• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Machine Learning to Simplify English for Extensive Reading

Research Project

Project/Area Number 23K00650
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

Brierley Mark  信州大学, 全学教育センター, 外国語准教授 (70646877)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) Gary Ross  金沢大学, 薬学系, 准教授 (10708142)
新村 正明  信州大学, 学術研究院総合人間科学系, 教授 (20345755)
RUZICKA DAVID  信州大学, 学術研究院総合人間科学系, 准教授 (70436898)
長谷部 めぐみ  信州大学, 学術研究院総合人間科学系, 准教授 (50878725)
Project Period (FY) 2023-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2026: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords生成系AI / 多読 / 難易度 / 機械学習 / 難易度推定
Outline of Research at the Start

多読とは,文章を分析しながら読むのではなく,大意を把握するような,いわゆる通読により多量の本を読むものであるが,学習者が通読できるような難易度の英文図書を用意する必要がある.
本研究は,機械翻訳によって英文をより簡単な英文にすることができるか,また,これによって得られた文章が多読学習による効果が期待できるのかを明らかにする.

Outline of Annual Research Achievements

本研究は,多読学習のために,機械学習による機械翻訳技術を用いて,英文を学習者のレベルに応じた簡単な英文に変換することで,学習効果を高めることを目的としている.
研究開始当初は,上記の目的に合致する機械学習手法の選定を行うこととしていたが,生成系AI技術が急速に進展したことから,機械学習による機械翻訳から,生成系AIを用いた英文の平易化により実現するよう,研究手法の方針転換を行った.
この方針転換に従って,生成系AIと用いた英文の平易化の試行に着手することとし,これに合わせて,生成系AIによる平易化に必要となる学習データの再検討も開始した.研究の結果,生成系AIの機械学習手法の1つとみなして研究を進めることができることが判明した.また生成系AIの急速な発展に伴い,その周辺技術の整備も行われたことから,生成系AIを用いたシステム開発も比較的容易に実現可能であることも判明した.
そこで,当初の計画どおりに英文平易化を行うシステムの試作を行った.計画当初では機械学習手法の選定とそれをシステム化する予定であったが,生成系AI技術の採用により試作が順調に進行し,平文の平易化が可能であることが明らかになった.

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

英文平易化の実現手法を,機械学習から生成系AIに変更したが,生成系AIの周辺技術の進展から,方針変更にもかかわらず,当初目的としていた英文平易化システムの試作まで実施することができた.

Strategy for Future Research Activity

研究開始当初は,英文平易化に機械学習を用いることとしていたが,生成系AIの進展により,生成系AIを用いることに方針転換することとした.しかし,当初の研究計画における機械学習の部分を生成系AIに置き換えることで研究の継続が可能であることが判明したことから,当初の計画通りに,英文平易化システムの試作・評価を継続的に実施する.

Report

(1 results)
  • 2023 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2023

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] The Potential of Machine Translation to Provide Texts for Extensive Reading2023

    • Author(s)
      Brierley Mark
    • Journal Title

      JALT Postconference Publication - Issue 2022.1; August 2023

      Volume: 2022 Issue: 1 Pages: 264-264

    • DOI

      10.37546/jaltpcp2022-30

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Proposal of a Difficulty Estimation Method for Extensive Reading of General Books in English2023

    • Author(s)
      Riho Sakaguchi, Masaaki Niimura & Mark Brierley
    • Journal Title

      PanSIG Journal

      Volume: 2022 Pages: 190-197

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] “Reading The Gruffalo in Another Language: Assessing Non-Graded Children’s Picture Books for Extensive Reading”2023

    • Author(s)
      Corinna V. Goto & Mark Brierley
    • Journal Title

      信州大学総合人間科学研究

      Volume: 17 Pages: 92-104

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] AI: Threats and Opportunities for Teachers and Learners2023

    • Author(s)
      Gary Ross, Mark Brierley
    • Organizer
      JALT2023
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Writing a Series of Graded Readers in a University classroom2023

    • Author(s)
      Mark Brierley
    • Organizer
      JALT2023
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Estimating text difficulty with machine learning2023

    • Author(s)
      Mark Brierley
    • Organizer
      Sixth Extensive Reading World Congress, Denpasar, Indonesia
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2023-04-13   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi