• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Talent development through non-formal science education and its educational capital

Research Project

Project/Area Number 23K17620
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionEhime University

Principal Investigator

隅田 学  愛媛大学, 教育学部, 教授 (50315347)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大島 まり  東京大学, 大学院情報学環・学際情報学府, 教授 (40242127)
河原 太郎  国立教育政策研究所, 国際研究・協力部, 国際調査専門職 (30782635)
千葉 和義  お茶の水女子大学, 基幹研究院, 教授 (70222130)
林 敏浩  香川大学, 情報化推進統合拠点, 教授 (90264142)
LASSILA ERKKI・TAPIO  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 助教 (70945360)
福本 晃造  琉球大学, 教育学部, 准教授 (80549816)
中山 迅  宮崎国際大学, 教育学部, 教授 (90237470)
鈴木 誠  北海道大学, 高等教育推進機構, 名誉教授 (60322856)
Project Period (FY) 2023-06-30 – 2026-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2023: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Keywords異才 / ノンフォーマルな科学教育 / 教育資本
Outline of Research at the Start

我が国では、「特定分野に才能を持つ子供」への教育は、学校外のノンフォーマルな文脈において、科学教育分野を中心に先行的に進みつつある。本研究は、東京、兵庫、愛媛、香川、沖縄をサイトとし、JSTグローバルサイエンスキャンパス、ジュニアドクター育成塾、APCGユースサミット、愛媛大学Kids Academiaに参加する子ども達及びその関連リソースを対象に、アクターネットワーク理論を援用して調査、分析を行い、①日本型「異才」を具象化すると共に、②「アクター」環境要因を抽出し、③教育資本のindexを独自に作成し、そのインパクトをモデル化し、④幼年期から青年期におけるその発達的ダイナミズムを探る。

Outline of Annual Research Achievements

我が国では、「特定分野に才能を持つ子供」への教育は、学校外のノンフォーマルな文脈において、科学教育分野を中心に先行的に進みつつある。本研究は、東京、兵庫、愛媛、香川、沖縄をサイトとし、JSTSTELLAプログラム、グローバルサイエンスキャンパス、ジュニアドクター育塾、APCG(Asia-Pacific Conference on Giftedness)ユースサミット、愛媛大学Kids Academiaに参加する子ども達及その関連リソースを対象に、アクターネットワーク理論を援用して調査、分析を行い、①「日本型異才」を具象化すると共に、②「アクター」環境要因を抽出し、③教育資本のindexを独自に作成し、そのインパクトをモデル化し、④幼年期から青年期におけるその発達的ダイナミズムを探ることを目的としている。
本年度は、東京、兵庫、愛媛、香川、沖縄において、JSTSTELLAプログラム、グローバルサイエンスキャンパス、ジュニアドクター育成塾事務局、APCGプレユースサミット、Kids Academiaを順調に実施し、広域から多くの子ども達を選抜し、そうした子どもたちを対象とした教材や教育アプローチを開発、試行し、予備的データの収集、分析を行うことができた。成果の一部を先行的に、The 2023 World Conference of World Council for Gifted and Talented Children等、国内外の関連学会等で発表した。さらに12月にInternational Symposium on Teacher Training and Professional Development for the Education of the Gifted and Talented in the Asia-Pacific Regionを開催し、香港、台湾、韓国、シンガポール、オーストラリアの関連研究者と意見交換を才能教育を取り巻く海外の環境要因の状況について知見を得ることができた。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

東京、兵庫、愛媛、香川、沖縄において、JSTSTELLAプログラム、グローバルサイエンスキャンパス、ジュニアドクター育成塾事務局、APCGプレユースサミット、Kids Academiaを順調に実施し、多くの子ども達を選抜し、そうした子どもたちを対象とした教材や教育アプローチを開発、試行し、予備的データの収集、分析を行うことができた。一部、国内外の学会等で公表することもできた。これらは、本研究の目的の一つ目である、①「日本型異才」を具象化するための貴重な基礎資料となる。関連して、本研究の目的の二つ目である、②「アクター」環境要因の抽出を進めており、令和6年度に、目標②の完成と③への移行へスムーズに着手できる。

Strategy for Future Research Activity

令和5年度に引き続き、東京、兵庫、愛媛、香川、沖縄において、JSTSTELLAプログラム、グローバルサイエンスキャンパス、ジュニアドクター育成塾事務局、APCGユースサミット、Kids Academiaを実施し、多くの子ども達を選抜し、そうした子どもたちを対象とした教材や教育アプローチを開発、実践し、データの収集、分析を行う。なおAPCGユースサミットについては、令和6年度は国際サミットを予定しており、「日本型異才」を具象化する貴重な補足資料となる。それらのデータを含めて、「アクター」環境要因に関する仮説を設定し、教育資本のindexの予備的作成までを本年度の推進目標とする。

Report

(1 results)
  • 2023 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2024 2023 Other

All Journal Article (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 5 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (1 results) Remarks (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] Metaphorical Perceptions of STEAM Education2023

    • Author(s)
      Sabong, V., & Sumida, M.
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 38 Issue: 1 Pages: 31-34

    • DOI

      10.14935/jsser.38.1_31

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2023-11-04
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The significance of assembling Gifted children in a non-formal context; a case study of APCG 2024 Pre-Youth Summit2023

    • Author(s)
      Onwukeme, I. A., Segura, C. I. S., & Sumida, M.
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 38 Issue: 1 Pages: 35-38

    • DOI

      10.14935/jsser.38.1_35

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2023-11-04
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Basic Study on Competence-based Life Science Education for Young Children:2023

    • Author(s)
      大貫 麻美・鈴木 誠
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 63 Issue: 3 Pages: 513-526

    • DOI

      10.11639/sjst.A21002

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Effect of Game-based Learning on Student’s Conceptual Change in Bioaccumulation and Biomagnification2023

    • Author(s)
      Wichaidit, S, & Sumida, M
    • Journal Title

      Science Education International

      Volume: 342023 Issue: 4 Pages: 262-273

    • DOI

      10.33828/sei.v34.i4.2

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Cognitive and Behavioral Development in Young Children by Science Education Program2023

    • Author(s)
      福本 晃造、小林 理気、宮国 泰史、杉尾 幸司
    • Journal Title

      琉球大学教育学部紀要

      Volume: 102 Issue: 102 Pages: 139-144

    • DOI

      10.24564/0002019699

    • ISSN
      1345-3319
    • URL

      https://u-ryukyu.repo.nii.ac.jp/records/2019699

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本とフィンランドの理科教科書比較研究 -小学校生物領域における学びの構成と問いの比較を通して-2023

    • Author(s)
      手代木英明・ErkkiT.Lassila・鈴木誠
    • Journal Title

      生物教育

      Volume: 64 Pages: 82-93

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高校生の生命観に関する基礎的研究-「生命」と「生物」の捉え方の分析-2023

    • Author(s)
      金本吉泰、鈴木誠
    • Journal Title

      生物教育

      Volume: 64 Pages: 94-102

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Results of science activities in childhood: focusing on ‘thinking’ and ‘hypothesis setting’ on the theme of ‘Genes’2023

    • Author(s)
      Arai, S, Sumida, M
    • Organizer
      The 23rd Conference of Pacific of Early Childhood Education Research Association
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Fostering creativity and innovation beyond perfectionism in gifted children: a "-1" science experiment designed to fail in the early years2023

    • Author(s)
      Sumida, M
    • Organizer
      The 2023 World Conference of World Council for Gifted and Talented Children
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Transformation of Young Children's Minds, Lives, and Society through Science, Technology, Engineering, Art, and Mathematics (STEAM): Playing with ‘Paper’2023

    • Author(s)
      Sumida, M
    • Organizer
      The 31st European Early Childhood Education Research Association Annual Conference
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] STE(A)M が切り拓く科学教育の可能性2023

    • Author(s)
      隅田学
    • Organizer
      日本科学教育学会第47回年会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Metaphorical Perceptions of STEAM Education: Insights from Japanese Prospective Mathematics and Science Teachers2023

    • Author(s)
      Sabong, V, Sumida, M
    • Organizer
      2023年度第1回日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] The significance of assembling Gifted children in a non-formal context; a case study of APCG 2024 Pre-Youth Summit2023

    • Author(s)
      Onwukeme, I. A, Sanchez, C. I, Sumida, M
    • Organizer
      2023年度第1回日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Teacher Training and Professional Development for Education of Gifted learners and Guidelines for them in STEM fields2023

    • Author(s)
      Sumida, M
    • Organizer
      International Symposium on Teacher Training and Professional Development for the Education of the Gifted and Talented in the Asia-Pacific Region
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 化学実験教室を通じた幼児の意識・行動変容と教育環境2023

    • Author(s)
      福本晃造、小林理気、宮国泰史、梅田雄飛、杉尾幸司
    • Organizer
      令和4年度日本理科教育学会九州支部大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] サスティナビリティ・コンピテンシーの基盤を培う 幼児向け STEAM 教育の検討:指定討論者2023

    • Author(s)
      鈴木誠
    • Organizer
      日本理科教育学会第71回全国大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 海洋プラスチックごみ問題について学ぶ授業コンテンツの開発と実践 カネカ生分解性バイオポリマー Green Planet@を教材として2023

    • Author(s)
      里浩彰、榎戸三智子、千葉和義
    • Organizer
      日本理科教育学会第 73 回全国大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 自分ごととして考える「台風と防災」の学習の実践2023

    • Author(s)
      貞光千春、渥美恵子、田中千尋、里浩彰、筆保弘徳、千葉和義
    • Organizer
      日本理科教育学会第 73 回全国大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 産学協働による海洋教育プログラムの開発と実践 体験的な学びを通じて海洋環境問題を考える特別授業2023

    • Author(s)
      榎戸三智子、里浩彰、千葉和義
    • Organizer
      日本理科教育学会第 73 回全国大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] あの授業だけは取るな!-「解のない世界で活躍できる究極の学びとは何か?」-2024

    • Author(s)
      鈴木誠
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      共同文化社
    • ISBN
      9784877394004
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Remarks] 子どものもっと!に応えるKIDS ACADEMIA

    • URL

      https://kids-academia.com/

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Funded Workshop] International Symposium on Teacher Training and Professional Development for the Education of the Gifted and Talented in the Asia-Pacific Region2023

    • Related Report
      2023 Research-status Report

URL: 

Published: 2023-07-04   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi