Project/Area Number |
23H00959
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | Ibaraki University |
Principal Investigator |
臼坂 高司 茨城大学, 教育学部, 准教授 (30610688)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
勝二 博亮 茨城大学, 教育学部, 教授 (30302318)
|
Project Period (FY) |
2023-04-01 – 2027-03-31
|
Project Status |
Granted (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥18,200,000 (Direct Cost: ¥14,000,000、Indirect Cost: ¥4,200,000)
Fiscal Year 2023: ¥12,220,000 (Direct Cost: ¥9,400,000、Indirect Cost: ¥2,820,000)
|
Keywords | ものづくり / 技術教育 / 技能 / NIRS / 脳活動 |
Outline of Research at the Start |
本研究では,認知神経科学の分野で行動の改善効果が確認されている方法に注目し,ものづくり学習を対象とした実践的な研究を行う。具体的には,学習者に対して効果的と考えられる原理を応用した実験を行い,道具操作の技能向上に与える影響を認知神経科学の観点から検証する。提案する原理を応用した場合の技能成績に加え,脳血流量の変化からも道具操作への影響について考察する。
|