• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

知識創造的グループ学習の授業中評価支援のための活動可視化システム開発

Research Project

Project/Area Number 23K11357
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 62030:Learning support system-related
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

大崎 理乃  信州大学, 工学部, 特任講師 (50630802)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 林 雄介  広島大学, 先進理工系科学研究科(工), 教授 (70362019)
Project Period (FY) 2023-04-01 – 2026-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords学習支援システム / ラーニングアナリティクス / データビジュアライゼーション / 知識創造 / デザイン
Outline of Research at the Start

プロジェクト型学習や探求学習など,学習者が主体的にグループで学習する授業形式が増加している.しかし,教室では一人の教師が複数グループの状況を把握する必要があり,授業時間中に教師が活動データに基づいて分析・評価・指導することが求められている.そこで本研究では,国際的に注目されている「知識創造」のモデルと実授業のデータを用いて,授業中の複数グループの学習活動可視化に取り組む.具体的には,①教育実践データの収集②分析・可視化システムの開発③教育実践での効果検証のサイクルを通して,評価方法を整理する.

Outline of Annual Research Achievements

近年,プロジェクト型学習や探求学習など,正解が一つに定まらない学習活動が増加している.本研究は,学習者が主体的にグループで取り組む協調学習の,プロセス評価と支援の方法が確立されていないという課題に対して,教室での創造的なグループ活動の評価のため,データと知識創造モデルに基づく分析と可視化を組み込んだ学習支援システムの開発に取り組むものである.研究期間の初年度である2023年度は,計画どおり,主に授業実践データの収集と分析・可視化システムの開発に取り組んだ.授業実践データの収集では,知識創造モデルにもとづいて設計された協調学習教材を用意し,授業中の学習者のアイディアの変化と授業後の学習効果の視点について分析用データを収集した.分析・可視化システムの開発では,意味ネットワーク分析やトピックモデルといった分析方法と, Quantitative Ethnography(量的エスノグラフィー)の分析方法であるEpistemic network analysis(ENA)およびOrdered network analysis(ONA)を組み合わせたデータビジュアライゼーションに取り組んだ.また,音声や画像などの複数データを統合的に分析するマルチモーダルデータ分析に,教師が学習者の活動を観察して行う「見取り」のような質的な評価の視点を取り入れるための分析方法を検討した.その結果,マルチモーダルデータ分析に質的な視点を取り入れた方法が,数量的処理だけでは見いだすことの困難なグループでの活動の特徴を捉えることに有用であることを確認した.

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

2023年度計画のうち,授業実践データの収集については,実践フィールドの環境変化によって,収集できたデータが予定よりも少ない結果となった.一方で,分析・可視化システムの開発ではマルチモーダル分析の検討など,当初計画以上に進めることができた.これらの進捗状況を踏まえ,研究全体としては「おおむね順調に進展している」と判断した.

Strategy for Future Research Activity

2024年度は,2023年度から継続する実践データの収集および分析・可視化システムの開発に加え,提案する方法による支援を反映した実践的評価に取り組む.特に,国際会議にて多くのフィードバックが得られた質と量の総合的分析方法を中心に検討する予定である.
2025年度は,提案方法の評価により焦点を当て,その結果から得られたフィードバックにもとづき,本研究で提案する分析・可視化システムの改善に取り組む予定である.

Report

(1 results)
  • 2023 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2024 2023 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results)

  • [Int'l Joint Research] Monash University(オーストラリア)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Copenhagen(デンマーク)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Wisconsin-Madison(米国)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Journal Article] Time-shifting Method to Mitigate Discussion Stagnation and Promote SNS Collaboration2024

    • Author(s)
      Kondo Hideki、Tohyama Sayaka、Ohsaki Ayano、Yamada Masayuki
    • Journal Title

      Journal of Information Processing

      Volume: 32 Issue: 0 Pages: 139-149

    • DOI

      10.2197/ipsjjip.32.139

    • ISSN
      1882-6652
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Teaching Quantitative Ethnography as Data Science Education: How Novices Learned in Using Epistemic Network Analysis2023

    • Author(s)
      Ohsaki Ayano
    • Journal Title

      Advances in Quantitative Ethnography

      Volume: ー Pages: 486-500

    • DOI

      10.1007/978-3-031-47014-1_33

    • ISBN
      9783031470134, 9783031470141
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] HighNyammer Social Scanner: Continuous Visual Feed-back of Collaborative Community to Improve Collective Cognitive Responsibilities2023

    • Author(s)
      H. Kondo, S. Tohyama, A. Ohsaki, M. Yamada.
    • Journal Title

      International Journal of Learning Technologies and Learning Environments

      Volume: 6 Issue: 1 Pages: 1

    • DOI

      10.52731/ijltle.v6.i1.655

    • ISSN
      2434-0324, 2434-0332
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Integration of SCAT and ENA in Quantitative Ethnography2024

    • Author(s)
      Daisuke Kaneko, Ayano Ohsaki
    • Organizer
      14th International Conference on Learning Analytics & Knowledge (LAK24)
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Finding and Understanding an Impasse in Learning by Assembling with Epistemic Network Analysis2024

    • Author(s)
      Yusuke Hayashi, Ayano Ohsaki, Tatsuki Yamamoto, Tsukasa Hirashima
    • Organizer
      14th International Conference on Learning Analytics & Knowledge (LAK24)
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Computer-Supported Code Generation Using Stepwise Coding2024

    • Author(s)
      Ayano Ohsaki, Daisuke Kaneko
    • Organizer
      14th International Conference on Learning Analytics & Knowledge (LAK24)
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Combination of Computer and HumanAnalytics for Multimodal Learning Analysis in a Hackathon2024

    • Author(s)
      Ayano Ohsaki, Daniel Spikol, Zaibei Li
    • Organizer
      14th International Conference on Learning Analytics & Knowledge (LAK24)
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Network Analysis of Collaborative Prototyping from a Knowledge Creation Perspectiv2024

    • Author(s)
      Ayano Ohsaki, Yuanru Tan, Brendan Eagan, David Williamson Shaffer, Zachari Swiecki
    • Organizer
      14th International Conference on Learning Analytics & Knowledge (LAK24)
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 発話分析可視化ツールを利用したグループ学習での知識利用の評価2024

    • Author(s)
      大﨑理乃,笠井俊信
    • Organizer
      日本教育工学会2024年春季全国大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 学習者の行き詰まりの発見と理解のための再構成型学習環境と学習分析~単文統合型作問学習環境モンサクンを例として2024

    • Author(s)
      林雄介,大﨑理乃,山本樹,平嶋宗
    • Organizer
      人工知能学会 第100回 先進的学習科学と工学研究会(SIG-ALST)
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Supporting Collaborative Creation from Knowledge Building Perspective2023

    • Author(s)
      Ayano Ohsaki
    • Organizer
      The 3rd Annual Meeting of the International Society of the Learning Science
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] An Approach to Quantitative Ethnography with SCAT: the Use of Qualitative Data Analysis Method2023

    • Author(s)
      Daisuke Kaneko, Ayano Ohsaki
    • Organizer
      Fifth International Conference on Quantitative Ethnography
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「問い」の創造を支援する教育学習支援システムの要件検討2023

    • Author(s)
      大﨑理乃,近藤伸彦,米谷雄介,高橋聡
    • Organizer
      第48回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 授業動画分析・可視化システムを活用した教員養成授業の設計と実践2023

    • Author(s)
      笠井俊信,大﨑理乃,山田剛史, 阿内春生,永野和男
    • Organizer
      教育システム情報学会(JSiSE)2023年度 第3回研究会
    • Related Report
      2023 Research-status Report

URL: 

Published: 2023-04-13   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi