喪失からいかに修正され(可変性)かつ一度失われた学習改善効果が蘇ったかどうか(復元性)も分析。③その再構築モデルを析出、試行的応用研究も実施する。

Outline of Annual Research Achievements

本研究はアジア・アフリカ10か国(カンボジア、ベトナム、インドネシア、バングラデシ
ュ、タンザニア、ガーナ、南アフリカ、エチオピア、マダガスカル、ケニア)の初等中等教育における、学習成果の改善を達成しうる優れた事例に内包された“学習成果改善機構”が
、コロナ禍を経ていかにその機構形態を柔軟に変化させ(可変性)、学習成果を改善できる状態を復元させたのか(復元性)に着目、その過程と結果を国際比較することを目的としている。この目的に対し、初年度であった2023年度は、カンボジア、ベトナム、インドネシア、バングラデシュ、南アフリカ、ケニア、マダガスカルに、分担者、協力者を派遣、現地の大学と協働しながら、コロナ禍における学習成果改善機構の可変性と復元性に関するフィールドワークを進めた。本科研では、4年間の研究期間中、各分担者、協力者らが2回フィールドワークを実施することとしており、初年度は、上記の各国で、一回目のフィールドワークが実施された段階である。収集されたデータは、現在、代表者の所属する広島大学、及び各分担者らが所属する大学において整理が進められており、2年度目である2024年度以降のフィールドワークで、より増強される予定である。初年度ではあるものの、研究分担者、研究協力者らからは、業績欄にある通り、関連業績が、論文12本、書籍2本、学会発表9本が発表されており、順調な進捗を確認することができたといえる。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

本研究の初年度においては、10か国中、7か国の初回フィールドワークが実施され、アジア・アフリカの学習成果改善機構の変遷に関するデータが収集された。本科研が対象とする国々において、コロナ禍を脱してから本格的な調査が着手されたのは初めてのことであり、大きな前進と捉えうる。もともと対象としていたマラウィに関しては、研究分担者が、育児休暇の理由で外れたため、対象地域をマダガスカルに変更し、代表者である吉田が現地でのフィールドワークを実施した。

Strategy for Future Research Activity

本研究の初年度においては、10か国中、7か国の初回フィールドワークが実施されたため、残り3か国についても、2024年度より、漸次フィールドワークを実施していくことになり、2年度目である2024年度中に5-7か国の2回目のフィールドワークが実施される予定である。3年度目までには、ほぼ全ての国々で2回のフィールドワークが実施されることになり、それらが終了次第、可変性と復元性の分析に入ることとなる。

Report

(2 results)
  • 2023 Comments on the Screening Results   Annual Research Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2024 2023 Other

All Journal Article (12 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 3 results) Presentation (9 results) Book (2 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] スーダン人高度人材の帰国と母国への貢献意識-頭脳流入をめぐる揺らぎに注目して-2024

    • Author(s)
      黒川智恵美
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 68 Pages: 2-22

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] ブラジルの市民軍学校における生徒指導と道徳教育2024

    • Author(s)
      田村徳子
    • Journal Title

      地域連携教育研究

      Volume: 9 Pages: 91-97

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] アフリカ諸国における学校教育制度による教育の格差拡大-ウブントゥ(ubuntu)のヒューマニズムは教育の格差是正にどうつながるか-2024

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 68 Pages: 222-238

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] Current Status and Issues of the Educational System and Curriculum Reform in Kenya2023

    • Author(s)
      大塲麻代・澤村信英・園山大祐・志水宏吉
    • Journal Title

      Africa Educational Research Journal

      Volume: 14 Issue: 0 Pages: 4-14

    • DOI

      10.50919/africaeducation.14.0_4

    • ISSN
      2185-8268, 2436-1666
    • Year and Date
      2023-12-28
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Sudan's brain gain: what motivates the intention of skilled Sudanese in Japan to return and contribute to their home country2023

    • Author(s)
      Kurokawa Chiemi
    • Journal Title

      Journal of International Cooperation in Education

      Volume: - Issue: 2 Pages: 221-235

    • DOI

      10.1108/jice-07-2022-0021

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Exploring postcolonial relationships within policy transfer: the case of learner-centred pedagogy in Ghana2023

    • Author(s)
      Sakata Nozomi、Yates Chris、Edjah Hannah、Okrah Abraham Kwadwo
    • Journal Title

      Comparative Education

      Volume: - Issue: 4 Pages: 1-18

    • DOI

      10.1080/03050068.2023.2258681

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Self-directed learning and student-centred learning: a conceptual comparison2023

    • Author(s)
      Morris Thomas Howard、Bremner Nicholas、Sakata Nozomi
    • Journal Title

      Pedagogy, Culture and Society

      Volume: - Issue: 3 Pages: 1-20

    • DOI

      10.1080/14681366.2023.2282439

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Teacher education as an enabler or constraint of learner-centred pedagogy implementation in low-to middle-income countries2023

    • Author(s)
      Bremner Nicholas、Sakata Nozomi、Cameron Leanne
    • Journal Title

      Teaching and Teacher Education

      Volume: 126 Pages: 104033-104033

    • DOI

      10.1016/j.tate.2023.104033

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Decolonising higher education: Black and Minority Ethnic students’ experiences at an elite British university2023

    • Author(s)
      Sakata Nozomi、Winston-Proctor Cynthia E.、Harris Lasana T.
    • Journal Title

      Cambridge Journal of Education

      Volume: 53 Issue: 3 Pages: 397-411

    • DOI

      10.1080/0305764x.2022.2161476

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 現代ベトナムにおける教員養成プログラムの特質:教員の質的向上施策として2023

    • Author(s)
      関口洋平
    • Journal Title

      畿央大学紀要

      Volume: 20 Pages: 55-68

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 韓国とベトナムにおける公教育の現状と課題に関する比較研究:学歴社会と教育格差という視点から2023

    • Author(s)
      関口洋平・吉村夏帆
    • Journal Title

      畿央大学紀要

      Volume: 20 Pages: 12-27

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ベトナムの学歴社会と教育格差2023

    • Author(s)
      関口洋平
    • Journal Title

      季刊教育法

      Volume: 218 Pages: 66-69

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Can Learner-Centred Pedagogy Contribute to Learning Equity?2024

    • Author(s)
      Sakata Nozomi
    • Organizer
      68th Comparative and International Education Society 2024 Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Children's Rights and Participation in Decision-making in Brazilian School2023

    • Author(s)
      Tamura Noriko
    • Organizer
      13th Biennial Conference of the Comparative Education Society of Asia
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Collaboration between Stakeholders in the Design of Context-based Curriculum in Ghana2023

    • Author(s)
      Henaku, Eugene Adu, and Nozomi Sakata
    • Organizer
      13th Biannual Conference of Comparative Education Society of Asia
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Using Mixed Methods Research Reflexivity for Inclusive Education Systems2023

    • Author(s)
      DeJaeghere, Joan, Nozomi Sakata, Amita Chudgar, Tom Luschei, Nancy Kendall, Erin Murphy-Graham, and Caine Rolleston
    • Organizer
      Education and Development Forum (UKFIET) Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Toward an Alternative Pedagogical Framework to Learner-Centred Pedagogy: Indigenous and Currently Valued Pedagogies in Tanzania2023

    • Author(s)
      Sakata Nozomi
    • Organizer
      Development and Capability Association Annual Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] SDGs時代にみる教育の普遍化と格差-アフリカの事例と国際比較から読み解く:アフリカ域内での比較から2023

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      日本比較教育学会第59回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ケニアにおけるコンピテンシーにもとづくカリキュラム改革-導入の背景と新たな課題-2023

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Organizer
      国際開発学会第34回全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ベトナム2019年改正教育法の特質:教育のグローバル化対応をめぐって2023

    • Author(s)
      近田政博・関口洋平
    • Organizer
      第59回日本比較教育学会大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Dynamics of Responding to Globalization in Vietnamese Education2023

    • Author(s)
      Sekiguchi Yohei
    • Organizer
      3th Biennial Conference of the Comparative Education Society of Asia
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] SDGs時代のインクルーシブ教育-グローバルサウスの挑戦-2024

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Total Pages
      23
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 教育法規スタートアップ・ネクストver.2.02023

    • Author(s)
      関口洋平
    • Total Pages
      10
    • Publisher
      昭和堂
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 広島大学 日下部達哉研究室

    • URL

      https://kusakabe.hiroshima-u.ac.jp/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 広島大学CICE

    • URL

      https://cice.hiroshima-u.ac.jp/?p=6890

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2023-04-13   Modified: 2025-04-17  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi