• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

What does it mean to see a person holistically?: International Research in Education on the idea of the contextual whole in American Philosophy

Research Project

Project/Area Number 23K02057
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

齋藤 直子  京都大学, 教育学研究科, 教授 (20334253)

Project Period (FY) 2023-04-01 – 2026-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords全体性の形而上学 / 文脈的全体性 / アメリカ哲学 / アンコモンスクールの教育 / 国際哲学対話
Outline of Research at the Start

本研究は、〈人を全体的にとらえるとはどういうことか〉という哲学的問いの解明に向け、アメリカ哲学と後期ウィトゲンシュタイン、カベルの日常言語哲学の交差を通じて、現行の教育を覆う全体性の形而上学的ドグマを解き、日常実践の中の個別性・多様性・分離性を引き受ける可変的な「文脈的全体性」への思考様式の転換を図る。欧米との哲学対話を通じ、アメリカ哲学が、包摂を志向するコモンスクールの発想を超えて、個を緩やかにつなぎ、異なる者への美的想像力を育む「アンコモンスクールの教育」(H. D. ソロー)の実現に果たす実践的意義を解明する。

Outline of Annual Research Achievements

コロナ禍で加速される孤独・孤立問題や行き場のない喪失感、人種差別や排斥といった社会的分断の根底にある屈辱の感情等を背景に、個の分離・ 分断・ 疎外を受諾しつついかにして全体性を回復するかは、多元的共生社会を創出するための教育的課題である。本研究はその根底にある〈人を全体的にとらえるとはどういうことか〉という哲学的問いの解明に向け、アメリカ哲学と後期ウィトゲンシュタイン、カベルの日常言語哲学の交差を通じて、現行の教育を覆う全体性の形而上学的ドグマを解き、日常実践の中の個別性・多様性・分離性を引き受ける可変的な「文脈的全体性」への思考様式の転換を図る。欧米との哲学対話を通じ、アメリカ哲学が、包摂を志向するコモンスクールの発想を超えて、個を緩やかにつなぎ、異なる者への美的想像力を育む「アンコモンスクールの教育」(H. D. ソロー)の実現に果たす実践的意義を解明する。
今年度は、デューイの包括的な成長概念についての国際共著への論文投稿を行い、また国際共編著の出版が決まった。また査読付き国際ジャーナルに、「アンコモンスクールの教育」についての英語論文2本が掲載された。また「全体として人をとらえるとはどういうことか」に関わる英語論文が国際学術誌Journal of Philosophy of Education に審査受理され、2024年に出版予定となった。国際会議では、アメリカ(審査受理論文、対面発表)において、研究課題に関わる発表を行った。また日本哲学会(パネル発表)および哲学会(招待講演)では「生き方としての哲学」についての発表を行った。
これらの出版活動と国際対話を通じ教育と哲学の国際ネットワークの拡充が行われた。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

1: Research has progressed more than it was originally planned.

Reason

オンラインのみならず対面でも国際学会で発表すると同時に、査読付き国際学術論文2本(内1本は招待論文)の出版、および国際共著への出版決定1本が叶った。さらに国内でも、哲学会において招待講演を行ない、国外ではアメリカ哲学促進学会で審査受理論文を発表した。よって予想以上の成果をあげることができた。

Strategy for Future Research Activity

1. 海外共同研究者との英語共著の出版を行う。
2. 来年度は、アメリカ教育哲学会、イギリス教育哲学会、アメリカ哲学促進学会に成果発表の論文を投稿すると同時に、すでに審査受理されている国際教育哲学者ネットーワクおよび世界哲学会議にて発表を行う予定である。
3. 本研究のテーマを発展させて、英語での単著出版企画につなげていく。

Report

(1 results)
  • 2023 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2024 2023 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (5 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] UCL Institute of Education/Warwick Unviersity(英国)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Helsinki(フィンランド)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Paris 1st University(フランス)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Boston University(米国)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Journal Article] Reading in a high sense: Beautiful knowledge and uncommon schooling2024

    • Author(s)
      Naoko Saito
    • Journal Title

      Philosophy of Education

      Volume: N/A

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] ソローのWalkingと生き方としての哲学2024

    • Author(s)
      齋藤直子
    • Journal Title

      ユリイカ

      Volume: N/A

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Journal Article] Rethinking the Idea of the Whole Person in Education2024

    • Author(s)
      Naoko Saito
    • Journal Title

      Journal of Philosophy of Education

      Volume: N/A

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Philosophy as a Way of Life: Uncommon Schooling and the Prospect for the Humanities -- Reading Thoreau’s Walden2023

    • Author(s)
      Naoko Saito
    • Journal Title

      Noema

      Volume: 14 Pages: 14-25

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 目覚めよエマソン:齋藤直子氏に聞く2023

    • Author(s)
      齋藤直子
    • Journal Title

      『スペクテイター』

      Volume: 51 Pages: 152-167

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] スタンリー・カベルと生き方としての哲学2023

    • Author(s)
      齋藤直子
    • Organizer
      哲学会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 生き方としての哲学2023

    • Author(s)
      齋藤直子
    • Organizer
      日本哲学会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Pragmatism and philosophy as a way of life: Deweyan growth in the age of Jiko-Keihatsu2023

    • Author(s)
      Naoko Saito
    • Organizer
      Society for the Advancement of American Philosophy
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Reading in a high sense: Beautiful knowledge and uncommon schooling2023

    • Author(s)
      Naoko Saito
    • Organizer
      Philosophy of Education Society
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] Walden in Tokyo: Stanley Cavell and the Thought of Other Cultures2024

    • Author(s)
      Paul Standish and Naoko Saito (Eds)
    • Publisher
      Oxford Academic
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Remarks] Naoko Saito's Website

    • URL

      https://nsaito.educ.kyoto-u.ac.jp/

    • Related Report
      2023 Research-status Report

URL: 

Published: 2023-04-13   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi