• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Cognitive and non-cognitive abilities and career development during adolescence and adult development: from the perspective of genetic and environmental structure

Research Project

Project/Area Number 23K02900
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionTeikyo University

Principal Investigator

敷島 千鶴  帝京大学, 文学部, 教授 (00572116)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 川本 哲也  慶應義塾大学, 文学部(三田), 助教 (40794897)
Project Period (FY) 2023-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2026: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2024: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords遺伝と環境 / 学力 / 非認知能力 / キャリア発達 / 双生児
Outline of Research at the Start

近年、生涯発達過程における種々のアウトカムに影響する、認知能力と非認知能力という心の個人差に関する研究が盛んである。しかしその多くは、両者の発達と幼少期の家庭背景、さらに両者の個人差と将来のアウトカムとの表面的な関連性を記述した検討に過ぎない。本研究は家族パネル調査研究と双生児法による行動遺伝学研究を統合し、認知・非認知能力の相互協調的な発達軌跡、および認知・非認知能力と青年期・成人形成期のキャリア発達について、遺伝と環境の構造という原因論的な観点から明らかにする。

Outline of Annual Research Achievements

2003年4月から2011年3月までに生まれ、慶應義塾ふたご行動発達研究センターの研究協力レジストリに登録がある双生児、及びその両親を対象とした「学力と生きる力のふたご家族調査」の第4回調査を、2024年2月から3月にかけて実施した。本研究費を用いた調査としては第1回目の調査である。中学生の双生児については、家族4名分の調査票を郵送したところ、138家庭から調査票の返却を得た。高校生・大学生・社会人の双生児については、Qualtricsを用いたウェブ調査を行い、個別のURL、QRコードを郵送したところ、428家庭から、回答の送信を得た。個人単位での回答者数は、双生児が1062名、父親が422名、母親が534名、合計2018名であった。現在、返却された調査票のデータ入力と、学力テストの採点入力を済ませ、郵送調査・ウェブ調査・過去の調査データの連結を行っているところであり、データ分析可能な段階へ至りつつある。
2018年の第1回調査時には、最年少であった小学3年生の双生児は中学3年生に、最年長であった中学2年生の双生児は20歳に達し、児童期から青年期、成人期初期までを包含する、双生児とその家族のパネルデータセットの構築ができ上がった。
2024年7月には、全協力家庭へ、全体的な調査結果をまとめ、ニューズレターの形で報告するほか、中学生の希望家庭へは、学力テスト個人得点の結果をフィードバックする予定である
今回の調査結果は、2024年9月、日本教育心理学会第66回総会において、自主シンポジウムを構成して発表するほか、パーソナリティ心理学会においても報告を行う予定である。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

調査は予定通り実施され、収集したデータセットの構築も予想以上の速さで行うことができた。しかしながら、協力家庭数は、期待していた700家庭には至らなかった。協力を依頼したのは中学生が318家庭、その内協力を得られたのは138家庭であり、回収率は43%であった。高校生・大学生・社会人については、依頼した1318家庭の内、協力を得られたのは428家庭であり、回収率は32%であった。協力を得られた家庭数の合計は566であり、この値は、第1回調査721家庭、第2回調査740家庭、第3回調査743家庭を下回るものとなった。

Strategy for Future Research Activity

2023年度に実施した「学力と生きる力のふたご家族調査」第4回調査データの分析を急ぎ、これまでの調査データとも連結し、パネルデータの特性を活かした高度な統計学的分析を展開していく予定である。
2025年度には、本研究費を用いて第5回調査を実施し、双生児家族のさらなる追跡を果たしていくが、その頃には、双生児たちは、最年少でも中学3年生に、最年長では大学卒業 (22歳) に達する。発達のアウトカムの一つとして、キャリア選択に関する詳細な質問項目を新たに設定するための準備を行っていく。
また、調査協力の脱落を少しでも回避し、第5回調査においても十分な数の調査協力を確保できるよう、工夫を凝らした調査を考案していきたい。

Report

(1 results)
  • 2023 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2024 2023 Other

All Journal Article (7 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 6 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (3 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Using conformity and social ability to predict the general factor of personality2024

    • Author(s)
      Dunkel Curtis S.、van der Linden Dimitri、Kawamoto Tetsuya
    • Journal Title

      Personality and Individual Differences

      Volume: 223 Pages: 112631-112631

    • DOI

      10.1016/j.paid.2024.112631

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 認知能力と教育達成の関連に対する遺伝要因と環境要因の影響―行動遺伝学的アプローチを用いて―2024

    • Author(s)
      中村 聖・敷島 千鶴・安藤 寿康
    • Journal Title

      教育社会学研究

      Volume: 印刷中

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学生における関係性攻撃と学校適応感の関連:学級内地位の調整効果に注目して2024

    • Author(s)
      唐 音啓・川本哲也
    • Journal Title

      パーソナリティ研究

      Volume: 印刷中

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Current Trends, Challenges, and Future Perspectives in Research on Individual Differences:2023

    • Author(s)
      川本哲也
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 62 Issue: 0 Pages: 63-90

    • DOI

      10.5926/arepj.62.63

    • ISSN
      0452-9650, 2186-3091
    • Year and Date
      2023-03-30
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Education-oriented and care-oriented preschools: Implications on child development2023

    • Author(s)
      Akabayashi Hideo、Ruberg Tim、Shikishima Chizuru、Yamashita Jun
    • Journal Title

      Labour Economics

      Volume: 84 Pages: 102410-102410

    • DOI

      10.1016/j.labeco.2023.102410

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Maternal supportiveness is predictive of childhood general intelligence2023

    • Author(s)
      Dunkel Curtis S.、van der Linden Dimitri、Kawamoto Tetsuya
    • Journal Title

      Intelligence

      Volume: 98 Pages: 101754-101754

    • DOI

      10.1016/j.intell.2023.101754

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Relationship between Personality Traits and Subjective Well-Being in Emerging Adulthood: Moderating Role of Independent and Interdependent Self-Construal2023

    • Author(s)
      Hatano Kai、Kawamoto Tetsuya、Hihara Shogo、Sugimura Kazumi、Ikeda Megumi、Tanaka Satoshi、Nakahara Jun
    • Journal Title

      Journal of Youth and Adolescence

      Volume: 53 Issue: 5 Pages: 1155-1170

    • DOI

      10.1007/s10964-023-01918-z

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] スマートフォンを用いた幼児・児童を対象としたオンライン認知検査の開発2023

    • Author(s)
      實吉綾子・稲田尚子・敷島千鶴・赤林英夫
    • Organizer
      日本認知心理学会 第21回大会・東京都立大学
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] ハーモナイズされた縦断調査を用いた学校外教育利用の国際比較2023

    • Author(s)
      赤林英夫・亀山友理子・野崎華世・佐野晋平・敷島千鶴・ソーステン・シュナイダー・エリザベス・ワシュブルック
    • Organizer
      日本教育社会学会第75回大会 弘前大学
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 認知能力と非認知能力は区別できるのか ワークショップ「認知能力と非認知能力の行動遺伝学的分析―「学力と生きる力のふたご家族調査」による検討―」2023

    • Author(s)
      敷島千鶴
    • Organizer
      日本社会心理学会第64回大会 上智大学
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 学力と特性情動知能の縦断的関連性:交差遅延モデルを用いた検討 ワークショップ「認知能力と非認知能力の行動遺伝学的分析―「学力と生きる力のふたご家族調査」による検討ー」2023

    • Author(s)
      川本哲也
    • Organizer
      日本社会心理学会第64回大会 上智大学
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 政治的関心の発達における遺伝と環境 シンポジウム「個人差研究における行動遺伝学 原点に立ち返り,今後を占う」2023

    • Author(s)
      川本哲也
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第32回大会 金沢歌劇座
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 非認知能力とは何であり,何ではないのか シンポジウム「非認知能力 基本的な考え方,応用可能性,そして問題点」2023

    • Author(s)
      川本哲也
    • Organizer
      日本教育心理学会第65回総会 オンライン開催
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Age and gender differences in metacognitive beliefs2023

    • Author(s)
      Tetsuya Kawamoto
    • Organizer
      The International Society for the Study of Individual Differences (ISSID) 2023, Queen’s University
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Change and stability of personality traits in Japanese middle adults2023

    • Author(s)
      Tetsuya Kawamoto
    • Organizer
      The International Society for the Study of Individual Differences (ISSID) 2023, Queen’s University
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Genetic and environmental contributions to change and stability of emotional intelligence in Japanese teens2023

    • Author(s)
      Tetsuya Kawamoto
    • Organizer
      Personality Series, University of Tubingen
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] ふたご研究シリーズ第2巻 パーソナリティ2023

    • Author(s)
      安藤 寿康(監修), 山形 伸二・高橋 雄介(編集, 著), 敷島 千鶴(著)ほか
    • Total Pages
      191
    • Publisher
      創元社
    • ISBN
      9784422430379
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] Big Fiveパーソナリティ・ハンドブック2023

    • Author(s)
      谷 伊織・阿部 晋吾・小塩 真司(編, 著), 川本 哲也・敷島 千鶴(著)ほか
    • Total Pages
      281
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571241055
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] 要説パーソナリティ心理学―性格理解への扉2023

    • Author(s)
      鈴木 公啓(編, 著), 川本 哲也・敷島 千鶴(著)ほか
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779517150
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Remarks] 学力と生きる力のふたご家族調査

    • URL

      https://www.kts.keio.ac.jp/totcop

    • Related Report
      2023 Research-status Report

URL: 

Published: 2023-04-13   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi