Project/Area Number |
23H03447
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 61020:Human interface and interaction-related
Basic Section 62040:Entertainment and game informatics-related
Sections That Are Subject to Joint Review: Basic Section61020:Human interface and interaction-related , Basic Section62040:Entertainment and game informatics-related
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Research Institution | Tokyo Information Design Professional University |
Principal Investigator |
氏家 弘裕 東京情報デザイン専門職大学, 情報デザイン学部, 教授 (40262315)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
王 子洋 北陸先端科学技術大学院大学, 先端科学技術研究科, 助教 (60963593)
渡邊 洋 国立研究開発法人産業技術総合研究所, 情報・人間工学領域, 主任研究員 (20358386)
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Project Period (FY) |
2023-04-01 – 2027-03-31
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Project Status |
Granted (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥18,850,000 (Direct Cost: ¥14,500,000、Indirect Cost: ¥4,350,000)
Fiscal Year 2023: ¥8,320,000 (Direct Cost: ¥6,400,000、Indirect Cost: ¥1,920,000)
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Keywords | VR酔い / 重力方向 / 時間変化 / 能動性 / 床面傾斜 |
Outline of Research at the Start |
本研究では、バーチャルリアリティ(VR)環境下での重力方向が、現実の重力方向と異なる場合に生じ得るVR酔いに着目し、その影響要因として、重力方向のズレ量と観察時間、ズレの時間変化、移動や歩行の能動性、現実の床面の傾斜などの効果を明らかにする。その上で、従来、オプティック・フローの下で明らかにされてきたVR酔いにおける影響要因の特性との相違を明らかにする。これによりVR酔いの基本的メカニズムの解明と、VR環境利用のための人間工学指針の整備とが可能となる。
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