• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Interdisciplinary Study on Comprehensive Support for Asian Students Studying Abroad in Japan

Research Project

Project/Area Number 23K20472
Project/Area Number (Other) 21H00537 (2021-2023)
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund (2024)
Single-year Grants (2021-2023)
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionKanazawa University

Principal Investigator

太田 亨  金沢大学, 国際日本研究センター, 教授 (40303317)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 安 龍洙  茨城大学, 人文社会科学野, 教授 (80361286)
村岡 貴子  大阪大学, 国際教育交流センター, 教授 (30243744)
金 蘭美  横浜国立大学, 国際戦略推進機構, 准教授 (50757292)
佐々木 良造  静岡大学, 国際連携推進機構, 特任准教授 (50609956)
藤田 清士  大阪大学, 大学院工学研究科, 教授 (00283862)
菊池 和徳  大阪大学, 大学院理学研究科, 講師 (40252572)
有川 友子  大阪大学, 国際教育交流センター, 教授 (30271448)
ライアン 優子  静岡大学, 国際連携推進機構, 准教授 (40615340)
栗原 由加  神戸学院大学, グローバル・コミュニケーション学部, 教授 (50733482)
眞住 優助  金沢大学, GS教育系, 准教授 (50747582)
寺井 智之  大阪大学, 大学院工学研究科, 講師 (20346183)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2026-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥17,030,000 (Direct Cost: ¥13,100,000、Indirect Cost: ¥3,930,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2024: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2023: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2022: ¥5,460,000 (Direct Cost: ¥4,200,000、Indirect Cost: ¥1,260,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsアジア圏留学生 / 留学生活 / 学修観 / キャリア形成 / 総合的支援
Outline of Research at the Start

本研究は、外国人高度材育成・活用の観点から、アジア圏留学生を対象に、(1)日本の大学への受入れ、(2)在学中の支援及び就職支援、(3)卒業後のキャリア形成について、連続的かつトータルに支援する総合的教育システム構築を試み、現状とその課題を検証する。具体的には、日本の高等教育機関に在籍する外国人留学生の9 割超を占める、中国、ベトナム、ネパール、韓国、台湾、インドネシア、ミャンマー、タイ、マレーシア等の留学生に関する上記3プロセスを全体的にカバーするため、予備教育、専門教育、アドバイジング、キャリア教育に関する学際的な共同研究体制をとり、留学生への総合的・連続的な教育支援システムを構築する。

Outline of Annual Research Achievements

日本国内及びアジア圏の複数地域の高等教育機関に対して実施した本調査(文献、アンケート及びインタビュー等)を学会・研究会で口頭発表するとともに、論文として積極的に公表した。
調査は、1) アジア圏当該国・地域における高大接続、大学・大学院入試制度について、2) 母語や日本語を含む言語学習、専門教科の内容について、3) 日本留学中の学修・生活・論文執筆上の困難点と就職活動状況について、4) 卒業・修了後の進路やキャリアパスに関する内容について、4つの小グループに分かれて行った。
(1)「研究全体の監修と留学生政策提言」グループでは、留学生政策に関する情報収集を積極的に進めた。また、前科研(16H03434)の成果となる書籍『日本で学ぶ理工系留学生』(ココ出版)を韓国語に翻訳して韓国で出版する計画を立案した。
(2)「留学生へのアカデミック・ジャパニーズ・教育連携」グループでは、留学生における論理的思考力養成教育の実践、留学生の日本語メール文の問題点と指導法の検討、留学生に対する多読教育の実践的研究、留学生のライティングに関する研究成果を口頭発表と論文で公表した。
(3)「留学生教育・アドバイジング・学修支援」グループでは、コロナ禍後における日本人と留学生の留学観に関する論文の公表、東南アジア諸国の高校で学習する物理内容を精査するための準備的研究、インドネシア人元留学生追跡調査に関する研究を行った。
(4)「留学生の就職・キャリア・人材定着」グループでは、留学生におけるアルバイトを通じた就職活動の学びに関する研究、文系留学生のインターンシップ教育に関する研究、日本における留学生の労働市場への受入れに関する研究、アジア圏留学生の卒業後のキャリア形成に関する研究調査を行い、口頭発表、論文発表を積極的に行なった。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

5年間の研究期間のうち研究3年目の中間年にあたる。コロナ禍が一応の収束をみて国内外への渡航制限がほぼ撤退されたことにより、学会への参加あるいは発表、現地へ出向いてのフィールド調査がほぼコロナ禍以前と同じように行えるようになった。それにより、学会発表及び論文発表数が前年に比べ大幅に増加した。そのような理由から、研究3年目の2023年度の研究進捗状況を「おおむね順調に進展している」と自己評価する。

Strategy for Future Research Activity

2024年度(本格的な調査・研究3年目)は、2023年度の本調査(同調査・研究2年目)を受け、1) アジア圏当該国・地域における高大接続と大学・大学院の教育制度、2) 母語や日本語を含む言語学習と専門教科の内容、3) 日本留学中の学修・生活・論文執筆上の困難点や就職活動状況、4) 卒業・修了後の進路やキャリアパスに関する内容に関しての調査研究を継続的に進展させ、得られた成果を口頭発表や論文発表の形で公表する。
調査・研究は、引き続き、(1)研究全体の監修及び留学生政策提言グループ、(2)留学生へのアカデミックジャパニーズ・教育連携グループ、(3)留学生教育・アドバイジング・在学時学修支援グループ、(4)留学生の就職・キャリア・人材定着グループに分かれて行う。
(1)グループは、総合的な支援・教育への全体像を明確化するため、国内及び東アジアや東南アジア諸国の留学政策機関やキーパーソンとの連携を図り、情報収集を積極的に行うことで、一貫した教育連携への提言試案作成を目指す。(2)グループは、留学生にとっての日本留学試験の日本語、ライティング、論理的思考力をめぐる課題についての研究に継続的に取り組み、問題点の整理を図る。(3)グループは、留学生受け入れのマッチングやアドバイジング、及び日本人学生及び留学生の留学観に関する問題を検討し整理する。(4)グループは、留学生のキャリア教育とインターンシップ教育、及びそれらの教育をめぐる諸問題に関する調査研究を引き続き行う。

Report

(3 results)
  • 2023 Annual Research Report
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • Research Products

    (85 results)

All 2024 2023 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (6 results) Journal Article (35 results) (of which Int'l Joint Research: 9 results,  Peer Reviewed: 23 results,  Open Access: 32 results) Presentation (34 results) (of which Int'l Joint Research: 10 results,  Invited: 7 results) Book (2 results) Remarks (8 results)

  • [Int'l Joint Research] 韓国教育部国立国際教育院/高麗大学校(韓国)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] インドネシア教育大学/バンドン工科大学/カリマンタン工科大学(インドネシア)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] サイアム大学(タイ)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 慶熙大学(韓国)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 国立ハンバッ大学校(韓国)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] サイアム大学(タイ)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 文系外国人留学生のためのインターンシップ実施方法の提案-教育現場と企業の事情に合わせた連携、実施方法の工夫-2024

    • Author(s)
      栗原由加
    • Journal Title

      神戸学院大学グローバル・コミュニケーション学会紀要

      Volume: 9 Pages: 83-91

    • DOI

      10.32129/0002000081

    • ISSN
      2423-9704
    • URL

      https://kobegakuin.repo.nii.ac.jp/records/2000081

    • Year and Date
      2024-03-31
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Literature Review on Pre-departure Preparation Programmes for Students Sent by the Malaysian Government to Study in Japan.2024

    • Author(s)
      佐々木 良造
    • Journal Title

      静岡大学国際連携推進機構紀要

      Volume: 6 Pages: 21-33

    • DOI

      10.14945/0002000202

    • ISSN
      13471260
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/2000202

    • Year and Date
      2024-02-20
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日韓共同理工系学部留学生事業(日韓プログラム)キャリア追跡調査ーインタビュー調査の分析を中心としてー2024

    • Author(s)
      太田亨
    • Journal Title

      留学生交流・指導研究

      Volume: 26 Pages: 27-40

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日韓共同高等教育留学生交流事業(日韓プログラム第3 次事業)活性化への取組み2024

    • Author(s)
      太田亨
    • Journal Title

      留学生交流・指導研究

      Volume: 26 Pages: 81-82

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Transformation of Perspectives on Japanese Language Learning in Malaysian Government-Sponsored Exchange Students ~Comparing Pandemic Online and Post-pandemic Face-to-Face Classes~2024

    • Author(s)
      安龍洙・太田亨
    • Journal Title

      金沢大学国際機構紀要

      Volume: 6 Issue: 6 Pages: 1-15

    • DOI

      10.24517/0002000524

    • ISSN
      2434-852X
    • URL

      https://kanazawa-u.repo.nii.ac.jp/records/2000524

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] COVID-19パンデミック後の留学生による日本留学観:PAC分析による質的検討2024

    • Author(s)
      石鍋浩・安龍洙
    • Journal Title

      茨城大学全学教育機構論集グローバル教育研究

      Volume: 7 Pages: 83-96

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] オンライン韓国語研修に参加した日本人学生の韓国観に関する一考察2024

    • Author(s)
      高柳有希・安龍洙・全成燁
    • Journal Title

      茨城大学全学教育機構論集グローバル教育研究

      Volume: 7 Pages: 1-12

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] ベトナム人留学生は日本社会をどのように捉えているか2024

    • Author(s)
      松田勇一・安龍洙・アントン・アンドレエフ
    • Journal Title

      宇都宮共和大学シティライフ学研究

      Volume: 25 Pages: 13-30

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 留学生と日本人学生の多文化共生社会に対する意識―PAC分析による質的検討―2024

    • Author(s)
      石鍋浩・安龍洙
    • Journal Title

      東大阪大学短期大学部教育研究紀要

      Volume: 21 Pages: 1-15

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 大学院生における論文執筆上の困難点と課題―タイの大学院生への質問紙調査から―2024

    • Author(s)
      Soysuda Na Ranong・村岡貴子
    • Journal Title

      大阪大学国際教育交流センター研究論集 多文化社会と留学生交流

      Volume: 28 Pages: 35-45

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] メール文における読み手配慮表現の指導について ―作文支援システム『さくらだより』の基礎データの分析から―2024

    • Author(s)
      金蘭美・金庭久美子
    • Journal Title

      ときわの杜論叢

      Volume: 11

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Views Held by Chinese Faculty Members at Chinese Universities about Teaching Writing as a Part of Graduation Thesis Supervision : From Interviews with Nine Faculty Members at Key Universities2023

    • Author(s)
      村岡貴子・阿部新・中島祥子
    • Journal Title

      多文化社会と留学生交流 : 大阪大学国際教育交流センター研究論集

      Volume: 27 Pages: 103-113

    • DOI

      10.18910/90850

    • ISSN
      13428128
    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Beliefs Held by Japanese Native Speaker Faculty Members at Chinese Universities about Teaching Writing : From Interviews with Four Professors2023

    • Author(s)
      中島 祥子・村岡 貴子・阿部 新
    • Journal Title

      多文化社会と留学生交流 : 大阪大学国際教育交流センター研究論集

      Volume: 27 Pages: 115-125

    • DOI

      10.18910/90851

    • ISSN
      13428128
    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Basic Research on Sino-Vietnamese Words in the National Examination for Care Workers2023

    • Author(s)
      ファン ティ ミィ ロアン、佐々木 良造、比留間 洋一、道上 史絵
    • Journal Title

      外国語教育のフロンティア

      Volume: 6 Pages: 91-105

    • DOI

      10.18910/91031

    • ISSN
      24339636
    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Practice Report of Online Project Internship:Developing a Flexible Internship Implementation Model2023

    • Author(s)
      栗原由加
    • Journal Title

      神戸学院大学グローバル・コミュニケーション学会紀要 = Journal of Global Communication Studies

      Volume: 8 Pages: 103-116

    • DOI

      10.32129/00000259

    • ISSN
      2423-9704
    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1660/00000259/

    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Long-Term Influences of Graduate Studies Abroad: Learning from the Experiences of Overseas-Educated Indonesians Engaged in Non-Academic Careers2023

    • Author(s)
      ARIKAWA, Tomoko
    • Journal Title

      Universal Journal of Educational Research

      Volume: 11(7) Issue: 7 Pages: 126-136

    • DOI

      10.13189/ujer.2023.110702

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] How does post-study employment policy for international students create "skilled" migrants? The case of Japan2023

    • Author(s)
      Yusuke Mazumi
    • Journal Title

      International Migration

      Volume: 61(6) Issue: 6 Pages: 295-311

    • DOI

      10.1111/imig.13176

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Career Tracking Survey of the Japan-Korea Joint Undergraduate Program for Science and Engineering Students (The Japan-Korea Program) - Survey Summary and Analysis of the Results -2023

    • Author(s)
      太田 亨・眞住優助
    • Journal Title

      金沢大学国際機構紀要

      Volume: 5 Pages: 1-23

    • DOI

      10.24517/00069309

    • URL

      https://kanazawa-u.repo.nii.ac.jp/records/63073

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本人大学生はオンラインでの韓国語研修をどのように捉えているか2023

    • Author(s)
      高柳有希・安龍洙
    • Journal Title

      茨城大学全学教育機構論集グローバル教育研究

      Volume: 6 Pages: 1-10

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] COVID-19 感染拡大下における交換留学生の対日観の質的検討:オンライン授業の課題2023

    • Author(s)
      石鍋浩・安龍洙
    • Journal Title

      茨城大学全学教育機構論集グローバル教育研究

      Volume: 6 Pages: 23-36

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] プレゼンテーション授業改善のための取り組み ―インプットとしての多読学習材活用の提案―2023

    • Author(s)
      ウィパーウィー シースラパーノン・佐々木良造
    • Journal Title

      タイ日研究ネットワークThailand研究論集

      Volume: 4 Pages: 1-10

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Which International Students Want to Find Employment Locally? An Analysis of the Effect of Residence in Large Cities, Japanese Ability, and Living with Family Members2022

    • Author(s)
      眞住 優助、岸田 由美、MAZUMI Yusuke、KISHIDA Yumi
    • Journal Title

      金沢大学人間科学系研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Human Sciences Kanazawa University

      Volume: 14 Pages: 1-19

    • DOI

      10.24517/00065778

    • ISSN
      1883-5368
    • URL

      http://hdl.handle.net/2297/00065778

    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Issues in Conversational Business Japanese Education: Case Analysis of Internship Reports2022

    • Author(s)
      栗原由加・吉兼奈津子
    • Journal Title

      神戸学院大学グローバル・コミュニケーション学会紀要

      Volume: 7 Pages: 73-80

    • DOI

      10.32129/00000202

    • ISSN
      2423-9704
    • URL

      https://kobegakuin.repo.nii.ac.jp/records/232

    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Case Study of Vietnamese Care Worker Students’ Use of Sino-Vietnamese Words in the Reading Process of National Examination Questions for Care Workers2022

    • Author(s)
      PHAN THI MY LOAN, 道上史絵, 比留間洋一
    • Journal Title

      静岡大学国際連携推進機構紀要

      Volume: 4 Pages: 1-15

    • DOI

      10.14945/00028598

    • NAID

      120007190735

    • ISSN
      13471260
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/13686

    • Year and Date
      2022-02-09
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] メール文に見られる用件の切り出し方の比較 ― タスクの種類および使用表現に注目して―2022

    • Author(s)
      金蘭美,金庭久美子,金玄珠
    • Journal Title

      日本語教育研究

      Volume: 59 Pages: 105-117

    • DOI

      10.21808/kjje.59.07

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 複言語コミュニティの子どもたちのキャリア発達―PAC分析を手がかりに―2022

    • Author(s)
      佐々木良造・吹原豊・助川泰彦
    • Journal Title

      日本語研究

      Volume: 42 Pages: 1-18

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 留学生は地域社会でどのようなつながりを得ているのか -日本における全国調査の結果から-2022

    • Author(s)
      岸田由美・眞住優助・大澤脩司
    • Journal Title

      異文化間コミュニケーション

      Volume: 25 Pages: 135-150

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] メール文に見られる条件表現「なら」の使用について―メールの発信・返信別に 注目して―2022

    • Author(s)
      金蘭美
    • Journal Title

      ときわの杜論叢

      Volume: 9

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 中国の大学における日本語専攻の学生と教員が抱くライティング学習と教育に関するビリーフ -学生と教員の違いを中心に-2022

    • Author(s)
      阿部新・中島祥子・村岡貴子
    • Journal Title

      大阪大学国際教育交流センター研究論集

      Volume: 26 Pages: 73-84

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本語教員養成におけるティーチング・ポートフォリオの可能性―省察を促すツールとしての検討―2021

    • Author(s)
      鴈野恵・佐々木良造・香月裕介
    • Journal Title

      日本語教育研究

      Volume: 57 Pages: 5-20

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Difficulties of Undergraduate International Students in Reading Japanese Paperback Books2021

    • Author(s)
      逢坂 里恵、佐々木 良造
    • Journal Title

      The journal of Japanese Language Education Methods

      Volume: 28 Issue: 1 Pages: 8-9

    • DOI

      10.19022/jlem.28.1_8

    • NAID

      130008139484

    • ISSN
      1881-3968, 2423-9909
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Report on the Reading Speed of Japanese Language Learners2021

    • Author(s)
      佐々木 良造
    • Journal Title

      The journal of Japanese Language Education Methods

      Volume: 28 Issue: 1 Pages: 90-91

    • DOI

      10.19022/jlem.28.1_90

    • NAID

      130008139509

    • ISSN
      1881-3968, 2423-9909
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Report of an Extensive Reading Activity in an Online Japanese Course in Thailand2021

    • Author(s)
      シースラパーノン ウィパーウィー、佐々木 良造
    • Journal Title

      The journal of Japanese Language Education Methods

      Volume: 28 Issue: 1 Pages: 30-31

    • DOI

      10.19022/jlem.28.1_30

    • NAID

      130008139447

    • ISSN
      1881-3968, 2423-9909
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] How Are Part-Time Laboring International Students Incorporated into Host Labor Markets after Graduation? The Case of South and Southeast Asians in Japan2021

    • Author(s)
      Mazumi, Yusuke
    • Journal Title

      Japanese Studies

      Volume: 41 Issue: 2 Pages: 201-209

    • DOI

      10.1080/10371397.2021.1941824

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Usage of &quotNara&quot in Outgoing and Reply Email2021

    • Author(s)
      金蘭美・金庭久美子
    • Journal Title

      The journal of Japanese Language Education Methods

      Volume: 28 Issue: 1 Pages: 22-23

    • DOI

      10.19022/jlem.28.1_22

    • NAID

      130008139441

    • ISSN
      1881-3968, 2423-9909
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 日韓共同高等教育留学生交流事業(日韓プログラム第3次事業)活性化への取組み2024

    • Author(s)
      太田亨
    • Organizer
      第12回COISAN留学生交流・指導研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 理工系大学院における英語プログラムの留学生の日本語学習の位置づけとその意義-キャリア形成を視野に-2024

    • Author(s)
      卓妍秀・村岡貴子・福良直子・和嶋雄一郎
    • Organizer
      第26回専門日本語教育学会研究討論会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] タイの大学院生の研究活動における論文執筆上の困難点と課題―支援に必要な視点を探る―2024

    • Author(s)
      村岡貴子・Soysuda Na Ranong
    • Organizer
      第1回タイ国日本語教育国際シンポジウム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] メール文における連用中止形の使用状況2024

    • Author(s)
      金蘭美・金庭久美子
    • Organizer
      第62回日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 特定の読み手が存在する書き言葉タスクにおけるフィードバックの方法―作文支援システム『さくらだより』のフィードバックを例に―2024

    • Author(s)
      金蘭美
    • Organizer
      第49回韓国日本語学会春季国際学術大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本留学試験読解問題における出現漢字の分析―非漢字圏進学希望者への支援を目的として―2024

    • Author(s)
      林希和子
    • Organizer
      第26回専門日本語教育学会研究討論会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 留学生の日本就職の現在2024

    • Author(s)
      眞住優助
    • Organizer
      ビジネス日本語研究会第36回研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「技能移民」が包括的カテゴリーになるときー日本における外国人留学生の階層化された労働市場への参入2024

    • Author(s)
      眞住優助
    • Organizer
      国際社会学ワークショップ「移民受入れ国-送出し国の政策相互連関」
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学院留学生向けの日本語論文執筆に関する教育と研究指導2023

    • Author(s)
      村岡貴子
    • Organizer
      同志社大学経済学研究科FD研修会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] メール文を通した読み手配慮表現の学習―作文支援システム『さくら』を用いて―2023

    • Author(s)
      金蘭美・金庭久美子・金玄珠
    • Organizer
      韓国日語日文学会夏季国際学術大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] メール文に見られる読み手配慮表現の誤用の傾向―作文支援システム『さくらだより』の基礎データより―2023

    • Author(s)
      金蘭美・金庭久美子
    • Organizer
      第61回日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Enhancing Employment Prospects of International University Students in Japan2023

    • Author(s)
      RYAN, Yuko
    • Organizer
      スペイン国立通信教育大学:大学におけるキャリア支援国際会議
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How do international students navigate their journey towards finding employment in Japan?2023

    • Author(s)
      RYAN, Yuko
    • Organizer
      13th Biennial Conference of Comparative Education Society
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] これからの留学生採用~就職先人気企業の共通点~2023

    • Author(s)
      栗原由加
    • Organizer
      大阪商工会議所「外国人留学生採用支援セミナー」
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ベトナム人介護留学生のための専門漢字語彙学習教材の開発2023

    • Author(s)
      佐々木良造・PHAN THI MY LOAN・比留間洋一・道上史絵・天野ゆかり
    • Organizer
      専門日本語教育学会研究討論会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 作文支援システム「さくら」の開発―フィードバック方法の改善―2023

    • Author(s)
      金蘭美・金庭久美子・川村よし子
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学での学習・研究活動に必要な書記言語コミュニケーションの世界-アカデミック・ライティングの実践と教育のために-2022

    • Author(s)
      村岡貴子
    • Organizer
      華南師範大学国家級一流学科建設(日語考査)教学研討会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 学習者と教員の背景要因がアカデミックな日本語教育に及ぼす影響-ビリーフ・学習プロセス・学習環境の観点から狭義の言語能力育成を超えて-2022

    • Author(s)
      村岡貴子・阿部新・脇田里子・池田隆介・大島弥生
    • Organizer
      2022年度日本語教育学会秋季大会パネルセッション
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 移住第二世代の青年期キャリア形成―PAC分析を手がかりに―2022

    • Author(s)
      佐々木良造・吹原豊・助川泰彦
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 介護福祉士国家試験の問題文理解に対する漢越語利用の有効性 ―ベトナム人技能実習生の事例―2022

    • Author(s)
      ファン ティミーロアン・道上史絵・比留間洋一・佐々木良造・天野ゆかり
    • Organizer
      アジア人材還流学会ハノイ国際セミナー2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本国内の日本語学校における多読実施状況調査2022

    • Author(s)
      佐々木良造・香月裕介・鴈野恵
    • Organizer
      2022年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 静岡大学の産官学連携による留学生の日本就職に向けた教育・支援2022

    • Author(s)
      ライアン優子
    • Organizer
      「地域の国際化と活性化を推進する 留学生キャリア形成・地域定着促進プロジェクト」シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Career Preparation Through Part-time Jobs: Study on Informal Learning of International Students of Professional Training Colleges in Japan2022

    • Author(s)
      佐藤由利子・ライアン優子
    • Organizer
      ドイツ 比較職業・訓練教育 研究所( G.R.E.A.T.)第4回研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 就労外国人材受け入れの現状と課題―企業の日本人、就労外国人、日本語教師の視点から2022

    • Author(s)
      堀井惠子・淺海一郎・栗原由加
    • Organizer
      アジア人材還流学会ハノイ国際セミナー2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本で就職する外国人留学生の増加要因の考察―「技能移民」の社会的構築の観点から2022

    • Author(s)
      眞住優助
    • Organizer
      日本社会学会年次大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 「日本語で学ぶ論理」が目指す「論理」の教育実践2022

    • Author(s)
      太田亨
    • Organizer
      金沢大学における日本語教育の研究・教育・実践
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 企業と留学生が協力して作る語彙学習教材2022

    • Author(s)
      栗原由加
    • Organizer
      第32回ビジネス日本語研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 留学生のキャリア教育2022

    • Author(s)
      ライアン優子
    • Organizer
      日本キャリア教育学会 関東地区部会2021年度第4回研修会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 大学での学習・研究活動に必要なアカデミック・ライティング教育の可能性と課題2022

    • Author(s)
      村岡貴子
    • Organizer
      G-Navi シンポジウム/第41回神戸大学国際教育総合センターコロキアム
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 意味のスキルと準合法性の関係性の考察-日本における外国人留学生を事例に-2021

    • Author(s)
      眞住優助
    • Organizer
      第94回日本社会学会大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師指導方式のインターンシップの開発と効果2021

    • Author(s)
      栗原由加
    • Organizer
      日本インターンシップ学会第22回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Malaysian students' study and post-graduation careers in Japan2021

    • Author(s)
      Yuko Ryan
    • Organizer
      The Joint Conference of The 19th International Research Conference in Asia of The Academy of Human Resource Development & The 13th Conference of The Asian Regional Association for Career Development
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] メール文に見られる用件の切り出し方について2021

    • Author(s)
      金蘭美・金庭久美子・金玄珠
    • Organizer
      韓国日語教育学会第40回国際学術大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中国の大学における日本語専攻の学生と教員が抱くライティング学習と教育に関するビリーフ -学生と教員の違いを中心に-2021

    • Author(s)
      阿部新・中島祥子・村岡貴子
    • Organizer
      2021年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 日本で学ぶ理工系留学生 教育・研究・留学生活2023

    • Author(s)
      太田亨・安龍洙・村岡貴子・門倉正美(編)
    • Total Pages
      317
    • Publisher
      ココ出版
    • ISBN
      9784866760643
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 大学院留学生への研究支援と日本語教育2023

    • Author(s)
      村岡貴子(編著)
    • Total Pages
      277
    • Publisher
      ココ出版
    • ISBN
      9784866760650
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 『向学新聞』対談記事(第7回)「重視する点は知識ではなく、培ってきたこと」(栗原由加)

    • URL

      https://ifsa.jp/index.php?202304-21

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 『向学新聞』対談記事(第8回)「地域連携の中での留学生支援」(栗原由加)

    • URL

      https://ifsa.jp/index.php?202307-21

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 『向学新聞』対談記事(第9回) 「インクルージョンについて考える」(栗原由加)

    • URL

      https://ifsa.jp/index.php?202310-21

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 『向学新聞』対談記事(第10回)「中小企業のマッチング」(栗原由加)

    • URL

      https://ifsa.jp/index.php?202401-21

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 『向学新聞』対談記事(第三回)

    • URL

      https://ifsa.jp/index.php?kougaku-shimbun202204ht11

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 『向学新聞』対談記事(第四回)

    • URL

      https://ifsa.jp/index.php?kougaku-shimbun202207ti11

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 『向学新聞』対談記事(第五回)

    • URL

      http://ifsa.jp/index.php?kougaku-shimbun202210ct11

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 『向学新聞』対談記事(第六回)

    • URL

      http://ifsa.jp/index.php?kougaku-shimbun202301ms11

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi