• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

隠れた障害である言語発達障害と社会認知発達との関係性解明:二次障害を防ぐために

Research Project

Project/Area Number 23H00070
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionChuo University

Principal Investigator

松井 智子  中央大学, 文学部, 教授 (20296792)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 藤野 博  東京学芸大学, 教育学研究科, 教授 (00248270)
平田 正吾  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (10721772)
三浦 優生  愛媛大学, 教育・学生支援機構, 准教授 (40612320)
池田 一成  東京学芸大学, 現職教員支援センター機構, 教授 (50293006)
村尾 愛美  東京学芸大学, 教育学部, 講師 (80792415)
Project Period (FY) 2023-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2025)
Budget Amount *help
¥47,060,000 (Direct Cost: ¥36,200,000、Indirect Cost: ¥10,860,000)
Fiscal Year 2025: ¥8,190,000 (Direct Cost: ¥6,300,000、Indirect Cost: ¥1,890,000)
Fiscal Year 2024: ¥8,710,000 (Direct Cost: ¥6,700,000、Indirect Cost: ¥2,010,000)
Fiscal Year 2023: ¥14,820,000 (Direct Cost: ¥11,400,000、Indirect Cost: ¥3,420,000)
Keywords言語発達遅滞 / 二次的適応障害 / 臨床マーカー / 社会認知
Outline of Research at the Start

,言語発達障害を持つ児童(一言語使用児,多言語使用児,自閉スペクトラム症(ASD)児)と定型発達児を対象に,大きく以下の5つの研究調査を行う。
[A] 音韻知覚の特性および文構造理解に関する神経学的調査
[B] 文構造の理解・産出に関する横断的・縦断的調査
[C] 語用論的理解および文章・段落の読解力に関する横断的・縦断的調査
[D] 語彙理解および社会認知の発達に関する横断的・縦断的調査
[E] [A][B][C][D]のデータをもとに言語的臨床マーカーの候補を特定し,言語と社会認知の発達的関係を検討する解析調査

Report

(1 results)
  • 2023 Comments on the Screening Results

URL: 

Published: 2023-04-13   Modified: 2025-06-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi