• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Establishing a Teaching and Evaluation System of English Speaking Proficiency Based on CEFR-J

Research Project

Project/Area Number 23K20475
Project/Area Number (Other) 21H00540 (2021-2023)
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund (2024)
Single-year Grants (2021-2023)
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionTokyo University of Foreign Studies

Principal Investigator

吉冨 朝子  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (40272611)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 投野 由紀夫  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (10211393)
周 育佳  東京外国語大学, 世界言語社会教育センター, 准教授 (40771944)
根岸 雅史  東京外国語大学, 世界言語社会教育センター, 教授 (50189362)
王 ウェイトン  東京外国語大学, 世界言語社会教育センター, 講師 (80867862)
清田 顕子  東京外国語大学, 世界言語社会教育センター, 講師 (41000425)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥17,160,000 (Direct Cost: ¥13,200,000、Indirect Cost: ¥3,960,000)
Fiscal Year 2024: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Keywords英語スピーキング能力 / 指導・評価システム / CEFR-J
Outline of Research at the Start

本研究は、大学における英語スピーキング能力の育成を目指して、入学から卒業までの期間にわたり、CEFR-Jに準拠した体系的な指導と多面的な評価を一体化したシステムを拡充することを目的とする。具体的には、独自開発した大学入試用のスピーキングテストの大規模実施と検証を行い、プレースメントテストとしての利用可能性も検討することで、CEFR-Jに準拠した、より効果的なスピーキング能力評価の実現を目指す。在学中の学習支援においても、CEFR-Jに準拠したタスクを開発・実施し、スピーキング指導と評価の効果を検証した結果を、次のタスク開発および評価指標の修正に生かす循環を体系化する。

Outline of Annual Research Achievements

①独自のスピーキングテストの妥当性検証について:スピーキングテスト(BCT-S)の内容妥当性を検証するために、英語授業のシラバス分析を通して、受験者の入学後の目標言語使用領域を調べた。頻繁に行われる授業活動が、グループディスカッションとプレゼンテーションであった結果から、やりとりスキルを引き出すように、テストタスクの開発を検討するが必要があることがわかった。また、BCT-Sの基準関連妥当性を検証するために、CEFR-Jとの関連性を探った。質的分析を通して、CEFR-JのCAN-DO記述がBCT-Sのタスクとの類似性がある程度特定できたが、538名の受験者のスピーキングCAN-DO記述に基づく自己評価とBCT-Sの結果との相関は弱いものであったことから、BCT-Sは「準備時間・視覚補助がある教室活動」や「実生活の活動」を対象とするCEFR-Jとの間に、一致していない部分が大きいことが示唆された。
②学習支援におけるタスクおよび評価の精緻化のための調査:英語学習支援センター(ELC)の過去10年分のライティング・データをCEFRレベル別スコアを付した形式で英語コーパス化に取り組んだ。このコーパスに基づき、CEFRレベル・トピック別のライティング・パフォーマンスの分析を行った。さらにスピーキング・データのコーパス化も進めた。CEFRレベル評価を付与したELCで採取した英語ライティングおよびスピーキング・テストの結果から、テキスト特性の特徴分析を行った。また、CEFR-Jに準拠した指標化に向けた検討を進めた。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

科研初年度のスピーキング・データ収集の遅れが、継続的に研究進行に影響を及ぼしているが、収集されたデータの分析やテスト検証・タスク開発については、順調に進んでいる。

Strategy for Future Research Activity

当初の予定通り、引き続き以下を進める。
①独自のスピーキングテストの開発:BCT-Sの「CEFR-Jへの準拠」「予測的妥当性」「プレースメントテストとしての妥当性」の検証結果をまとめ、分析手法や結果の解釈を再検討し、結果を次のテスト開発に反映させる。また、在学生協力者を対象に実験を行い、異なるタスク条件(準備時間とメモの有無)で受けたテストの結果を比較し、「タスクの有効性」を検証する。
②学習支援におけるスピーキングタスクの精緻化:スピーキング・セッションの音声データやアンケートおよびインタビュー調査による効果検証を行った上で、語彙のドメイン・トピック別にCEFR-J準拠のタスクを精緻化する。また、Can-do記述を参考にし、スピーキングタスクのタイプを言語機能、言語特徴ごとに作成する。精緻化されたタスクを実施・検証・内省して継続的に開発・修正を行う。
③学習支援における形成的評価の精緻化: 学習者の自己評価と指導者からのフィードバックに基づいて、学習者のスピーキング能力に関連する意識の変化について、アンケートおよびインタビュー調査を行い、タスクルーブリックを修正・精緻化する。
以上①②③の研究成果を国内外の学会・研究誌等で発表する。

Report

(2 results)
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • Research Products

    (28 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (24 results) (of which Int'l Joint Research: 11 results,  Invited: 14 results)

  • [Journal Article] Toward multilingual language assessment. Adapting CEFR-J Can Do Tests.2023

    • Author(s)
      Tono, Y. & Negishi, M.
    • Journal Title

      Conference Proceedings of the ALTE 8th International Conference. Madrid.

      Volume: 1 Pages: 204-208

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The lexicography of Japanese2022

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Journal Title

      Hanks, P. and deSchryer, G-M. (Eds.) International Handbook of Modern Lexis and Lexicography

      Volume: 1 Pages: 1-16

    • DOI

      10.1007/978-3-642-45369-4_86-1

    • ISBN
      9783642453694
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] CEFR-J x 28: Corpus-based multilingual pedagogical resources and e-learning systems for 28 languages2021

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Journal Title

      Perez-Parades, P. & Mark, G. (eds.) Beyond concordance lines: applications of corpora in language education. John Benjamins.

      Volume: ー Pages: 231-252

    • DOI

      10.1075/scl.102.10ton

    • ISBN
      9789027209894, 9789027258496
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Evaluating collocations dictionaries: Focus on collocations selection criteria2021

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Journal Title

      Leung, Y.N. (ed.) Reflections on the English Language Teaching and Learning in the Global and Diversified World. Crane Publishing.

      Volume: 1 Pages: 806-820

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Exploring the link between BCT-S and the CEFR-J: Focusing on candidates' self-assessment.2023

    • Author(s)
      Zhou Y., Motteram, J, & Negishi, M.
    • Organizer
      The 9th Annual International Conference of the Asia Association for Language Assessment.
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Learners' Speaking Performance: From a Pragmatic Perspective Based on the CEFR Levels.2023

    • Author(s)
      Wang, W.
    • Organizer
      Joint International Conference on ELT in Korea.
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] CEFR-Jx28 multilingual Can Do test development: An interim report.2023

    • Author(s)
      Tono, Y, & Negishi, M.
    • Organizer
      ALTE 8th International Conference, Madrid, Spain.
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 入学から卒業までの英語スピーキング能力育成:スピーキングテストとタスクの開発について2023

    • Author(s)
      吉冨朝子&王ウェイトン
    • Organizer
      New Education Expo 2023, Tokyo.
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 第二言語語用論を加味した英語教育の提案:検定教科書への体系的導入に向けて2023

    • Author(s)
      吉冨朝子
    • Organizer
      大学英語教育学会関東大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] The CEFR-Jx28 Project: Adapting the frameworks to create the comprehensive learning system for 28 languages.2022

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Organizer
      The 10th East Asia New Direction in English Language Assessment Conference. Bali, Indonesia.
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] What contribution the CEFR and the CEFR-J can make to develop a comprehensive learning system for ELT in Japan.2022

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Organizer
      The 1st International Forum on Language Data Science and Application. Shanghai International Studies University.
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] How to stop disruptive technologies from being disruptive to L2 vocabulary learning.2022

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Organizer
      A keynote speech at the International Symposium on Lexicographical Innovation in the Era of Disruptive Technology. Huazhong Agricultural University, Wuhan City China.
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Using corpora for reference level descriptions of the CEFR and the CEFR-J.2022

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Organizer
      International Perspectives on Corpus Technology for Language Learning. Seminar Series. University of Queensland.
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] (Re)imagining language education in relation to the CEFR and the CEFR/CV.2022

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Organizer
      JALT2022 Pan SIG基調講演、長野.
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 学校英語教育:何をどこまで?小中高で身につけるべき英語力の全体像とトレーニング・イメージ2022

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Organizer
      全英連佐賀大会基調講演
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Localisation and test validation: The case of BCT-S2022

    • Author(s)
      Zhou, Y., Motteram, J., & Negishi, M.
    • Organizer
      The 10t British Council New Directions in English Language Assessment Conference
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Investigating the appropriateness of using a speaking test for university admissions as a placement test2022

    • Author(s)
      Zhou, Y., Negishi, M., & Yoshitomi, A.
    • Organizer
      The 25th Japan Language Testing Association Annual Conference
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Aptis: 10 years of innovation in language assessment (Symposium)2022

    • Author(s)
      Chair: Pierson, S./ Participants: O'Sullivan, B., Negishi, M., Davis, S.
    • Organizer
      New Directions East Asia
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Synergies and tensions exploring the benefits of the "common" dimensions of standards for language education (Panel Discussion)2022

    • Author(s)
      Chair: Pierson, S./ Participants: O'Sullivan, B., Negishi, M., Davis, S.
    • Organizer
      New Directions East Asia
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 日本の英語教育への語用論指導導入に向けて2022

    • Author(s)
      吉冨朝子
    • Organizer
      大学英語教育学会関東支部第二言語習得研究会公開講演
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Incorporating L2 Pragmatics into EFL Instruction2022

    • Author(s)
      Yoshitomi, A., Sano, F., & Kawakami, M.
    • Organizer
      The 61st JACET International Convention
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Raising pragmatic awareness in the EFL classroom2022

    • Author(s)
      Yoshitomi, A.
    • Organizer
      近畿大学総合社会学部英語科目授業改善研究会招待講演
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 新学習指導要領におけるCEFRの位置づけと英語教育における活用2021

    • Author(s)
      投野由紀夫
    • Organizer
      EDIX 2021講演(5月12日)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] CEFR-informed pedagogical lexicography: What and how.2021

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Organizer
      7th International Symposiumon Pedagogical LexicographyandL2 Teaching and Learning. (May 14-16, Huaquiao University, Quanzhou,China.
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Corpus-based evaluation of collocations dictionaries: Focus on the collocation selection criteria2021

    • Author(s)
      Tono, Y. & Kawamoto, N.
    • Organizer
      Asialex 2021 (June 13-14, Yogyakarta, Indonesia)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語教育新展開を背景とした高等学校の役割2021

    • Author(s)
      投野由紀夫
    • Organizer
      第21回関東地区高等学校英語教育研究協議会千葉大会(8月18日、明海大学)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] CEFR-J Project: Its impact on foreign language teaching in Japan2021

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Organizer
      30th International Syposium on English Language Teaching & Learning in Celebration of ETA-ROC's 30th Anniversary & PAC
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Useful text analysis tools for teachers.2021

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Organizer
      The 23rd International Conference and Workshop on TEFL & Applied Linguistics (November 14,Taipei)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi